Zwangerschapsgymnastiek............. e.d.

Hey Suus,

Ik denk er ook wel een beetje net zo over als jij.
Alhoewel ik binnenkort wel de cursus '' samen bevallen"
ga doen met m'n man, maar dit is niet omdat ik erg tegen
de bevalling op zie, maar omdat het denk ik goed is voor
m'n man en ik om sámen wat meer met de zwangerschap
bezig te zijn. Hij is een heel nuchter type en soms heb ik
dan ook het gevoel dat ik 'alleen' zwanger ben.
Hij is het daarover wel met me eens dat dit dan een goed plan is.
En nog iets wat er bij komt kijken is dat ik vroeger veel last heb
gehad van paniekaanvallen en hyperventilatie, en nu ook weer
vaak kortademig ben, misschien helpen oefeningen me daarin
een beetje.
Gym op zo'n matje met z'n allen of sporten vind ik ook helemaal niks!!

xx Syrah

Hoi hoi,

Ik wilde tijdens mijn 1e zwangerschap graag op een puf clubje maar helaas de groep was vol en er was zelfs een wachtlijst(!) Ik zou dus pas in aanmerking komen als het waarschijnlijk al niet meer nodig was...Lekker handig.

Eerst maakte ik mij er wel druk om maar toen ben ik gaan lezen op internet en daar las ik hoe je het beste kan puffen. Dit heb ik toen zelf toegepast en ik kreeg in het ziekenhuis complimenten dat ik zo goed aan het puffen was en dat zo'n zwangerschapscursus toch wel goed was om te doen. Waarop ik vertelde dat ik het gewoon van internet had gehaald, moesten ze wel lachen!

Kortom ik denk niet dat je het nodig hebt het enige waarvoor het leuk kan zijn is contact met andere a.s. moeders bij jou in de buurt.

Nu ben ik zwanger van de 2e en ik ga zeker geen cursus volgen. Ik zou trouwens ook niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen!

Groetjes Sandra

hoi,

nee hoor het isniet nodig, hoe ze je ook leren puffen, bij het bevallen denk je er toch niet aan het gaat allemal vanzelf, je lijf leidt je er doorheen....
ik heb het bij de eerste ook niet gedaan vondt het zelfs een beetje raar....
wel ben ik nu bij de tweede gaan zangerschapszwemmen omdat er daar niet gepuft wordt gewoon eerst lekker baantjes trekken en daarna heerlijk ronddobberen in warm water gewoon heerlijk ontspannen dus, asl we willen kunnen we daarna nog even kletsen maar niets hoeft natuurlijk, ik heb het dus eigenlijk gedaan omdat ht iets met bevallen te maken heeft en als ik niet wil hoef ik verder ook niet mee te kletsen, misschien dus een idee?

groetjes brenda

Hoi allemaal,

Ik ben nu 37 weken en heb verschillende dingen gedaan.
Wat mij het best bevallen is is fit for 2. Het is een fitness programma voor zwangeren onder begeleiding van een fysiotherapeute. Best intensief, maar als je wat op conditie wilt blijven zeker de moeite. Daarnaast weet ze gewoon heel veel van bekkenbodem, rug etc dus ook hoe je klachten kunt voorkomen of oplossen. Ik heb er erg veel geleerd en heb ook nog lekker gesport tijdens de zwangerschap. (en ga er tot het einde mee door, want ik ben nog heel 'fit')
Ik zit ook op zwemmen. Het is net zo duur als gewoon zwemmen, dus dat maakt niet uit. Verder is het gewoon erg relaxed. Als ik 's avonds gespanen was en harde buiken had, dan was dat helemaal over na een half uurtje in het warme water dobberen. Inhoudelijk stelde het niet veel voor, maar wel erg lekker.
de zwangerschapsgym vond ik erg tegenvallen. Ik had de meeste dingen al gehoord tijdens fit for 2 of gelezen in boeken/op het forum. weinig zinvol wat mij betreft, maar we zien wel of ik tijdens de bevalling misschien toch nog wat aan heb. In vond het voor mijn partner wel leuk dat er een partneravond was, zodat hij ook wat betrokken kon worden bij het hele gedoe. Maar ik zou er bij een volgende zwangerschap niet weer heengaan. Wellicht dat de nagym (4 lessen geloof ik) wat meer zin heeft, maar het is vooral wat geklets, en dat kun je inderdaad net zo goed hier doen!
Als je erg onzeker bent dan kan het misschien wel helpen om wat meer vertrouwen te krijgen en je leeft door die gym wel wat toe naar de bevalling.
Succes met je keuze!

groetjes
Klarie
37w1d

Hallo

Een cursus met een groepje puffen etc leek me helemaal niets. Vriendennen kwamen met verhalen over gezellig gebabbel en weinig echt leren. Mijn VK kwam toen met een dame die prive-lessen geeft. In drie keer stoomt ze je helemaal klaar. Ik heb van haar heel goed leren puffen en persen en dat heb ik nodig gehad ook. Mijn bevalling verliep niet zo vlot maar ik zal je de details besparen. Als zij mij geen goede techniek had geleerd weet ik niet of ik het zo lang volgehouden zou hebben. Zelfs de artsen waren onder de indruk. Ik ben nu zwanger van nummer twee. Waarschijnlijk ga ik tegen de tijd dat ik moet gaan bevallen weer even bij haar langs voor een herhalingslesje.

Succes, Mama Co

Hoi allemaal,

ben zelf 9 oktober bevallen van een prachtige zoon, Milan.
Tijdens mijn bevalling heb ik wel veel gehad aan mijn zwangerschapscursus in een groep bij een mensendiecktherapeut. Het boek "duik in je weeen" is ook gebaseerd op mensendiecktherapie. Geen vaag gedoe, maar gewoon een goede voorbereiding op je bevalling.

succes

"Koop en lees het boek veilig bevallen" zei het nichtje van mijn vriend "Daar staat echt alles in." Ze heeft wel gelij maar ik herinner me ook dat ze knalrode ogen na al het persen. De VK drong helemaal niet meer tot haar door zei ze ook.
k denk dat het gewoon lekker is om op een prettige manier met mn lichaam bezig te zijn. Ik heb altijd veel hardgelopen, gefitnesst en aan aerobics gedaan en al deze activiteiten vallen me nu veel te zwaar kreeg enorme krampen in mijn buik(spieren) en rugpijn. Ik ddenk dat de gym toch iets meer op het zwangerwezen afgesteld zal zijn.
Maar iedereen z'n ding. Maar hetboek veilig bevallen van Beatrijs Smulders en Mariel Croon (ja de welbekende VK) is echt een aanrader vraag of je het kan lenen bij jeverloskundige of koop het anders zelf. Het is echt een heel down   earth boek waarin alles verteld wordt.

groetjes,
Wietske

Hoi
Ik wilde ook niet aan een cursus beginnen. Maar ben toch overgehaald door vriendinnen. Maar na een paar lessen zijn we gestopt....verschrikkelijk die yogalessen! Zo onrealistisch (vooral achteraf, na de bevalling) en zo overdreven!
Tijdens de bevalling en tijdens de weeen, kon ik niks, maar dan ook helemaal niks met al die technieken.
Maar, sommige vrouwen voelen zich er goed bij om een cursus te doen, en vinden het leuk. Dan moet je het vooral wel doen.

Terug
Bovenaan