zwangerschapscursus... wat doen jullie???

Hoi El,

Het is maar net wat jij belangrijk vindt: ga je voor de gezelligheid, wil je vooral veel info of wil je je lichaam fit houden. Ik hoorde heel veel verhalen over zwangerschapsgym dat het vooral erg gezellig kon zijn maar dat de meeste er verder niets aan hadden met de bevalling.
Ik wou mijn tijd niet verdoen aan gezelligheid, dat was één ding die voor mij heel duidelijk was. Vooral in het begin zag ik heel erg op tegen de bevalling en aangezien het dan toch wel op een stuk ontspanning aankomt was voor mij de keus simpel....ik ben op yoga gegaan.
Vooral in het begin ben je nog best in staat om gewone yoga te doen en geen speciale zwangerschapsyoga. Ik heb het getroffen met mijn yogalerares die beide soorten yoga kan geven, op een gegeven moment heeft ze de oefeningen aangepast naar mijn situatie (we hebben ook maar met max. 4 personen yoga).
Ik heb direct in het begin rugspierversterkende oefeningen meegekregen die ik thuis kon doen. Op het moment dat je buik dan echt zwaar begint te worden is je rug in elk geval sterk genoeg......ik heb helemaal geen klachten gehad....dus ik geloof heilig in die oefeningen. De cursus 'samen bevallen' hoor ik heel veel goede verhalen over.
Wij hebben het niet gedaan aangezien het 10 lesavonden betrof (paste niet in ons drukke wekelijkse schema!). Veel succes met het kiezen......als je er in elk geval maar plezier aan beleeft.

Groetjes Alice
 
hallo,
 ik heb geen curssus gevolgd bij de eerste en nu ga ik dat weer niet doen.
of ik het nou wel of niet zou doen het kind komt er toch wel uit en te plekke krijg je wel te horen hoe je moet puffen.
ik heb zelf een opleiding gevolgd waar ook een basis kennis over kraam en verloskunde dus voor de info hoef ik het ook niet te doen.
en dan met al die zwangere gezellig doen nee niks voor mij.
dit zijn de redenen waarom ik het niet gedaan heb of ga doen.

maar mocht je twijfelen zal ik het wel of niet doen vraag dan info aan en zoek wat het beste bij je past.

groetjes monique
 
Ik denk dat het verstandig is dat je een paar cursussen die je aanspreken misschien moet uitproberen. Bij yoga is het bijvoorbeeld geen enkel probleem als je een proefles komt doen. Het is namelijk zo dat het heel er afhangt van de persoon die lesgeeft. Ik doe yoga en vind het heerlijk, een vriendin van mij doet ook yoga maar die heeft zo ´n theemuts als lerares die begint over ademhalen via je voorhoofd

Dat doet mijn docente dus niet, die is heel nuchter en ik denk dat ik er wel wat aan zal hebben. We oefenen vooral diverse manieren van weeën opvangen en bevallen en ademhalen. Yoga gaat ervan uit dat bevallen pijn doet en dat je dit moet accepteren. Door er naartoe te gaan met je ademhaling en gedachte gaan de scherpe kantjes ervan af, ben je ontspannen en maakt je lichaam dus meer endorfine aan. Ook wordt er veel benadrukt dat je een vrouw bent en dat je hiervoor bent gebouwd en dat je het echt wel aankan (positieve benadering van je lichaam dus). Ik vind dit alles erg plezierig.

Maar zoals ik al zei: bel er een paar op en vraag of je mag komen kijken/meedoen. Je weet dan wat voor clubje het is en of het je aanspreekt. Bij yoga is dit zeker vrijblijvend! Je kan gewoonweg niet zeggen hoe het precies is omdat de persoon zo veel bepaald, zeker de sfeer!
 
nou ik heb bij de eerste een zwangerschaps cursus gevolgt maar ik heb er niet zoveel aan gehad.
Nu bij mijn derde ga ik ook niet heb er eigenlijk niet zoveel tijd voor ook.
groetjes patries
 
hoi allemaal,
Mijn man en ik doen nu ook de cursus samen bevallen en "bevalt " ons erg goed. Het leuke van die cursus vind ik dat doordat die mannen erbij zijn het allemaal wat luchtiger wordt. De sfeer in een gemengde groep vind ik over het algemeen veel leuker dan een groep met alleen maar dames. Jleg. En ik vind gezelligheid geen weggegooide tijd, integendeel. Wij wonen namelijk ook nog niet zo lang in deze stad, en zo leren we meteen wat mensen kennen. Maar dat is natuurlijk niet het hoofddoel. Over een week of 10 zullen we weten of de cursus ons ook geholpen heeft tijdens de bevalling...
groejtes
greet
 
Hi!

Als het je leuk lijkt, vooral doen één van die cursussen! Wie weet tref je leuk medezwangeren en hou je er leuke contacten aan over. Er is natuurlijk niks mis met een cursus, maar mijn ervaring van yoga was toch wel dat het erg lachwekkend en bespottelijk was. Ben ik te nuchter??? Of werd er gewoon niet goed les gegeven. Ik heb het in iedergeval niet afgemaakt.
Ik vond het zo zweverig en vaag... en de druppel die de emmer deed overlopen was dat je samen met je partner moest komen een blokuur (dus twee uren) en dat je dan samen moest oefenen en dat je partner je dan ook een masage moest geven (ik ga toch echt niet zo iets intiems daar in zo'n groep doen) Je moest ook nep-persen, nou echt zo lachwekkend en belachelijk!!! Je leert via je buik te ademen en te persen enz.
Ik had echt zoiets van: het zal me een worst wezen, ik zie het wel tijdens de bevalling.

En tijdens de weeen en bevalling heb ik toch geprobeerd om via mijn buik te ademen en te persen, maar ja, daar deed het nu juist zo'n pijn!!! Dus dat lukte niet. Ik heb 14 uren(ik weet dat het nog langer kan...) onafgebroken hele sterke rug, buik en beenweeen gehad zonder echte pauzes. Nou dan doe je ook maar wat hoor, de pijn is dan niet op te vangen. Maar goed, nu wijk ik af en ga ik te veel over de bevalling tikken, dat is ook niet de bedoeling. Want geen bevalling is hetzelfe, dus misschien valt het jou wel mee, zoals er wel meer zeggen. Ik wil je absoluut niet bang praten!

Ik wens je in iedergeval veel succes met je zwangerschap!!!

Groeten Titiana
 
Hi!
Sorry, dat ik me zo liet gaan hoor! Hoort eigenlijk niet zo!
Maar dat yoga de scherpste kantjes van de pijn afhaalt, das dus gewoon niet mijn ervaring.
Het komt misschien over alsof ik er niet open voor heb gestaan. Maar ik heb het echt wel geprobeerd tijdens de lessen, en er zit misschien best een kern van waarheid in van wat ze je proberen bij te brengen. En in mijn wanhoop heb ik zeker geprobeerd om de technieken toe te passen tijdens de weeen, maar de verloskundige zei ook al dat ik er op dat moment inderdaad niks aan kon hebben omdat de weeen gewoon veels te sterk waren. Zij heeft mijn de ouderwetse puf manier geadviseerd, niks letten op buikademhaling!!! En dit werkte enigzins....nou ja....
Nu moet ik ophouden voordat ik mezelf weer te veel laat gaan, want daar vraag je nu net niet om!!!


Hartelijke groeten van Titiana
 
Hallo,

Ik heb tijdens mijn zwangerschap yoga gedaan. Ik vond dat ik er wat aan heb gehad.
De les was niet zo heel spiritueel, maar lekker ontspannend.
Ik heb pas zo rond de 23 ste week pas aangemeld en dat was geen probleem.
Maar meschien is het bij jou in de buurt wel anders.
Als je gaat bevallen, gaat het toch anders als dat ze het zeggen. Je moet het zlef doen en de weeen zelf opvangen. En het is natuurlijk ook afwachten hoe de weeen bij jou verlopen. Meschien zeg je daarna wel dat het meeviel.

Ik wens nog een fijne zwangerschap en geniet ervan.

Gr. christel
 
Terug
Bovenaan