alcohol tijdens de zwangerschap?

Ik vind het wel typisch dat bij een discussie over roken, bijna iedereen roept dat het zo slecht is en dat diegene echt moet stoppen. Terwijl als het om alcohol gaat, iedereen er wat makkelijker over denkt. Beetje raar, want het is al jaren bekend dat ook dat ene glaasje schadelijk kan zijn.
Lijkt me niet zo'n moeilijke keus om daarmee dan te stoppen als je een baby in je buik hebt.
Ben het er wel mee eens dat er steeds meer dingen bij komen die niet mogen. Maar ik zou zelf geen risico meer  durven nemen mbt alcohol en sigaretten.
Sil

Ik zelf hou van heerlijk koud glaasje wijn en 2 jaar geleden rookte ik nog pakjes shag in de week. Gelukkig is het met gelukt om zonder moeite en hulpmiddelen te stoppen met roken. En toen ik de pil heb laten staan ben ik ook voorzichtiger met alcohol geworden zodra ik een positieve test in handen had heb ik geen drupje alcohol gehad. Waarom zou ik dat risico lopen ook van dat ene glaasje het is niet eens bewezen dat het geen kwaad kan. Ach en wat is nou 9 mnd of wat langer ivm borstvoeding daarna kunnen we toch ook weer van dat heerlijk glaasje wijn drinken. Gelukkig moet iedereen zelf weten wat zij goed lijkt en niet goed lijkt maar dit is mijn standpunt hierop.

Liefs Linda

Ik snap niet dat vrouwen drinken tijdens hun zwangerschap. Het is zo'n kleine moeite om het 9 maanden te laten staan. Dat het alleen gezellig kan zijn met drank snap ik niet, ook niet bij speciale gelegenheden. Je weet nooit wat het doet met je kind, het is gewoon onduidelijk welke hoeveelheden schadelijk zijn. Het is misschien een stukje opoffering maar als je kindje er is zal je nog meer moeten opofferen. Wat is 9 maanden op een mensenleven? Toch....

Ingeborg

Tja, blijft een lastig onderwerp.

Maar na bestudering van diverse sites etc, blijkt dat alle onderzoeken die zijn gedaan uitgingen van minstens één glas per dag, dat is wel effe iets anders dan tijdens de hele zwangerschap drie glaasjes. Het is gewoon niet bewezen dat af en toe een glaasje schadelijk is, maar vanaf hoeveel wel, dat weten ze niet. Daarom wordt geadviseerd helemaal niet te drinken.

Ik zou zeggen, bepaal zelf wat je hiermee doet, maar veroordeel vrouwen niet die heel af en toe genieten van een lekker glaasje.

Tijdens mijn zwangerschap heb ik twee keer wat gedronken. Toen mijn broertje zijn housewarming had, heb ik meegetoost met de champagne en een slokje genomen en met kerst heb ik bij het eten een glaasje wijn gedronken. Ik vind niet dat dat verkeerd was en bij een volgende zwangerschap zou ik dat zo weer doen. Toen ik drie jaar geleden zwanger was (ik kreeg toen een mk) was de gangbare hoeveelheid volgens mijn verloskundige nog een glas per dag (hoewel ik daar echt niet aan kwam). Ik denk niet dat een keer een glaasje tijdens je zwangerschap kwaad kan. Een keer stomdronken worden is wat anders!!!!

Voor mezelf heb ik de vuistregel aangehouden dat ik geen alcohol zou drinken en als ik het wel deed, moest ik me iedere keer nog precies kunnen herinneren na de bevalling (dan kan het nooit veel zijn, want ik kan me echt niet iedere avond van mijn zwangerschap herinneren).

Groetjes Ilona

Ik ben vanaf  18 weken  af en toe  een glaasje wijn  bij gelegenheid (etentje, feestdagen) gaan drinken. Wel  alleen als ik al flink wat gegeten heb  (niet op een nuchtere maag). Ik denk  dat als je echt veel drinkt (bv. alcoholverslaafd) dat het ongetwijfeld gevolgen heeft voor de baby. Maar  of een paar slokjes alcohol op z'n tijd nou zo'n kwaad kan, ik denk zelf van niet.

Wij zijn toch ook goed terecht gekomen, in de tijd van mijn moeder  werd er nog nauwelijks gesproken over alcohol en zwangerschap.

Ik denk dat het panisch doen over wat niet mag soms schadelijker is voor een ongeboren baby (stress) als wat je daadwerkelijk eet of drinkt.

En wat zijn de gevolgen voor een baby van een moeder die zich volledig overgeeft aan "vreetbuien" of niet gezond eet via de schijf van 5? Daar hoor je nooit iemand over. Of het gebruik van veel light-producten? Dat is ook niet gezond voor ons dus wat voor de baby? Of stress op het werk of thuis, dat is  ook schadelijk.

En dan de flesvoeding? Ik hoorde laatst dat overgewicht bij kinderen al begint bij teveel  flesvoeding. Vaak proberen ouders het laatste restje voeding in de fles  toch aan hun kind te geven terwijl de baby hier geen behoefte aan heeft. Zo creeren we al een "eet je bord leeg" situatie die juist erg slecht is (je moet eten naar behoefte).

Genoeg dingen om ook eens over na te denken..

Aan allemaal, succes met de zwangerschap en vooral "GENIETEN" dat is erg goed voor jou en je baby.

Gr. Marieke

Ik drink nu geen alcohol. Ik dronk al weinig dus ik mis het niet erg. Nouja, soms met het lekkere weer lijkt het me wel wat om op een terrasje een fris biertje of rood wijntje te drinken. Ik hou mij in.

Ik  heb wel zo'n zin in kaasfondue. We namen altijd zo'n kant en klaar pak. Maar omdat daar ook een beetje witte wijn  in zit wil mn man het niet... Volgens mij is dat maar zo weinig dat het toch niks uitmaakt?

Ook dronk ik graag alcoholvrij bier. Daar zit maximaal 0,2% alcohol in. Als je weinig drinkt zoals ik, voel je dat een beetje. Dat drink ook maar even niet.

Terug
Bovenaan