Relatie problemen met vriend/ schoonmoeder

Hebben jij en je partner gesproken over hoe jullie het ouderschap zien? Hoe jullie je vader en moeder rol invullen?
Ja zeker, alleen daar botsen wij erg in de zin van dat hij vind dat opa en oma er elke keer bij moeten zijn en de deur open moet zijn voor iedereen. Ik wil juist als gezin wat meer gaan doen en niet afhankelijk zijn van anderen. Verder zijn wij het wel eens over andere punten.

Ja zeker, alleen daar botsen wij erg in de zin van dat hij vind dat opa en oma er elke keer bij moeten zijn en de deur open moet zijn voor iedereen. Ik wil juist als gezin wat meer gaan doen en niet afhankelijk zijn van anderen. Verder zijn wij het wel eens over andere punten.
Voor iedereen is inclusief jouw ouders...
Dus nee, waarschijnlijk weet hij zelf niet echt wat hij doet.

Berichten komen vaak veel negatiever binnen dan een gesprek. Zelfs neutrale mededelingen. Vandaar dat er aangeraden wordt te stoppen met die berichten.
Ik kan me goed voorstellen dat je je in een normaal gesprek niet moedig genoeg voelt om te zeggen wat nodig is. En dan is zo'n bericht voor jouw een betere optie. Maar houdt er dan goed rekening mee, dat het koud binnenkomt. Dit kan deels verholpen worden met het in te kleden met warmere woorden, en een juist gebruik van smileys kan een beetje helpen.

Ik vind berichten schrijven idd veel makkelijker dan met zijn moeder om tafel zitten, omdat ze heel gevoelig is voor “ kritiek” en snel huilt. Ze heeft zelfs mijn vriend huilen opgebeld nadat ik haar een bericht heb verstuurd. Ik heb in mijn brief juist ook mijn waarderingen naar hun toe geschreven met zelfs hartjes en lieve emoticons. Ik heb voordat ik verstuurde mijn bericht wel 10 keer gelezen of ik ergens misschien iets te hard ben, maar dat was niet zo. Ik ben zelf ook best gevoelig en ik wil niet lullig doen naar iemand. Ze heeft alleen niet een bericht terug naar mij gestuurd maar ook gelijk in een gezamenlijke bericht naar mijn vriend dat het helder is wat er in mijn bericht stond en dat ze wel hoort wanneer ze welkom is. Alleen ditzelfde heb ik al eens twee jaar geleden meegemaakt met mijn vriend en toen had ik haar wel huilend aan de telefoon en heb ik ook alles gezegd wat dwars zit.

Mijn vriend neemt het teveel voor haar op, ook omdat hij het zielig vind dat ze nu met haar werk zit die lullig doet tegen haar en veel extra taken geeft en met dat haar man straks wat meer weg is op reis vanwege zijn nieuwe baan. Dat ze nog steeds verdrietig is vanwege haar kat die drie maanden geleden is overleden, allemaal zielig en ik heb haar daarin ook veel gesteund. Maar ik wou ook eens dat mijn. Vriend aan mij en mijn dochter denkt nu ik hoogzwanger ben en ik het gevoel heb dat ik er niet toe doe , omdat er alleen maar rekening met zijn ouders wordt gehouden.

Ik ben echt geen hard persoon

Maar ik wil ook alle opa’s en oma’s de eerlijke kans geven om een band op te bouwen met mijn dochter en niet dat er een wordt voorgetrokken, want zo’n gevoel heb ik met name om zijn reacties en zijn ouders die te vaak willen komen voor de kleine en ik wil graag soms met mijn gezin alleen zijn en activiteiten ondernemen

Maar ik wil ook alle opa’s en oma’s de eerlijke kans geven om een band op te bouwen met mijn dochter en niet dat er een wordt voorgetrokken, want zo’n gevoel heb ik met name om zijn reacties en zijn ouders die te vaak willen komen voor de kleine en ik wil graag soms met mijn gezin alleen zijn en activiteiten ondernemen

En dat is goed te begrijpen.
Hoe staat je schoonvader in de situatie? Komt hij ook mee naar jullie?
Het leest een beetje als dat je schoonmoeder zelf niet helemaal stabiel is en best wat hulp zou kunnen gebruiken. Zoals een psycholoog voor wat persoonlijke steun, inzicht en groei.
Jouw partner zal ergens oppikken dat zijn moeder niet lekker gaat maar kan dit niet laten waar het hoort. Bij zijn moeder en zijn vader. Daarom vroeg ik me af hoe de schoonvader is. Of hij steunend is.

Wellicht zou je partner eens wat persoonlijke hulp (vb psycholoog) voor zijn moeder kunnen voorstellen. Ze wordt daar alleen maar sterker van en kan zich beter gaan voelen.
Waarschijnlijk voelt ze zich met tijden best onzeker en kwetsbaar ( snel huilen als er enige confrontatie is). Stamt ook weer uit haar verleden en daar heeft ze dan wat hulp bij nodig.

En dat is goed te begrijpen.
Hoe staat je schoonvader in de situatie? Komt hij ook mee naar jullie?
Het leest een beetje als dat je schoonmoeder zelf niet helemaal stabiel is en best wat hulp zou kunnen gebruiken. Zoals een psycholoog voor wat persoonlijke steun, inzicht en groei.
Jouw partner zal ergens oppikken dat zijn moeder niet lekker gaat maar kan dit niet laten waar het hoort. Bij zijn moeder en zijn vader. Daarom vroeg ik me af hoe de schoonvader is. Of hij steunend is.

Wellicht zou je partner eens wat persoonlijke hulp (vb psycholoog) voor zijn moeder kunnen voorstellen. Ze wordt daar alleen maar sterker van en kan zich beter gaan voelen.
Waarschijnlijk voelt ze zich met tijden best onzeker en kwetsbaar ( snel huilen als er enige confrontatie is). Stamt ook weer uit haar verleden en daar heeft ze dan wat hulp bij nodig.
Voor mijn schoonvader maakt het niet zoveel uit. Hij vind alles prima. Ik weet dat hij mijn schoonmoeder wel steunt met van alles, maar dat hij ook direct kan zijn en dan zegt dat ze zich soms wat aanstelt, wat haar soms ook emotioneel maakte en ze dan huilend wegliep. Ik kan het daarom misschien ook wat beter met hem vinden, omdat hij wat stabieler daarin is.

Ik weet alleen niet waarom ze zo emotioneel is, omdat ze uit een goed huis kwam met veel liefde van haar eigen ouders, wat ik althans hoorde. Haar ouders paste ook altijd op haar twee zonen en die andere opa en oma van vaders kant waren bijna niet in beeld.

Maar af en toe vind ik ook dat ze met twee maten meet. Als de tante van mijn vriend vraagt hoe het gaat en vaak cadeautjes stuurt voor de kleine omdat ze het leuk vind om te doen, zegt ze altijd ook tegen ons. Je hoeft niet altijd op haar berichten te reageren, terwijl ze dat zelf wel verwacht dat wij haar op de hoogte stellen van alles met name bij de afspraken bij de verloskundige. Als ik dan even niet erop reageer is het gelijk van bijna hysterisch dat er niet iets goed is met de baby. Ik heb dan ook tegen mijn vriend gezegd dat ik dan liever niet heb dat ze van alle afspraken afweet omdat het voor mij anders te veel wordt.

Maar af en toe vind ik ook dat ze met twee maten meet. Als de tante van mijn vriend vraagt hoe het gaat en vaak cadeautjes stuurt voor de kleine omdat ze het leuk vind om te doen, zegt ze altijd ook tegen ons. Je hoeft niet altijd op haar berichten te reageren, terwijl ze dat zelf wel verwacht dat wij haar op de hoogte stellen van alles met name bij de afspraken bij de verloskundige. Als ik dan even niet erop reageer is het gelijk van bijna hysterisch dat er niet iets goed is met de baby. Ik heb dan ook tegen mijn vriend gezegd dat ik dan liever niet heb dat ze van alle afspraken afweet omdat het voor mij anders te veel wordt.

Ik begrijp dan wel dat je een grens wil stellen als je schoonmoeder best heftig reageert.
Misschien kan je het zo brengen naar je partner dat voor jouw welbevinden dat je grenzen moet stellen.
Omdat je partner je gevoel anders een beetje negeert.
Je bent hoogzwanger en je zult je ook wel wat meer moe voelen denk ik.

Terug
Bovenaan