alcohol

Hoi Titiana,

Ik weet niet wat erger is dat mensen zeggen jamaar ik heb gerookt en gedronken en een perfect gezond kind op de wereld gezegd of iemand die zegt ik ken iemand die die heeft gedronken en 4 problematische kinderen op de wereld gezet.
Ik hoor dat eerste namelijk iets te vaak. En veel vrouwen zien dat meteen als vrijbrief om los te gaan tijdens hun zwangerschap, of anders wel rokende mensen om zwangere vrouwen heen. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden oen ik mijn schoonmoeder vriendelijk verzocht om haar sigaret te doven. Ze haalde er meteen een zooi voorbeelden bij van gezond ter wereld gekomen kinderen met rokende moeders. En heel handig even vergetend dat haar eigen zoon en dochter zeer kwalijke gevolgen hebben ondervonden aan haar rookgedrag tijdens de zwangerschap.
Je hoort maar al te vaak de verhalen op feestjes. Ach hij heeft 1 halve fles jenever per dag gedronken en 2 pakes per dag gerookt en is wel 89 geworden. Mijn vader vertelde dat altijd het volgende verhaal over een vriend van hem: "Ik kende iemand die rookte een pakje shag per dag en was elke dag stevig aan de borrel. Hoe oud denk je dat die is geworden?" Iedereen roept altijd leeftijden hoog in de 80 en 90. Mijn vaders antwoord steevast: 44. Ja dan wordt het altijd even stil. Mensen willen niet met dat soort dingen geconfronteerd worden. Ze willen dat hun buitensporige gedrag wordt goedgekeurddoor de omgeving zodat ze met een gerust hart door kunnen gaan met zichzelf kapot maken en dat ze daarna kunnen zeggen, maar ik dacht dat het geen kwaad kon want die en die en die...
Natuurlijk heb je geluksvogels. Maar omdat je na 3 keer onveilige sex bijvoorbeeld nog niet besmet bent geraakt met een SOA betekent toch ook niet dat het allemaal maar kan? Je hebt dan gewoon geluk gehad.
Drinken en roken ed tijdens je zwangerschap is russisch roulette spelen. Soms gaat het goed, soms ook niet. En als je de risico's aanvaard, dan is het je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind het persoonlijk schandalig dat vrouwen die de kogel niet door hun kop hebben (bij wijze van spreke) het pistool doorgeven aan de volgende vrouw en zeggen kijk er is toch niets gebeurd haal die trekker maar over...

groetjes,
Wietske

Hoi dames,

Dank voor jullie reacties.
Ik heb besloten, omdat ik nog maar 9 weken zwanger ben, helemaal niet te drinken.
Ik ben van mening dat je heus wel een wijntje kunt drinken...op een zomerse..of winterse avond, maar ik vind dat ik nu nog te kort zwanger ben om het te "verpesten".
Ik zou het me dan ook nooit vergeven mocht er iets fout gaan.

Dus ik zet mijn feestmuts op, doe mijn lolbroek aan, verstand op nul en ga
zo wel plezier maken. En inderdaad... volgend jaar weer een jaar....en hopelijk
nog veeeeele jaren veel carnavalplezier.

Voor de zwangere carvavalvierders onder ons Alaaaafffff [en ook niet zwangere]
en veul leut war!!

Groetjes Gitty

Hoi Wietske

Vervelend dat het forum weer zo raar doet, kan steeds niet reageren enz.
Maar goed, even een reactie op jouw berichtje. Ik geef wel gelijk hoor in wat je schrijft.
Maar dan heb je het over vrouwen die echt los gaan met de alchol, en daar bedoel ik ook bij: vrouwen die elk weekend drinken, ook al is het maar 1 of 2 glaasjes. Want daar heb ik ook geen goed gevoel bij. Dat lijkt me ook wat te veel van het goede...
Het is altijd beter om helemaal niet te drinken tijdens de zwangerschap, dan kun je het daar tenminste niet aan wijten als er iets 'mis' is.
Maar, als je in je zwangerschap een paar keer, dus laten we zeggen van 1 tot 4 keer in de 9 maanden,   iets gedronken hebt dan lijkt het me sterk dat het mis kan gaan.
Ik bedoel ook alleen maar, dat xanthe het anders had moeten formuleren. Je kunt het niet bewijzen, maar je kunt je zelf het ook niet verwijten dat het aan de alchohol heeft gelegen als je wel gedronken hebt tijdens de zwangerschap natuurlijk.
Met de rest ben ik het ook wel eens wat je schrijft.

Oh ja, en het lijkt me niet dat er ' veel' vrouwen zijn die echt drinken tijdens de zwangerschap. Er zijn een 'aantal' vrouwen die dat doen.

quote: wiepwiep reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-02-2006 14:38:44'));

Hoi Titiana,

Ik weet niet wat erger is dat mensen zeggen jamaar ik heb gerookt en gedronken en een perfect gezond kind op de wereld gezegd of iemand die zegt ik ken iemand die die heeft gedronken en 4 problematische kinderen op de wereld gezet.
Ik hoor dat eerste namelijk iets te vaak. En veel vrouwen zien dat meteen als vrijbrief om los te gaan tijdens hun zwangerschap, of anders wel rokende mensen om zwangere vrouwen heen. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden oen ik mijn schoonmoeder vriendelijk verzocht om haar sigaret te doven. Ze haalde er meteen een zooi voorbeelden bij van gezond ter wereld gekomen kinderen met rokende moeders. En heel handig even vergetend dat haar eigen zoon en dochter zeer kwalijke gevolgen hebben ondervonden aan haar rookgedrag tijdens de zwangerschap.
Je hoort maar al te vaak de verhalen op feestjes. Ach hij heeft 1 halve fles jenever per dag gedronken en 2 pakes per dag gerookt en is wel 89 geworden. Mijn vader vertelde dat altijd het volgende verhaal over een vriend van hem: "Ik kende iemand die rookte een pakje shag per dag en was elke dag stevig aan de borrel. Hoe oud denk je dat die is geworden?" Iedereen roept altijd leeftijden hoog in de 80 en 90. Mijn vaders antwoord steevast: 44. Ja dan wordt het altijd even stil. Mensen willen niet met dat soort dingen geconfronteerd worden. Ze willen dat hun buitensporige gedrag wordt goedgekeurddoor de omgeving zodat ze met een gerust hart door kunnen gaan met zichzelf kapot maken en dat ze daarna kunnen zeggen, maar ik dacht dat het geen kwaad kon want die en die en die...
Natuurlijk heb je geluksvogels. Maar omdat je na 3 keer onveilige sex bijvoorbeeld nog niet besmet bent geraakt met een SOA betekent toch ook niet dat het allemaal maar kan? Je hebt dan gewoon geluk gehad.
Drinken en roken ed tijdens je zwangerschap is russisch roulette spelen. Soms gaat het goed, soms ook niet. En als je de risico's aanvaard, dan is het je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik vind het persoonlijk schandalig dat vrouwen die de kogel niet door hun kop hebben (bij wijze van spreke) het pistool doorgeven aan de volgende vrouw en zeggen kijk er is toch niets gebeurd haal die trekker maar over...

groetjes,
Wietske

Wiep,

ik ben het helemaal met je eens. Ik erger me dood aan mensen die alleen maar naar de geluksvogels kijken om hun eigen onverantwoordelijke gedrag goed te praten en een ander aan te praten het gewoon maar toch te blijven doen.

Ik heb waardering voor vrouwen die advies vragen en gelukkig ten gunste van hun kindje kiezen in plaats van ten gunste van hun eigen genot. Dus Gitty veel plezier met Carnaval en geniet van je nuchtere zwangerschap.

En Titiana er zijn dan misschien niet heel veel vrouwen die stevig doordrinken tijdens hun zwangerschap, maar ze zijn er wel. En helaas zijn er nog steeds a.s. moeders die niet VOOR de zwangerschap al stoppen met roken. Want dat is het allerbeste en kan het excuus van stres niet meer gebruikt worden. Eerst de babykamer schoon, dan pas een kindje erin.

In ieder geval zeg ik nogmaals iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar keuzes, maar op een openbaar forum dit soort dingen deponeren zorgt ervoor dat er heftige reacties komen. En zolang het vrouwen helpt in maken van een keuze, mogen  van mij de reacties behoorlijk heftig zijn. Iedereen kan er haar voordeel meedoen.

Ik wens iedereen een gezonde zwnagerschap en vooral een gezond kind toe.

Liefs
Miep

Het gezin waar ik het over heb heeft onderzoek plaats gevonden en werd het dus bij de 2e zwangerschap al aangegeven dat ze beter geen alcohol kon drinken ivm die achterstanden en problemen. Maar moeder vond haar kind gezond genoeg en volgens haar zou het daar ook niet aan gelegen hebben.
Bij de 3e en 4e is ze zelfs nog meer gaan drinken en dan heb ik het niet over enkele glaasjes per week maar wel elke dag.

Ik blijf hierdoor dus heel fel. En het gebeurd toch ook altijd alleen bij de buren?

Je kunt dus wel makkelijk zeggen dat ik dit niet zo kan zeggen , maar als onderzoeken (en ik heb de raporten gelezen van jeugdzorg) duidelijk maken dat de problemen zijn voortgekomen uit drank gebruik tijdens de zwangerschap mag je toch wel aannemen dat dit klopt.

Xanthe

www.mamshoekje.nl/wistjedat.php?wistjedat=60

1. Mag ik tijdens de zwangerschap helemaal niets drinken?
Antwoord: Het veiligst is om tijdens je zwangerschap helemaal geen alcohol te drinken. Hoe meer en hoe vaker je drinkt, des te groter zijn de risico’s. Veel mensen denken dat een enkel glas alcohol geen kwaad kan, maar uit onderzoek is bekend dat geen enkele hoeveelheid veilig is. De enige veilige keuze is om volledig alcoholvrij je zwangerschap te doorlopen. Vraag ook je partner tijdens jouw zwangerschap niet of minder te drinken. Dan is de verleiding om te drinken minder groot.

2. Zijn er tijdens mijn zwangerschap momenten dat het drinken van alcohol minder kwaad kan?
Antwoord: Nee, in elk stadium van je zwangerschap brengt het drinken van alcohol risico’s met zich mee. Alcohol kan in de eerste drie maanden vooral leiden tot lichamelijke schade, in de vierde, vijfde en zesde maand tot groeiafwijkingen en gedurende de hele zwangerschap tot schade aan de hersenen.

Mogelijke problemen bij kinderen van wie de moeder tijdens de zwangerschap alcohol heeft gedronken.
-veel huilen en slaapproblemen als baby
-problemen met hart, ogen en gehoor
-verstandelijke handicap
-leerstoornissen, lager IQ
-problemen op school
-hyperactiviteit
-agressiviteit, crimineel gedrag
-psychische problemen
-grotere kans op alcoholverslaving op latere leeftijd

Het is maar welk risico je wilt lopen....

Xanthe

Ik vond voor de zwangerschap een biertje altijd best lekker. Als ik dan zin aan een   biertje heb neem ik 1 of 2 malt biertjes. Het gaat niet om de alcohol maar om de smaak.
Ik kreeg het als tip, dus bianca lijkt me niet dat het kwaad kan.
Even voor de duidellijkheid malt zit geen alcohol in.
En ik had er zelfs bijgezet dat ik t niet goedkeurde alcohol tijdens de zwangerschap.
Even voor de duidellijlkheid.
Groetjes leena

Terug
Bovenaan