zwangerschapscursus... wat doen jullie???

Hoi meiden, inmiddels ben ik 14 weken zwanger en uit de inf die ik gisteren meekreeg bij de verloskundige begrijp ik dat ik me voor de 16 weken moet opgeven voor een zwangerschapscursus. En nu duizelt het me een beetje, want wat zijn er veel mogelijkheden!! Wat hebben jullie gekozen en waarom? En zijn er al dames die ervaring hebben met yoga, samen bevallen, gym, haptonomie enzovoort?

Liefs, el.
 
hey  qwebbel,

Ik ben nu zwanger van mijn tweede en ik ga nu niet meer naar zwangerschapsgym. Bij mijn eerste ben ik wel geweest. Alleen ik had er eigenlijk niet zoveel aan. Ik las al zoveel dat ik al heel veel wist dus alles wat zij vertelde wist ik al. Maar het is wel leuk als je andere moeders leert kennen. Ik ben ook naar babymassage geweest en dat vond ik wat leuker want daar wist ik nog niet zoveel van misschien een tip als de kleine er al is.

liefs

georgine
 
Hoi El,

Wat een haast ineens he....en dan moet je het vrij vlot beslissen (overigens heb ik me bij de vorige zw.schap met 20 week ongeveer opgegeven en toen was er ook nog plaats)

Ik heb toen gym gedaan en ik denk niet dat ik het deze zw.schap weer ga doen.... het hangt natuurlijk een beetje af van het groepje wat je hebt, want ik hoor ook hele leuke en positieve verhalen, maar ik had echt een 'klaag-groepje'. Een aantal dames kwam alleen maar om te zeuren over kwaaltjes en wat er niet leuk was aan zwanger zijn en die namen de meeste tijd, zodat degenen die wel fit waren en het leuk hadden en gewoon ook info wouden over zaken als de bevalling een beetje ondersneeuwden....
Gym was trouwens ook een groot woord. Zelf voelde ik me superfit en had echt nog wel wat willen doen, maar de klagers konden natuurlijk al niks meer met 30 week, dus van bewegen kwam het niet.

Heb overigens wel een erg leuk contact overgehouden aan de gym. Zij is toevallig op dezelfde dag, in hetzelfde ziekenhuis bevallen van ook een zoon en die jongens worden volgende week 1 en dit gaan we ook samen vieren.
Zijn ook op hun huwelijk geweest vorige maand en zien elkaar dus regelmatig. Erg leuk dus!

Ben nu 9 a 10 week zwanger van de 2e en ik weet nog niet wat ik nu ga doen. Wil wel iets doen, al is het maar om minimaal een uurtje per week echt met dit kindje en deze zw.schap bezig te zijn. Er is nu natuurlijk al een 'handenbindertje' in huis waardoor je zw.schap sneller voorbij lijkt te gaan (nu al!)

Succes met je keuze en ben benieuwd wat je gaat doen.
Marije
 
Hee Qwebbel,

Bij mijn vorige zwangerschap zijn mijn man en ik naar de cursus SamenBevallen geweest en dat vonden we erg leuk. Zeer veel informatie, dieje natuurlijk lang niet allemaal nodig hebt maar die je wel goed voorbereid. Met name mijn man leek wel een spons zoals hij alle info opslurpte. Verder  krijg je verschillende ademhalingstechnieken en bevallingshoudingen. Wij waren met 5 paren, met wie ik de laatste periode van de zwangerschap intensief gemaild heb om elkaar te steunen bij de laatste loodjes. En we hebben met 1 stel nog steeds dagelijks contact, wat heel leuk en gezellig is!

Wat ik nu bij de tweede ga doen weet ik niet. Ik denk haptonomie (een collega is haptonoom en wil op ons oefenen) en gewoon lekker zwemmen.

Succes met kiezen!

Liefs Esther
 
Hoi bij mijn eerste zwangerschap heb ik gekozen voro Yoga. Lekker spiritueel! En hoorde wat negatieve dingen over zwangerschapsgym en dat Yoga was toen heel erg in. Verder heb ik er niet zoveel aan gehad, was op dat moment wel gezellig en lekker ontspannend. maar het puffen deed ik met bevallen toch helemaal verkeerd! Nu ga ik gymnastiek doen, gewoon zodat ik toch ffe tijd voor mezelf en de baby heb. En omdat ik ook van mijn 2e zwangerschap lekker wil genieten wat ik ook deed bij de 1e.   Dus echt advies kan ik je niet geven, gewoon je gevoel volgen. Dat je er echt wat aan heb zal ik je niet meegeven maar het is wel leuk!

Groetjes Nancy
 
Hoi,

Ik ben bij mijn 1e ook naar zwangerschapsgym geweest en ik vond het echt vreselijk. We begonnen met zo'n enorme klaagronde en verder was het niet echt boeiend. Uiteindelijk bij de bevalling heb ik er ook geen fluit aan gehad. Ik deed qua ademen en puffen etc alles op het verkeerde moment.
Dus ik denk deze keer aan mensendieck. Want ik denk wel dat houding en ademhaling etc. tijdens de bevalling iets kunnen doen, als je het maar goed leert. Hopelijk gaat dat nu wel lukken.

Succes met kiezen
cc  
 
Hoi El,
Mijn vriend en ik volgen nu de cursus Samen Bevallen. We vinden dit allebei erg leuk, met name omdat je het samen doet. De cursus gaat er van uit de de bevalling pijn doet en je leert hiermee om te gaan en de scherpe randjes er van af te halen. Je leert heel veel over zwangerschap en bevallen maar met name ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Met ademhaling - zeggen ze - kan je je weeen heel goed opvangen en met ontspanning beter met de pijn omgaan. Mijn zus heeft het ook gedaan en was blij dat ze het gedaan heeft!
Succes met uitzoeken!
Groetjes, Taatje
25w5d
 
hoi El,

Ook wij hebben tijdens de eerste zwangerschap de cursus samen bevallen gevolgd. Erg leuk, informatief. Ik vond het ook heel leuk om met mijn man  samen een cursus te volgen.
Ik ben nu zwanger van de tweede, en ik loop erover na te denken om haptonomie te doen. Maar dat is nog niet zeker.

Succes met kiezen.

Miranda
 
Terug
Bovenaan