Zwangerschapsdiabetes

Laat je niet al te gek maken door de groeiwaardes. Ik heb geen diabetes gehad, maar verwachte wel een grote baby. Onze zoon werd geschat op 4,5/5 kilo (P99). Ik had een mega buik, veel vruchtwater en dus een grote baby.

Uiteindelijk is hij met 40 weken geboren, 4252 gram en 53cm. Dat is groot maar nog niet zorgelijk groot begreep ik. Ik ben vaginaal bevallen en ging met een klein schaafwondje naar huis. Geen knip, scheur of hechting. Ik maak blijkbaar gewoon grote baby’s. Onze dochters waren beide 3,8 kilo??‍♀️
 
Ik hoor dat inderdaad vaker dat ze ernaast zitten met de groeiecho’s. Lastig wel. Aan de ene kant zorgt het toch voor een beetje spanning doordat ze groter lijkt (p90), aan de andere kant klopt het misschien helemaal niet. Onze zoon was 3560 met 39 weken en is uiteindelijk via een spoedkeizersnede geboren omdat hij er niet uit kwam. Een grote baby zou nu weer een keizersnede betekenen
 
Doe ook vooral waar jij je goed bij voelt! Wij hebben ook te horen gekregen met de groeiecho dat het buikje minimaal 2 weken voorloopt. Moest eigenlijk ook een suikertest doen, maar omdat ik al 2x eerder voor glucose was geprikt, mocht ik de waardes bijhouden. Dat heb ik gedaan en toen bleek dat de glucose helemaal niet te hoog was. Deze baby wordt geschat op 4 kilo met de bevalling van 40 weken. Onze zoon is geboren met 39 weken en 3.9 kilo. Ook toen was ik heel dik, maar waren de regels net iets anders. Daardoor staan we er nu ook wat nuchterder in!
 
Terug
Bovenaan