Zwangerschapscursussen??!!

A

Anoniem

Guest
Nog een leuk vraagje!

Ik ben nu 18 weken en wil strax
beginnen met een zwangerschapscursus!
Maar welke, ik heb allemaal folders (zwemmen, yoga, fitness,
haptonomische zwangerschaps begeleiding)
Wat is leuk, ontspannend en  waar heb je het meeste aan!!!
Ik kon er niet uit...
wat zijn jou/jullie ervaringen???

Groetjes
Hanna

Ik heb bij de 1e, de cursus eduvita gedaan, van de (thuis)zorgorganisatie hier in de omgeving.
Daarbij kwamen zowel informatie als beweging aan bod.

Ik had hier voor gekozen omdat eigenlijk ook het enige was wat hier in het dorp werd gegeven, geen zin om er ver voor te gaan rijden. Maar Ik vond het een leuke en leerzame zwangerschapscurcus en zie de mama's en kids ook nog steeds af en toe

Ik heb ook lang lopen dubben wat en of ik iets ging doen. Ik zit nu op zwangerschapszwemmen en heb net een week meegedaan. Dat vind ik lekker. Eerder skeelerde ik altijd maar deze zomer ben ik dus niet geweest... (ik zei nog heel stoer dat ik dat dus gewoon bleef doen; maar het voelt niet lekker...). Ik heb dus vooral behoefte aan beweging. Je krijgt er niet veel informatie.... ik denk zelfs geen informatie... behalve dat je met de andere meiden wat kletst voor en na het zwemmen.
Verder gaan we samen naar de cursus Samen bevallen, maar die start pas eind september dus daar kan ik verder weinig over zeggen, behalve dat me dat dus wel leerzaam lijkt; veel informatie en veel ontspanningsoefeningen.

Groetjes Wendy

Ik ben met 16 weken begonnen met zwangerschapszwemmen. Eigenlijk is het niet echt zwemmen, maar meer wat aerobic-achtige oefeningen in het water. De les is een uur, maar doen maar een half uur actief, de rest van de tijd is relaxen/ontspannen/kletsen. Bevalt mij erg goed. In het begin vond ik het niet zo veel voorstellen, maar dan kun je zelf de oefeningen wat sneller doen, nu wordt het wel zwaarder, maar iedereen mag de oefeningen in z'n eigen tempo doen, dus als het te zwaar is doe je wat langzamer of sla je gewoon wat over.
Bij ons zeiden ze trouwens dat je daar al mee mag beginnen zodra je weet dat je zwanger bent, hoewel de meesten pas vrij laat beginnen.
Deze week zijn hier de lessen weer begonnen na de zomerstop (bijna 2 maanden!) en er waren bijna alleen maar nieuwe mensen. We waren nog maar met twee van de oude groep over. Maar bij die nieuwe zaten ook vrouwen die al verder waren dan ik.

Verder doe ik ook een cursus zwangerschapsgym (ik wist ook niet goed wat ik moest kiezen, twijfelde vooral tussen gym en yoga, heb maar voor de standaardcursus (=gym) gekozen). Ik heb nu drie lessen gehad. Daar krijg je wel informatie en ook oefeningen die nu al kunnen helpen als je bepaalde klachten hebt (bijvoorbeeld waar je op kunt letten bij zitten, staan, tillen maar ook bekkenbodemoefeningen, etc). Volgens mij beginnen we volgende week met info/oefeningen voor de bevalling. Verder is het natuurlijk gewoon gezellig om te kletsen met vrouwen die ongeveer net zo ver zwanger zijn.

Karin (31w+3d)

Hai Hanna,

Ik ben nu 24w4d en begin morgen met zwangerschapsyoga. Ik heb begrepen dat de  cursus zich erg richt op ademhaling en ontspanning en wat spierverstevigende oefeningen en dat leek me precies wat ik nodig heb tijdens de bevalling.
Als ik morgen ben geweest, zal ik je wel even laten weten wat ik er van vond.

Zwaai

Laura

Hallo,

Ik heb het advies van mijn vk gekregen om niet naar de zwangerschapsgym te gaan.
Dit omdat er hier ook vrouwen zitten die al meerdere bevallingen achter de rug hebben, en er word meer gekletst dan geoefend... ze praten over hun ervaringen, keizersnedes, nare ervaringen e.d. voor mij zou dat niet goed zijn omdat het mijn eerste bevalling. Kletsen is leuk, maar er moet ook wat gebeuren.

Mijn vk heeft daarom zelf bij de sportschool hier een cursus opgesteld, een half uur praten over hoe je dingen anders kunt aanpakken, waar je aan moet werken, wat het beste is voor jou lichaam, en daarna een half uur zwangerschaps-fitnessen.

Ik ga daarnaast nog zelf 2x in de week een uurtje zwemmen, om mijn rug weer wat steviger te krijgen. Mijn onderrug doet soms zo'n pijn. Geen zwangersschaps zwemmen, gewoon zelf..

En in januari, ga ik mee doen aan een borstvoedingcursus. Ze leggen je dan van alles uit, hoe je het kindje moet of kan vast houden... want bij de eerst is alles toch nog heel onwennig... het is niet zo iets, van liggen, en drinken...

Liefss..

zwangersschapsgym lijkt me opzich wel wat...
Maar ik ben er nog niet achter gekomen of
dat zich hier in de buurt bevindt.
Ik denk dat ik binnenkort even een keer ga zwemmen.
Maar dan zal ik 1st een badpak of iets in die geest moeten halen
denk niet dat mn bikini nog past ...
Ik ga denk ik vandaag even uitzoeken hoeveel cursussen hier in de buurt
zijn...
En binnenkort ga ik naar een bijeenkomst van de lll, borstvoeding.
Dan weet ik tenminste wat in februari me te wachten staat.

Bedankt voor jullie reacties tot zover, en Laura ben benieuwd
hoe jou yogales ging!!!

Groetjes
Hanna.....

quote: Nens21 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-09-2006 11:56:03'));

Hallo,

Ik heb het advies van mijn vk gekregen om niet naar de zwangerschapsgym te gaan.
Dit omdat er hier ook vrouwen zitten die al meerdere bevallingen achter de rug hebben, en er word meer gekletst dan geoefend... ze praten over hun ervaringen, keizersnedes, nare ervaringen e.d. voor mij zou dat niet goed zijn omdat het mijn eerste bevalling. Kletsen is leuk, maar er moet ook wat gebeuren.

Bij mijn zwangerschapsgym waren er maar 2 van de 12 vrouwen die al een kindje hadden. Dus dat praten over ervaringen kwam nauwelijks aan de orde. We deden veel oefeningen en kregen van allerlei info over de bevalling.
Dus denk dat dat wel meevalt, zijn ook veel vrouwen die al een kindje hebben die helemaal geen cursus meer volgen of juist een cursus zonder informatief gedeelte omdat ze alles al eens meegemaakt hebben.
Die verloskundige van jou wil natuurlijk het liefst iedereen naar haar cursus hebben, haha, ook wel begrijpelijk natuurlijk.
En trouwens je zult toch op alle soorten cursussen wel vrouwen hebben die al een kindje hebben......
En kletsen gebeurd ook overal wel tussendoor.........

Terug
Bovenaan