“Slaapt ie nog niet door?!!”

Jeetje het lijkt soms wel een wedstrijd he....vreselijk! Elk kind is anders en ze hebben allemaal andere behoeftes. Tot 1 jaar niet doorslapen is vrij normaal. Ik heb zelf 4 kids. De eerste sliep met een maand of 5 door maar vervolgens nr 2 pas na ruim en jaar. Nr 3 is nu 3 jaar en wordt geregeld nog wakker in de nacht. En nu een kleintje van 7 weken die 2 tot 3 keer voor de borst komt snachts. Ach op een gegeven moment ben je de gebroken nachten zo gewend. Laat je niet gek maken.

Zo herkenbaar, alleen is mijn dochter 3 Half maand en soms wel om de 2 uur wakker! Ik voelde me soms zo ellendig als ik hier commentaar op krijg! 
En minimin precies wat je zegt, misschien moet je stoppen met de borstvoeding van kv is ze vast verzadigd! Terwijl ze heel goed groeit en niet eens huilt als ze wakker word ...
Fijn en heel gerustellend dat er meerdere kindjes zijn en moeders niet te vergeten natuurlijk! 

Bijzonder hè, is ook vaak een van de eerste dingen die mensen vragen: slaapt de baby al door? Nog steeds niet? Goh! 
Soms lijkt doorslapen net een prestatie van de ouders, maar volgens mij is je invloed als ouder op slaap vrij beperkt. Elk kind is denk ik anders en volgt een eigen (slaap)ritme. Je kunt je baby een beetje helpen, maar je hebt gewoon geluk als je kind snel doorslaapt. 
En geloof mij dat ook ouders die zeggen het wiel te hebben uitgevonden en daardoor vanaf het begin al goede nachten hebben, na een paar maanden alsnog allemaal gebroken nachten kunnen hebben! Je weet het gewoon niet. 
Die van mij is nu bijna 6 maanden en slaapt voor het eerst nu een paar nachten door, maar dat kan bij wijze van vannacht weer anders zijn. 

Pfff vermoeiend als je steeds die vraag krijgt ? Babies slapen heel wisselend. Slaapschema van onze dreumes:
Tot 3 maanden sliep ie van 21.30 tot 05.30 en dan na een fles weer tot 08.30
Van 3 tot 6 maanden sliep ie van 21.30 tot 03.00, wilde dan een fles en sliep dan weer tot 08.30
Toen kwamen we erachter dat ie savonds zo vervelend was, omdat ie moe was ? Dus ging ie om 19.30 naar bed. Sliep dan tot 22.00, fles en door tot 07.30.
Ons mannetje slaapt dus best goed al zeg ik het zelf en daar zijn we blij mee.
Maar!!! Hij wordt 467 keer per nacht wakker als er een tandje doorkomt, als ie verkouden is, in een sprong zit en ga zo nog maar even door ? 
Als iemand aan mij vraagt of ie door slaapt, zeg ik meestal gewoon ja. Krijg die vraag meestal van buren, vage kennissen of de glazenwasser en gaat ze eigenlijk geen drol aan. Uiteindelijk gaan ze allemaal vanzelf doorslapen ?

Mijn dochter sliep vanaf een week of 6 door. Niet een beetje, nee gewoon van half 10 tot een uur of 8. En in het weekend ging ze erna gewoon door, tot 11. Fantastisch. Deed er niets voor, was gewoon zo. Maar toen al wist ik dat ik dat ergens terug zou krijgen en tadaaaa, vanaf 4 maanden wordt ze zeker 2x per nacht wakker. Of vaker. Of ze slaapt helemaal niet zolang mijn neus niet tegen die van haar aan is. Ze is nu 8,5 maand en ik ben reuze trots en blij dat ze na de fles van 11 (nee, inderdaad, die is er nog niet af..) pas om 4 uur (ja dat doe ik inderdaad, nee ik laat haar niet gewoon huilen en nee de speen biedt dan geen oplossing) aan de tiet hoeft. En ze lag de hele week pas na half 6 bij ons in bed (Ja, dat mag ze! Want zo slapen we allemaal nog een uurtje en die uurtjes kunnen we goed gebruiken). Ik klaag er niet over, maar zelfs collega’s die vragen hoe het gaat, reageren meteen met ‘Ooh dat moet je echt afleren, hoe hou je het vol?!’ Nou, prima dus. Ja, ik ben wel eens moe en doe wel eens een dutje als dochterlief ook een dutje wil doen, maar aangezien ze ook overdag gerust leeft op 2x 20 minuten slaap, is dat meestal niet zo. Ik maak me er niet druk om, want daar heb ik dus geen energie voor. Zonde dat andere mensen (inclusief mijn ouders) daar wel energie aan verspillen.
Ik geniet maar gewoon van mijn blije, tevreden, relaxte meisje. Ook om 4 uur ‘s nachts, al is het soms met een zucht!

Ik herken het. Mijn dame van 7 maand slaapt ook nog regelmatig niet door. Ik werd vooral moe van de gouden tip 'doe dan JBPM of rijstebloem door de laatste fles.' Werkt dus echt niet bij haar. Of 'gewoon laten huilen'. Ja dat doe ik dus ook niet.
Ze heeft nu sinds een week een knuffel met hartslag geluid. Dit lijkt wel redelijk te werken. Als in niet meer elke 3/4u wakker, maar nog maar 1 stop per nacht. :)

Terug
Bovenaan