Zwangerschapcursussen wel/niet... (vertel)

Nee, hier ook geen pufclubje, ben wel naar zo'n introductie-avond geweest waar uitgelegd werd wat voor cursussen er allemaal gegeven werden. Er werd ook uitvoering gekletst en aan elkaar voorgesteld. Ik voelde me niet helemaal op mijn gemak en toen er eentje begon over  de spataderen op haar schaamlippen plugde ik echt uit, dit is niet voor mij bestemd!

groetjes monique

Wij hebben samen de cursus 'Samen bevallen'. Dit vond ik erg leuk en vooral gezellig. We vonden het vooral leuk om ons zo samen op de bevalling voor te bereiden en mijn man kon me echt perfect bijstaan tijdens de bevalling. Het 'puf-gehalte' viel eigenlijk best mee. Dit kwam altijd tijdens het tweede deel van de avond (na de pauze), maar dan was de tijd vaak al om, dus heel veel tijd bleef er niet over (we liepen altijd al minstens 30 minuten uit). Het was gewoon een hele gezellige groep. Vooral ook na de bevalling was het  goed om ervaringen uit te wisselen (toen was ik nog niet op dit forum). Ik was de eerste die beviel en keek echt uit naar de volgende bevalling. Verder hebben we er weinig vaste contacten aan over gehouden.  Eén stel komen we nog  wel tegen omdat ze in de buurt wonen, maar verder niet.
Ik heb ook nog babymassage gedaan met een vriendin die 3 dagen na mij was uitgerekend (maar uiteindelijk ruim 2 weken later beviel).  

Wij hebben samen de cursus 'Samen bevallen'. Dit vond ik erg leuk en vooral gezellig. We vonden het vooral leuk om ons zo samen op de bevalling voor te bereiden en mijn man kon me echt perfect bijstaan tijdens de bevalling. Het 'puf-gehalte' viel eigenlijk best mee. Dit kwam altijd tijdens het tweede deel van de avond (na de pauze), maar dan was de tijd vaak al om, dus heel veel tijd bleef er niet over (we liepen altijd al minstens 30 minuten uit). Het was gewoon een hele gezellige groep. Vooral ook na de bevalling was het  goed om ervaringen uit te wisselen (toen was ik nog niet op dit forum). Ik was de eerste die beviel en keek echt uit naar de volgende bevalling. Verder hebben we er weinig vaste contacten aan over gehouden.  Eén stel komen we nog  wel tegen omdat ze in de buurt wonen, maar verder niet.
Ik heb ook nog babymassage gedaan met een vriendin die 3 dagen na mij was uitgerekend (maar uiteindelijk ruim 2 weken later beviel).  

Hallo!!!

Ik geloof dat ik een van de weinige ben die zwangerschapsgym heeft gedaan, 2x  zelfs.
Bij de zwangerschap van Roos zaten een paar leuke meiden dus was erg gezellig, alleen degene die de les gaf  was echt niet leuk, cursus wel afgemaakt.
Toen ik bij Linde weer een aanvraagformulier kreeg dacht ik, why not even een uurtje per week echt zwangeren,  een leuk groepje meiden, met 30 graden in een hokje zonder airco, dus weinig activiteit en gezellig kletsen.
Ik heb wel echt  iets aan de ademhalings oefeningen gehad en de ontspanning aan het einde van de les werkte ook echt, bij de eerste keer werd ik er alleen maar melig van!
De terugkom avond was ook erg leuk,  bevallingsverhalen zijn altijd leuk!      
Helaas geen "kennissen" aan over gehouden, zie ondanks dezelfde woonplaats niet zo vaak iemand meer.
Wel zie ik regelmatig mama's  van de zwangerschapsgym  van Roos o.a bij school en dat is altijd  erg gezellig.

groetjes Danielle  

Heyyyy,

Ik heb ook zwangersschapscurcus gedaan ook meer eigenlijk omdat ik erg
tegen de bevalling opzag en hoopte daar zo een beetje
ademhalingsoefeningen te leren die heb ik toen wel geleerd alleen niks
aan gehad tijdens de bevalling haha

en ik heb het gedaan om andere zwangere vrouwen te leren kennen gewoon
omdat ik dat leuk vond, en zo een beetje andere ervaringen uit te
wisselen.

Groetjes Ingeborg

Ik heb wel een zwangerschapscursus gedaan, gelukkig saampjes met een vriendin, konden we na afloop nog even "roddelen" over de andere mama's. Wat een rare groep hadden we zeg. En steeds maar met een paar aanstaande mama's. (thja, het was toen ook wel heeel erg heet in juli vorig jaar). Wat ik er van onthouden heb is eigenlijk alleen maar dat je met je ogen open moet persen iv.m. de adertjes die dan kunnen scheuren bij je ogen! Haha, dus persen starend naar het plafond!
Ik heb ook de cursus BV gedaan, daar heb ik wel veel van opgestoken en heb die lesgever  toen Tessa een paar weken was nog gebeld voor advies.  (en daardoor heb ik doorgezet met BV!)
Ik zou bij ene 2e denk ik geen cursussen meer doen, ben nu "ervaren"!!

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

Bij mij hetzselfde als bij Nelleke...
Ik zag het echt niet zitten om met nog meer zwangeren een beetje te gaan puffen...
Ik dacht, ik doe het toch zoals ik zelf het fijnst vind! En dat was ook zo. In het ziekenhuis hebben ze de eerste 15 minuten met me gepuft, maar toen ik zei dat ik veel liever gewoon heel beheerst wilde ademen, zagen ze dat dat hartstikke goed ging en hebben ze me met rust gelaten...haha

Verder is hier geen zwangerschapszwemmen ofzo....Geen babyzwemmen ook trouwens... Ik zag wel van de week iets hangen, dus misschien komt het nu toch nog... Dan ga ik denk ik maar eens kijken....

Liefs Annet

Hoi,
Ik heb een cursus zwangerschapsyoga gevolgd... en nee, dit is niet zweverig. Je leert daar een bepaalde ademhaling waarmee je je goed kunt ontspannen, maar geen pufoefeningen of zo.
Ik vond deze manier van ademhalen tijdens de lessen altijd heerlijk ontspannend, maar..... tijdens de bevalling heb ik er geen seconde aan gedacht (zwangerschapsdementie, heet dat).
Ik wist vanuit mezelf hoe ik alles moest doen, had ik niet verwacht. Ik denk inderdaad dat een cursus (en dan met name de ademhaling) heel goed is voor vrouwen die verwachten te gaan hyperventileren of zo. Ik kan me voorstellen dat je dan zeker iets aan zo'n cursus kunt hebben. Maar ik denk dat als je rustig kunt blijven, je zo'n cursus niet nodig hebt. En geloof me, mijn bevalling was laaaaaaaaaaaaaaaang, en zeeeer pijnlijk, toch heb ik het niet nodig gehad.
Maar als je je er fijn bij voelt, waarom niet. Slechter word je er in ieder geval niet van.
Groetjes, Noortje mv Skip

Terug
Bovenaan