10 TOP TIPS

Ik las het tijdens mijn weeën en ik raakte behoorlijk geïrriteerd...
Alleen het volg je gevoel kon ik wat mee; mijn bevalling heeft een kleine 4 uur geduurd waarvan de laatste 4-5cm in drie kwartier zijn gegaan, het persen in een kwartiertje oftewel vanaf 5 cm in een uurtje bevallen. Ik had helemaal geen tijd om alles in de praktijk te brengen!! Ik heb mijn gevoel gevolgd; ik heb mijn laptop halverwege dit topic dichtgeklapt ;-)
Ongetwijfeld goedbedoeld, maar niet voor iedereen relevant idd!

Dag allemaal,
Die TOP tips zijn geschreven door vrouwen en verloskundigen die onderzoek doen en willen communiceren over de meest optimale en natuurlijke wijze van bevallen. Een bevalling waarbij jullie optimale autonomie kunnen uitoefenen en jezelf en je kind gezond blijven en zo min mogelijk letsel oplopen.

Je mag er van zeggen wat je wilt, doe de a.u.b. niet direct af als nonsens, dat zou betekenen dat je ‘je’ medevrouwen voor gek zet en ik meen te weten dat jullie dat helemaal niet willen.
Met ‘een veilige plek’ wordt ook bedoeld dat de mensen die je begeleiden je vertrouwen en je voldoende fysieke en psychologische bescherming bieden om jezelf te zijn en ‘je ding’ te doen. Je moet niet alert hoeven zijn. In een niet veilige omgeving kunnen vrouwen zich niet laten gaan. Mannen trouwens ook niet, een erectie stoornis treedt op bij onveiligheid. Zo is het ook bij bevallen, je kunt je niet laten gaan, niet loslaten als het onveilig of onbekend is. Voorwaarde voor loslaten is dus veiligheid. In ziekenhuizen lopen vaak onbekende mensen onaangekondigd je bevalkamer binnen. Meer over veiligheid vind je op de site van AIMS en de site van RCM (UK) de campagne voor normaal bevallen.

Ja, inderdaad, blijf recht op, beweeg, loop, dans, ga op handen en knieën plaatsnemen, maar niet op je rug in bed liggen. Die houding is slechts nodig als er ingrepen nodig zijn en daar gaan we nu niet direct van uit bij normaal bevallen.
De WHO doet de promotie van blijven lopen en staan bij normaal bevallen al sinds 1996. Maar NL is een beetje eigenwijs hierin, hier bevallen bijna alle vrouwen op de rug en in bed en dat veroorzaakt veel ellende: meer knippen, vaker een minder goede conditie van de baby door het op de rug liggen. Meer rupturen en knippen, ook als je thuis bevalt, meer stagnatie tijdens het persen, waardoor er meer insturingen nodig zijn vanuit de thuis bevalsituatie en ingrepen als een vacuümextractie. We zijn nogal gericht op het comfort van de professionals en minder op dat van jullie bevallende vrouwen. Ja, dat moet anders en jullie kunnen daar veel aan doen. Grijp je kans en doe mee het staande en hurkend te bevallen meer bekendheid te geven. Praat met je begeleider.

Praat dus gericht over blijven lopen en staand en verticaal bevallen met je eigen verloskundige of arts als je een geboorteplan maakt.

Tegelijk zal iedere vrouw en haar partner zich moeten realiseren dat een bevalling niet is te voorspellen. Dus wees flexibel en kies als je in de situatie zit. Je weet niet hoe je contractie patroon is en hoe je daar op gaat reageren.
Ben je angstig dan betekend dit nog niet dat je niet goed in staat zal zijn het aan te kunnen. Ik heb …tig vrouwen begeleid die het in de broek deden van angst en toch gewoon en lachend zijn bevallen en het gebeuren achteraf als een ‘Happy Birth’ hebben ervaren en ‘het’ een volgende keer met zeer veel vertrouwen deden. Je kunt dus veel meer dan je denkt!

Bevallen zit in ons vrouwen ingebakken. Dat is de uitdaging van bevallen. Je moet erin durven duiken en het jezelf gunnen het te gaan ervaren. Een ontdekkingsreis die je ‘je’ hele leven bijblijft. Niet bij voorbaad bang ervoor zijn, omdat het onbekend is. Je bent een volwassen vrouw niet waar? Maak het een uitdaging en kijk maar wat het wordt. Met je eigen verloskundige kom je er wel uit.
Het is tenslotte een gewoon (fysiologisch) maar wel erg bijzonder proces, wat we overigens al eeuwen lang met succes doen. Dat oeroude proces heeft zijn eigen loop. Je maakt je toch ook niet bang voor ontlasting maken of als je ongesteld wordt. Probeer eens een staande bevalling te bekijken op YOUTUBE, er zitten er veel op. Bijzonder verhelderend en zeer leerzaam als je nog nooit bent bevallen.

Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Het ergst is nog wel dat je dit als zogenaamd "deskundig" oordeel geeft. Natuurlijk zitten er best nuttige adviezen tussen, maar er zijn talloze situaties waarin dit niet opgaat.
En lachend bevallen??? Laten we vooral niet de pijn minder erg maken dan het is, dat helpt al die aanstaande moeders niet. Wees gerust aanstaande moeders, je overleeft het echt hoor. Maar leuk zal het echt niet worden, het is niet zoals winkelen (zoals het hier over komt). " O, laat ik nu maar even bevallen..pufpuf.. klaar :) " Het is afschuwelijk. Maar toch alles waard en dat is het wonderlijke. En achteraf ben je het zo vergeten. Weet je waarom? Omdat je op het moment zelf er niet helemaal bij bent door de pijn. En je voelt achteraf vooral opluchting en je hebt een mooi kind.

Maar ook pijnstilling wordt soms zelfs aangeraden door verloskundigen en gynaecologen, vergeet dat niet. Het mag best en je bent er niet slapper door..

Bevallen is geen prestatie en ook niet bedoeld om te vergelijken met andere vrouwen. Het is een moment om te overleven, samen met je kind. Als dat is gelukt en je bent er beiden redelijk ongeschonden doorheen gekomen is dat alle felicitaties waard.

Vertrouwen
Het ergert je dat een zogenaamde "deskundige" een oordeel geeft. Heb je weinig bevallingen zelf doorgemaakt of weinig bevallingen echt helemaal bijgewoond, dan bestaat de kans van over generalisatie van je eigen ervaringen. Dan stel je eigen ervaringen voor de hele groep. Dat soort beelden moeten we zien te voorkomen. Om die reden meng ik mij als promotor van normaal bevallen in de discussie. Ik besef al te goed dat ook het oordeel van de deskundige is gekleurd en vervormd. Pijnstilling wordt nu zonder meer aangeboden door verloskundigen en gynaecologen. Ik weet dat er praktijken zijn die er geen tijd aan besteden en geen woord extra erover spreken, alsof het koekjes zijn.

Wat moet je met pijnstilling bij een te verwachten normale bevalling is mijn vraag? Weet je wat het voor bijwerkingen het laat zien bij kind en moeder? Dat hoort wel gecommuniceerd te worden voor je een keus maakt (geïnformeerde keuze). Dus helemaal niet of niet volledig informeren is ook het gedrag van je ‘zogenaamde’ deskundigen. Je ziet het ligt allemaal reuze genuanceerd.

Hoe sta je tegenover een bevalling, dat is doorlopend mijn vraag op dit forum. Het is NIET " O, laat ik nu maar even bevallen..pufpuf.. klaar :) " nee, dat is het als je een ruggenprik en nog wat extra’s krijgt. Ben je daar dan beter mee af? Als je leest in bevalverhalen en onderzoeken bij grote groepen vrouwen, dan zul je ontdekken dat pijnstilling hen ook niet echt gelukkig en gezonder maakt. Dus terug naar de nuance en de rede; als het ‘echt’ nodig is toepassen, niet nodig zorg dan voor alternatieven achter de hand en een juiste beval omgeving. Dus normaal als het kan met gebruikmaking van de optimale omgevingsomstandigheden, die je dus in de TOP Tips leest.

Je schrift verder dat het toch alles waard is: ‘dat is het wonderlijke’. En achteraf ben je het zo vergeten. Je stelt dat het komt omdat je op het moment zelf er niet helemaal bij bent, ‘door de pijn’. En je achteraf vooral opluchting voelt en je een mooi kind hebt.

Dat is het niet helemaal, als je de hormonen en hun effecten bestudeert. Het zijn hoofdzakelijk je eigen beschermende hormonen en andere stoffen die je helpen erdoor te komen bij normaal bevallen.
Ik ben er in tegenstelling tot wat je schrijft wel van overtuigd dat bevallen een ENORME prestatie is. Niet te vergelijken en uniek voor iedere vrouw. Dat maakt het noodzakelijk dat wij, vrouwen en ik, je zg deskundige, vrouwen volledig dienen te informeren over wat het allemaal kan zijn, zonder hun vertrouwen in eigen kunnen aan te tasten en ze bang te maken. Vertrouwen daar draait het om. En ik vertrouw vrouwen, ze kunne het en doen het 'gewoon' beter. Vandaar dat ik normaal bevallen promoot. Verder is bevallen niet bedoeld om te vergelijken, inderdaad, want dan krijg je ‘ik was sneller en deed het beter’ naar andere vrouwen en dat brengt ons op rivaliteit, een soort vergif tussen vrouwen.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Ik ben erg voor natuurlijk bevallen. Ingrijpen moet je alleen doen als het echt noodzakelijk is. Maar ik zou de bovenstaande 10 punten vooral heel kort willen samenvatten:

Luister naar je lichaam, geef (vooraf) duidelijk aan wat je wilt maar blijf tijdens een bevalling ook openstaan voor adviezen van de VK of gynaecoloog. Mijn ervaring is dat als alles helemaal goed gaat je amper adviezen zult krijgen, eerder aanmoedigen. En voor alle duidelijkheid, ik heb 3x een kind ter wereld gebracht bij verschillende VK's en gyneacologen: 1x thuis, 2x in het ziekenhuis op medische indicatie.

Daarnaast kan je vooraf alles plannen maar het loopt toch altijd anders dan je denkt. En dat is vooral erg als je je helemaal vast hebt gepind op je bevallingsplan. Dat geeft teleurstellingen die te voorkomen zijn. Laat een bevalling over je heenkomen en ga mee met dat wat je lichaam aangeeft. Tevens vind ik dat pas als je 1x bevallen bent, je een duidelijk beeld hebt van wat je wel en niet wilt. En dan nog kan dat per keer verschillen!

Tot slot nog een opmerking over het staand bevallen. Ik weet dat alle onderzoeken aangeven dat het het beste is in verband met de zwaartekracht en dat zal voor het gross ook heus gelden. Ik had me voor mijn eerste bevalling ook helemaal ingelezen en wist "precies" wat ik wilde. Op de baarkruk persen en vooral lang blijven lopen tijdens de ontsluitingsweeen. Feit was dat ik niet op mijn benen kon staan en mijn weeen stagneerden zodra ik ging lopen of staan. Ik heb dus tot 3 maal aan toe de hele bevalling liggend op bed doorgebracht inclusief het persen. Maar die rust hield wel de weeen op gang. Misschien minder effectief maar het werkte wel. Hetzelfde gold voor het "gouden advies": douchen/badderen, warmte is goed voor de weeen. Bij mij werkt het dus niet, omdat mijn weeen stagneren.

Daarmee kom ik weer terug op mijn devies: LUISTER NAAR JE LICHAAM.

Ik stel voor dat alle verloskundigen die zo drammen als Tine voortaan bij de tandarts ook gewoon een wortelkanaalbehandeling krijgen "op de natuurlijke manier", dan leren ze het misschien nog es af om altijd voor een ander te oordelen wat het beste is onder het mom van allerlei vage pseudo-wetenschappelijke claims. Vertrouw op jezelf, kies waar je je zelf het beste bij voelt, en voel je NOOIT een mislukking omdat een deel van de Nederlandse verloskundigen blijkbaar vindt dat per se iedereen nog moet bevallen zoals 70 jaar geleden.....

ja hier sluit ik me bij aan.Het lijkt me geweldig om op een natuurlijke manier te kunnen bevallen. Maar als dat niet gaat, nou dan niet.De bevalling wordt in nederland volgens mij een beetje ver-romantiseerd, net als de kraamtijd. Het gaat er toch om dat we ons kindje op een zo'n goed en veilig mogelijke manier op de wereld zetten. En ik vind het heel erg als ik ergens lees dat iemand zich een mislukkeling voelt,omdat de bevalling in het ziekenhuis moest plaatsvinden. Alsje kindje veilig in je armen ligt dan maakt het toch niet uit hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Helemaal zelf, of met een beetje hulp.

Terug
Bovenaan