alcohol tijdens de zwangerschap?

alcohol tijdens de zwangerschap?!

Gister was er een interessante documentaire over alcohol tijdens de zwangerschap en de gevolgen daarvan, in het actualiteitenprogramma Netwerk. Als je even tijd over heb, raad ik je aan om via www.uitzendinggemist.nl het programma Netwerk van 19 april te bekijken. Duurt maar iets van 10 minuutjes, maar wel indrukwekkend. FF doen dus :).

groetjes, peterselie

Hey peterselie!

Heb net het filmpje bekeken maar wel interesant zeker als je zoveel schade van 1 glaasje over de hele zwangerschap kunt krijgen!
Ik heb gelukkig geen alcohol gebruikt tijdens de zwangerschap anders zou je daar nu  meteen spijt van krijgen!
Maar dat jongetje in het filmpje denk dat zijn moeder tijdens de zwangerschap wel meer als 1 glaasje heeft gedronken maar toch..

Groetjes bijna mama (38 wk)

Hallo meiden!

Mijn zusje woont in Engeland en heeft daar  een aantal  zwangere vriendinnen (en dus ook vriendinnen die net bevallen zijn...).
Daar raden ze zwangere vrouwen juist aan om af en toe een glaasje alcohol te drinken om het bloed dun te houden! Het gaat dan om max. 1 "unit"
(bv. een klein glaasje wijn of een fluitje bier) te drinken per week!
Vreemd he, dat dat soms zo anders is?
Groetjes,

NathalieMS
17w+4

Ik drink zelf zo nu en dan een glaasje wijn of een lekker witbiertje. Ik denk dat dit niet kwaad kan voor de kleine. Van heel veel mensen hoor ik ook dat je af en toe best een wijntje mag drinken. Ik ga er in ieder geval niet mee stoppen.

Liefs Suus

Hoi,
Ik heb het filmpje ook bekeken en van dat jongetje was inderdaad echt zielig. In het filmpje waarschuwen ze wel de hele tijd tegen gebruik van alcohol er wordt echter ook gezegd dat ze niet weten waar de ondergrens ligt voor wat gevaar opleverd. Ook wordt niet duidelijk hoeveel de moeder van dat jongetje dan heeft gedronken. Lijkt me inderdaad heel sterk dat dat 1 glaasje was.
In mijn vorige zwangerschap heb ik enkel bij hele speciale gelegenheid 1 glas rode wijn gedronken. Ik geloof dat dat hoogstens 3 keer is voorgekomen. Lijkt me toch dat dat geen kwaad kan.
Ik vind het ook irritant dat de lijst van wat niet mag elke jaar langer lijkt te worden.
Ivy

Hoi Ivy,
Wat grappig dat je zegt dat je het irritant vindt dat de lijst van niet mogen.. steeds
langer wordt want dat dacht ik dus ook al.
Ik ben nu zwanger van mijn derde kindje en elke keer is er weer wat anders of
komen ze achter nieuwe dingen. Ik vraag me soms ook wel af of dat allemaal
wel klopt. Volgens mij zijn de echte not done dingen al jaaaaren bekend
en weet iedereen dat ondertussen wel. Maar voor de zekerheid laat ik toch alles
staan wat niet kan of mag. Want het zou toch maar....
groetjes Daan

Mooie reportage..

Vind het goed dat de politiek zich ook met zulke dingen bezig houdt.

Denk ook niet dat de jongen in het filmpje een moeder heeft die 1 glaasje heeft gedronken,
maar het is dus nu niet duidelijk of 1 glaasje tijdens de zwangerschap kwaad kan..

Denk zelf eens aan een moment dat je een flinke kater hebt en flink veel gedronken hebt..
Het wezentje in je buik heeft niet veel alcohol nodig om zich zo te gaan voelen..
en dat alcohol hersencellen afbreekt is duidelijk...
ik kan me voorstellen dat wanneer je als de hersentjes zich ontwikkelen je een glaasje of twee drinkt, dit heel schadelijk is voor je ongeboren kindje!

Voor mij geen alcohol, ook niet dat ene glaasje!

Terug
Bovenaan