Waar zijn die onderzoeken te vinden dan die bewijzen dat één glaasje al schadelijk is voor de baby? Daar ben ik dan weer benieuwd naar. Bovendien, wie drinkt er nooit een kopje koffie te veel of thee? Dat schijnt net zo schadelijk te zijn! Of mayo in een restaurant dat gemaakt blijkt van rauwe eieren. Het onderzoek dat ik ken (grootschalig medisch onderzoek onder jeugd) concludeert dat zelfs 1 glaasje per dag geen schadelijke gevolgen heeft aangetoond, 2 per dag wel. Al lijkt me beide een beetje = behoorlijk te veel gedurende de hele zwangerschap. Ik denk soms wel eens dat de medische wetenschap zich niet nogmaals wil branden aan een uitspraak die onjuist bleek, zoals de DES. Dus dan is ontraden het veiligst. Maar ook helemaal waar?
En hoe zit het met Frankrijk en Italië? Daar worden al eeuwen lang kinderen geboren (inclusief wijn én rauwmelkse kaas!) en het geboortegewicht of gedragsstoornissen zijn daar niet significant hoger.
En ik denk dat - ik las dat ergens in deze discussie - allergieën en gedragsstoornissen iets is van voornamelijk déze tijd, beide komen veel meer voor dan vroeger. Is dat dan te wijten aan een glaasje wijn?
Mijn ouders komen uit de tijd dat baby's en kinderen nog een (halve) theelepel jenever kregen iedere morgen, daar zijn professoren uit gekomen...
Gewoon een paar dingen om eens over te filosoferen.
Voor de duidelijkheid, ik keur het absoluut niet goed dat iemand iedere dag alcohol drinkt maar één glaasje tijdens carnaval.... Tenzij de onderzoeken ook echt bestaan, en die moeten dan eenvoudig te vinden te zijn en wetenschappelijk juist onderbouwd. Dus als iemand mij kan helpen aan die wetenschappelijke onderzoeken, graag!
Neel