Zwangerschapsdiabetes

Hoi, ik heb afgelopen week een orale glucose tolerantie test gedaan en hieruit kwam een waarde van 11.1, terwijl deze maar 7,8 mag zijn.
Veel te hoog dus, dus zwangerschapsdiabetes. Echt enorm balen.
Van de week heb ik een afspraak met de diabetesverpleegkundige en diëtiste.
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik heb zelf helemaal geen klachten, alleen bij de 20 weken echo leek de buikomvang wel groot (p90).

Op het moment van de test was ik wel verkouden en had ik verhoging (geen Corona want test gedaan dag ervoor), heb hem wel door laten gaan omdat ik dat belangrijk vond, maar nu vroeg ik me af of dit geen invloed gehad kan hebben op de uitslag?
 
Hoi Anouk,
ziek zijn heeft geen effect op je suiker waarde. Het buikje kan vergroot zijn vanwege de diabetes. Vrouwen met diabetes hebben grotere kans op grote kindjes, maar hier word je heel goed voor in de gaten gehouden, je kan verwachten dat je straks om de 2-3 weken een groei echo krijgt. Dan gaan ze elke keer na of de baby niet te groot word. idd je gaat ook een paar keer kijken met een diëtist waar je je voeding kan aanpassen zodat je suikers niet te snel oplopen bij mij waren deze afspraken icm de diabetesverpleegkundige. Ook gaan ze je meestal inleiden met 38w ivm grootte van het kindje en andere complicaties die samen gaan met diabetes. Ik heb zelf Diabetes type1 dus geen zwangerschapsdiabetes. Maar 2 kleine kindjes op de wereld gezet 2880gr en 2995gr dus het hoeft niet altijd zo te zijn, als je de suikers maar goed onder controle houd. Bij mijn tweede was het buikje eerst ook iets dikker vergeleken met de rest maar dat trok later weer bij. Heel veel succes!
 
Thnx voor je reactie!
Op wat voor dingen met je vooral letten qua voeding? Mogelijk kan ik daar de komende dagen al wat op letten.
Wel mooi om te lezen dat jouw kindjes niet te groot waren en dat het nog bij kan trekken.
 
Producten waar veel koolhydraten inzitten, de snelle suikers moet je vermijden(even googlen) dan zie je al snel wat snelle suikers zijn. Die laten je bloedsuiker te snel stijgen en dan worden je suikers hoog. Beter crackers ipv brood.
Hartig beleg ipv zoet beleg.
Volkoren producten zoals zilvervliesrijst ipv gewone rijst. Geen zoete dranken, suikervrije limonade kan wel. Maar ik denk dat je waarschijnlijk ook medicatie krijgt of dat je 1x langwerkende insuline moet gaan spuiten. Maar dat is nog wel heel verschillend hoor per persoon dus zou vooral gewoon even afwachten wat ze je gaan adviseren. En houd er wel rekening mee dat er een hoop op je afkomt aan informatie enzo.
 
Bedankt voor de tips. Ik ga ook eens googelen.
Is het meestal zo dat je ook medicatie moet gebruiken? Ik hoop eigenlijk dat het met een dieet onder controle te krijgen is..
Ik denk idd ook dat er veel info op me af zal komen!
 
Ik weet het niet zeker voor mij is het natuurlijk anders omdat ik altijd al insuline spuit. Maar van de mensen die ik ken die zwangerschapsdiabetes hadden die gebruikte wel alle medicatie dus durf dat niet 100% te zeggen. Maarja is opzich niet erg, als het helpt je suikers beter onder controle te houden toch? Kan dat het je ergste pieken voorkomt wat uiteindelijk beter is voor de kleine!
 
Bij mij constateerde ze bij de 20-weken echo ook al een wat groter buikje van de baby, maar hoefde er verder niks te gebeuren. Week 31 toch een groeiecho omdat ze mijn buik wat te groot vonden en toen liep het buikje ook ruim twee weken voor op groei en moest ik ook meteen een suikertest laten doen. Helaas een verhoogde waarde van 9,6, dus zwangerschapsdiabetes. Ik ben toen gaan op gaan letten met wat ik kon/moest eten. Daarna moest ik zelf dagcurves bijhouden door middel van vingerprikjes, en echt geen één waarde is te hoog geweest. In het begin hield ik mij heel straks aan mijn dieet, daarna ging ik steeds meer dingen ‘die niet goed zijn proberen en ook toen bleven mijn waardes netjes onder de 6.7. Naast de controles bij de verloskundige had ik toen ook ineens controles bij de gynaecoloog en was het steeds een beetje onzeker wel of niet inleiden. Je wilt gewoon graag weten waar je aan toe bent. Maar omdat ze vonden dat de baby prima groeide en het echt niet te hard ging, mocht ik tot 41 weken wachten met inleiden en met 40.2 weken is ons kindje geboren met een gewicht van 3950 wat gewoon helemaal goed was. En mijn eigen verloskundige was er gewoon bij, dus niet ineens helemaal medisch.Sorry een beetje lang verhaal, maar wat ik eigenlijk wil zeggen: het kan echt allemaal meevallen, op wat voor manier dan ook!Nu ben ik voor de tweede keer zwanger en ik hou het nu al vanaf week 15 in de gaten en ik had ineens wel wat hoge waardes helaas. Ik merk nu dat ik niet zozeer op eten reageer, maar vooral hoge waardes heb als ik erg druk ben of in stressvolle weken. Uiteraard let ik wel op mijn eten, maar ik kan ook zeker vaak iets lekkers nemen!Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.. En wat fijn is van de diabetesverpleegkundige kan, is dat je dan spullen krijgt om zelf je waardes te prikken. Dan weet je voor jezelf beter wat wel en niet goed gaat en dat geeft hopelijk wat meer rust.
 
Dat is ook zo, als het met insuline onder controle komt dan is dat uiteindelijk ook het beste.

Ergens hoop ik dat het gaat zoals het verhaal hierboven, bedankt voor het delen. Het zou fijn zijn als het meevalt qua uitschieters en de baby gewoon mooi groeit.

Hebben jullie nog tips qua vragen die ik moet stellen aan de diabetesverpleegkundige of diëtiste?
Het lijkt mij idd fijn dat je straks zelf zicht hebt op wat er gebeurt qua glucosewaarden.
 
Terug
Bovenaan