..

Wat mij erg heeft geholpen is zwangerschapsyoga om me op mijn ademhaling en mindset te focussen. Ik kijk zeer positief op beide bevallingen terug. Dat doen ook de hormonen natuurlijk ;) bij beide bevallingen geen pijnbestrijding. Zoek vooral wat voor jou helpt, ik had een cub (soort opblaasbare baarkruk) en heb veel met mijn man ‘gedanst’. Douchen vond ik bij de eerste fijn bij de tweede niet (tweede ging ook erg snel). Vooral focus op ademhaling en bedenken waar je het voor doet heeft mij geholpen.

Bij de 1e moest ik int ziekenhuis bevallen ivm complicaties in de zwangerschap en moest ik ook in bed blijven en toen uiteindelijk ruggenprik gehad. Bij de 2e geen weeen gehad alleen persweeen. Braken vliezen om 12:15 en is die om 01:49 geboren. Eigelijk vrijwel geen pijn gehad. Verschilt heel erg.

Bij m'n eerste bevalling heb ik de tens gebruikt. Hielp om de scherpe randjes van de weeën te halen. Maar het meest pijnlijke is toch wel als je eenmaal mag persen totdat je baby er is. En als je gaat persen mag je de tens niet meer gebruiken.
Bij m'n tweede bevalling geen tens gebruikt. Ging ook allemaal veel sneller en was nog pijnlijker aan het eind omdat ze een sterrenkijker was.

Een bevalling doet veel pijn, maar het is maar net hoe je ermee omgaat. Ademhaling, puftechniek en focus zijn belangrijk. Maar toch was ik bij beide erg blij dat de bevalling voorbij was.

Eerste keer in het ziekenhuis met een pompje, vooral omdat ik moe was, maar vond de pijn meevallen!
Tweede keer thuis, zonder pijnbestrijding! Alleen de douche en ik had verwacht dat het pittiger zou zijn, maar deze bevalling heb ik veel beter ervaren! Tuurlijk doet het pijn, maar het was echt te doen! Doordat het thuis rustig was kon ik veel meer in mijn bubbel komen waardoor ik het als niet heel pijnlijk heb ervaren!

Terug
Bovenaan