al nagedacht over de kraamtijd?

hoi hoi,

even een wijsneuzige opmerking over dat kraamverband.... je kunt beter geen bevroren compressen/maandverband gebruiken op een wond. hierdoor wordt de bloedtoevoer geremd/gestopt omdat het de bloedvaten vernauwd en worden er ook geen voedingsstoffen meer toegevoerd die juist zorgen voor de genezing. juist de zwelling is goed voor het genezingsproces. nooit fijn natuurlijk maar wel nodig.

wij willen een kraamborrel plannen. geen overbodig bezoek de eerste weken en tijdens de borrel de baby in kinderwagen of draagzak. zijn we ook in één keer van al dat bezoek af, klinkt heel onaardig maar we hebben al twee keer een half jaar lang met kraambezoek gezeten, geen zin meer in. hopen dat het dan mooi weer is want het past niet in huis, partytent dan maar.

Hallo!

Ik ben inmiddels 37 weken van de tweede en nu ik rustig thuis ben (heb verlof sinds vorige week) begin ik langzaam weer over mijn vorige kraamtijd na te denken.Een aantal dingen heb ik al wel bedacht dat ik dit keer anders ga doen:

- Geen borstvoeding! (Dit kan als een schok komen
voor sommige vrouwen) Dat is mijn grootste verdriet
geweest tijdens vorige kraamtijd. Dat was paste totaal niet bij mij.
- Geen bezoek na 21.00 uur s' avonds. De vorige
keer stond schoonfamilie rustig om 21.30 uur s' avonds nog op de stoep terwijl ik en de kleine alleen maar wilde slapen..
- Geen kraamverzorging die de hele regie overneemt in huis en mij vertelt wat allemaal wel en niet mag met mij of mijn kleine!
Dit keer bepaal ik hoe en wat in huis. En ik wil zelf mijn kleine verschonen en in bad doen, niet zij!
- Ik heb van alles voldoende voorraad in huis zodat mijn man niet de hele dag op stap kan worden gestuurd door de kraamverzorgster voor kleine boodschappen. Voldoende kraamverband. Speentjes en flessen. Flesvoeding. Schoonmaak
middelen. Pedaalemmer zakken (daar vroeg ze vorige keer steeds om.. zucht..) Beschuit en muizen voldoende in voorraad!! Diepvries pizza
en andere kant en klaar maaltijden van de AH in de vriezer zodat er niet persee gekookt hoeft te worden indien daar geen energie voor is die dag!

Als ik het zo intyp klinkt mijn vorige kraamtijd niet heel positief. Ik ben heel blij dat ik kan leren van
mijn vorige kraamtijd en het dit keer kan doen zoals
ik het zelf graag wil! Dit keer ga ik echt genieten!!

X Geluksvogeltje

borsten aanraken na toestemming?! Is dat bij je vorige zonder toestemming gebeurd dan?!?! De enige die er aan is gekomen bij mij is manlief de kraamverzorgster en natuurlijk de baby ;)
De rest heeft daar toch niks te zoeken?

Wij hebben niet veel te klagen gehad bij mijn vorige kraamtijd, we hadden op het geboorte kaartje al gemeld dat mensen moesten bellen voordat ze op visite zouden komen en dat hebben ze gelukkig gedaan. Wij hebben aan allebei de kanten ook niet zo'n grote familie dus was het best rustig. Ons zoontje is toen wel vastgehouden maar omdat wij geen heel huis vol hadden is hij niet echt van hand tot hand gegaan, gelukkig maar... En als hij sliep dan hadden ze pech of moesten gewoon even wachten totdat hij lekker uit zichzelf weer wakker werd.

Nu heb ik mijn man wel opdracht gegeven maar één paar/gezin/vrienden visite per avond en dan vroeg op de avond. Mijn zusje heeft 3 kinderen die uiteraard overdag wel langs mogen komen voor de rest geen jonge kinderen in de familie of vriendenkring, behalve ons zoontje dan.

Mijn moeder en schoonmoeder zijn wel een aantal keer overdag geweest vooral om te koken en boodschappen te doen, maar ik heb met beide een hele goede band en ze zijn gelukkig lekker rustig en niet te bemoeizuchtig.

Ik ga het advies van geluksvogeltje ook wel doen, veel spullen in huis halen zodat er niet veel boodschappen meer te doen zullen zijn. Daar was ik al mee begonnen, beschuit en muisjes, maaltijden in de vriezer veel toiletpapier, kraamverband, genoeg koffie, koffie melk en suiker en noem maar op, altijd handig. Maar ik was dus de flesvoeding vergeten (goede tip thanks)

Als ik lees dat sommige schoonouders/familie zo weinig respect kunnen opbrengen voor jullie dan kan ik me voorstellen dat je ontploft dat zou ik ook doen.
Ik hoop dat het deze kraamtijd voor jullie wel relaxed is, dat wens je toch iedereen toe die net een kindje heeft gehad?
Succes allemaal.
Groetjes Esther

ijs verbanden voor de zwellingen worden juist aangeraden door de meeste verloskundige en kraamverzorgende!! en zowieso is het niet voor van ondere is het ergggg lekker bij stuwing.....

je kan ook arnica druppels gebruiken voor flinke zwelling van ondere maarja heb je meteen weer een "medicijn" hier gaan ze er gewoon in hoor heerlijk(de ijscompressen dan)

wat herkenbaar allemaal zeg. Alleen is het bij mijn niet mijn schoonmoeder maar mijn eigen moeder. En ik heb erg veel moeite het te zeggen, maar het me deze keer weer voorgenomen het wel te doen. Vorige keer mopperden beide oma's tegen ons over elkaar wat flink meegeholpen heeft aan de postnatale dip die ik een aantal maanden erna kreeg....Zo was ze vorige week nog verbaasd dat ik het ook best vind de kaartjes na een week pas te versturen, en ze was trots dat de buuf die mij voor controle naar het zkh reed vrijdag mee mocht naar binnen bij de echo. Pff bepaal ik toch zekers zelf??
Net als mij pap die na de zomer het laten dopen te laat vindt... Hoezo vindt hí'j dat te laat????

Kraamverband in vriezer... Goed idee om dat nu al te doen! En ik wil ook inderdaad kraamvisite niet te lang aan mijn bed/in huis. En van de kleine afblijven tot wij zeggen dat het mag.

hmmm wij hebben het wel een beetje over gehad maar als ik alle verhalen lees moeten mijn vriend en ik nog duidelijke een strategie vormen! hahaha:
*kraamverband ...geen idee wat in de doos van de prenatal zit 1? 2 pakken?
* kaartjes wanneer uitsturen...ik dacht meteen maar als ik het zo lees...
* baby wel of niet van hand tot hand ook nog niet over gehad, dacht ik zie wel hoe het gaat?
* hoe laat bezoek komt, hoeveel op een dag etc...wat is normaal.
* BV..appels...nee dank je..hoe ga ik dit aanpakken, denk ook dat ik het gewoon prive doe, zonder pottenkijkers.
*wel of niet op bed?
oh jee nou gelukkig heb ik nog 4 weekjes om er over na te denken...

Terug
Bovenaan