Vertrouwen
Het ergert je dat een zogenaamde "deskundige" een oordeel geeft. Heb je weinig bevallingen zelf doorgemaakt of weinig bevallingen echt helemaal bijgewoond, dan bestaat de kans van over generalisatie van je eigen ervaringen. Dan stel je eigen ervaringen voor de hele groep. Dat soort beelden moeten we zien te voorkomen. Om die reden meng ik mij als promotor van normaal bevallen in de discussie. Ik besef al te goed dat ook het oordeel van de deskundige is gekleurd en vervormd. Pijnstilling wordt nu zonder meer aangeboden door verloskundigen en gynaecologen. Ik weet dat er praktijken zijn die er geen tijd aan besteden en geen woord extra erover spreken, alsof het koekjes zijn.
Wat moet je met pijnstilling bij een te verwachten normale bevalling is mijn vraag? Weet je wat het voor bijwerkingen het laat zien bij kind en moeder? Dat hoort wel gecommuniceerd te worden voor je een keus maakt (geïnformeerde keuze). Dus helemaal niet of niet volledig informeren is ook het gedrag van je ‘zogenaamde’ deskundigen. Je ziet het ligt allemaal reuze genuanceerd.
Hoe sta je tegenover een bevalling, dat is doorlopend mijn vraag op dit forum. Het is NIET " O, laat ik nu maar even bevallen..pufpuf.. klaar
" nee, dat is het als je een ruggenprik en nog wat extra’s krijgt. Ben je daar dan beter mee af? Als je leest in bevalverhalen en onderzoeken bij grote groepen vrouwen, dan zul je ontdekken dat pijnstilling hen ook niet echt gelukkig en gezonder maakt. Dus terug naar de nuance en de rede; als het ‘echt’ nodig is toepassen, niet nodig zorg dan voor alternatieven achter de hand en een juiste beval omgeving. Dus normaal als het kan met gebruikmaking van de optimale omgevingsomstandigheden, die je dus in de TOP Tips leest.
Je schrift verder dat het toch alles waard is: ‘dat is het wonderlijke’. En achteraf ben je het zo vergeten. Je stelt dat het komt omdat je op het moment zelf er niet helemaal bij bent, ‘door de pijn’. En je achteraf vooral opluchting voelt en je een mooi kind hebt.
Dat is het niet helemaal, als je de hormonen en hun effecten bestudeert. Het zijn hoofdzakelijk je eigen beschermende hormonen en andere stoffen die je helpen erdoor te komen bij normaal bevallen.
Ik ben er in tegenstelling tot wat je schrijft wel van overtuigd dat bevallen een ENORME prestatie is. Niet te vergelijken en uniek voor iedere vrouw. Dat maakt het noodzakelijk dat wij, vrouwen en ik, je zg deskundige, vrouwen volledig dienen te informeren over wat het allemaal kan zijn, zonder hun vertrouwen in eigen kunnen aan te tasten en ze bang te maken. Vertrouwen daar draait het om. En ik vertrouw vrouwen, ze kunne het en doen het 'gewoon' beter. Vandaar dat ik normaal bevallen promoot. Verder is bevallen niet bedoeld om te vergelijken, inderdaad, want dan krijg je ‘ik was sneller en deed het beter’ naar andere vrouwen en dat brengt ons op rivaliteit, een soort vergif tussen vrouwen.
Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.