alcohol

quote: Xanthe reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-02-2006 19:49:25'));

Het gezin waar ik het over heb heeft onderzoek plaats gevonden en werd het dus bij de 2e zwangerschap al aangegeven dat ze beter geen alcohol kon drinken ivm die achterstanden en problemen. Maar moeder vond haar kind gezond genoeg en volgens haar zou het daar ook niet aan gelegen hebben.
Bij de 3e en 4e is ze zelfs nog meer gaan drinken en dan heb ik het niet over enkele glaasjes per week maar wel elke dag.

Ik blijf hierdoor dus heel fel. En het gebeurd toch ook altijd alleen bij de buren?

Je kunt dus wel makkelijk zeggen dat ik dit niet zo kan zeggen , maar als onderzoeken (en ik heb de raporten gelezen van jeugdzorg) duidelijk maken dat de problemen zijn voortgekomen uit drank gebruik tijdens de zwangerschap mag je toch wel aannemen dat dit klopt.

Xanthe

Tja, als jij die rapporten hebt gelezen, is het een ander verhaal. Dat had je niet in je berichtje vermeld.  Ik dacht dat het een kennis was ofzo.
Maar, ik blijf er bij als je tijdens de zwangerschap 2 of 3 keer een glaasje hebt gedronken, dat je dan niet bij deze groep hoort. Maar misschien bedoelde je dat ook wel niet.

quote: Xanthe reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-02-2006 19:58:22'));

www.mamshoekje.nl/wistjedat.php?wistjedat=60

1. Mag ik tijdens de zwangerschap helemaal niets drinken?
Antwoord: Het veiligst is om tijdens je zwangerschap helemaal geen alcohol te drinken. Hoe meer en hoe vaker je drinkt, des te groter zijn de risico’s. Veel mensen denken dat een enkel glas alcohol geen kwaad kan, maar uit onderzoek is bekend dat geen enkele hoeveelheid veilig is. De enige veilige keuze is om volledig alcoholvrij je zwangerschap te doorlopen. Vraag ook je partner tijdens jouw zwangerschap niet of minder te drinken. Dan is de verleiding om te drinken minder groot.

2. Zijn er tijdens mijn zwangerschap momenten dat het drinken van alcohol minder kwaad kan?
Antwoord: Nee, in elk stadium van je zwangerschap brengt het drinken van alcohol risico’s met zich mee. Alcohol kan in de eerste drie maanden vooral leiden tot lichamelijke schade, in de vierde, vijfde en zesde maand tot groeiafwijkingen en gedurende de hele zwangerschap tot schade aan de hersenen.

Mogelijke problemen bij kinderen van wie de moeder tijdens de zwangerschap alcohol heeft gedronken.
-veel huilen en slaapproblemen als baby
-problemen met hart, ogen en gehoor
-verstandelijke handicap
-leerstoornissen, lager IQ
-problemen op school
-hyperactiviteit
-agressiviteit, crimineel gedrag
-psychische problemen
-grotere kans op alcoholverslaving op latere leeftijd

Het is maar welk risico je wilt lopen....

Xanthe

Ja, als je zuipt, dan lijkt me dit logisch!
Maar kom op zeg, deze problemen kunnen ook door zoveel andere factoren veroorzaakt worden. Als iemand echt gezopen heeft, of regelmatig gedronken heeft tijdens de zwangerschap, ja dan kan ik me deze problemen bij de kinderen voorstellen...
En, bij mijn weten zijn de wetenschappers en deskundigen er nog steeds niet zeker van wat alcohol, en in welke mate, doet met een baby.

Titiana,

en zo lang de heren en dames deskundigen er nog niet helemaal over uit zijn, maar het vermoeden hebben dat één glas al schadelijk kan zijn, dan neem je toch het zekere voor het onzekere en laat je toch gewoon dat glas staan. Zeker als je WEET dat je zwanger bent.

Iedereen is het er over eens dat je rauw vlees moet laten staan. Maar niet ieder vlees is besmet met listeria. Toch vinden we het heel gewoon om dat te laten staan. Alcohol is vergif, waarom is dat dan niet net zo normaal?

Miep

Je bent gewoon egoïstisch als je drinkt als je zwanger bent.
Je denkt alleen aan je eigen genot en niet aan je kleine baby die hard probeert te groeien.
Heb  gister te horen gekregen dat ik een mk heb,dus je mag blij wezen als je zwanger wordt en mag blijven!!!
En als je echt om je kindje geeft,doe je er toch alles aan om het zo goed mogelijk te laten groeien? Anders ben je gewoon een egoïst!!!!!

Jacqueline

Nog een beetje een andere invalshoek over de drinken-met-carnaval-discussie:

Ik ben als Friezin niet zo bekend met het fenomeen Carnaval, maar ik stel me grote mensenmassa's, veel rokers, hossen en springen en gek doen voor. Dat klinkt voor mij als een omgeving die ik zou willen vermijden nu ik zwanger ben. Ik zit niet te wachten op een elleboog in mijn buik, allemaal rook om me heen (minstens even slecht als dat eventuele glaasje alcohol wat je drinkt) en heel veel drukte waar ik geen zin meer in heb.

Ik haal met alcohol en roken altijd een quote aan van Daphe Deckers: jij hebt een keuze, je kindje niet!

Maar ja, afgelopen week stonden veel artikelen in de kant over vrouwen die willens en wetens roken, maar het doen omdat ze dan een mooi klein kindje krijgen. Tja.

Ik zit soms écht met verbazing de stukjes te lezen hoor.... alcohol = slecht, punt uit.

Als je zelf denkt het te kunnen maken om tóch te drinken (of te roken, want daarvoor geldt hetzelfde), kan ik alleen maar medelijden hebben met het toekomstige kindje. Zielig dat zijn of haar moeder niet het beste heeft gedaan wat mogelijk was.

Het stukje dat een gyneacoloog zelfs aanraadt om wijn te drinken kan ik helemaal niet begrijpen. Maar ja, het zijn ook maar mensen die blijkbaar niet alles even serieus nemen.

"Een ongeboren kind is volkomen afhankelijk van zijn moeder. Via de placenta (moederkoek) krijgt het alles wat het nodig heeft om te groeien en zich te ontwikkelen. Maar het krijgt ook ongewenste stoffen aangevoerd die minder goed voor hem zijn, ja, die hem zelfs kunnen schaden: bijvoorbeeld 'genotmiddelen' die een zwangere vrouw gebruikt. De invloed van die middelen is op het ongeboren kind groter dan op de moeder. Het kind heeft immers niet zo'n groot lichaam als zijn moeder. Soms reikt hun invloed tot in de babytijd en ver daarna. Op deze pagina vindt u informatie over de invloed van roken en het gebruik van alcoholhoudende drank en van koffie."
lees hier maar eens: klik !

Hopelijk denk iedereen even na voor deze paar maanden.... ze zijn zo voorbij hoor !

Groetjes Marasje

Hai Gitty!

Ik denk dat je een heel wijs besluit hebt genomen. En niet vergeten: neem je rust! Ik ga volgend jaar pas weer Carnaval vieren. Ik ben zelf iets te bang voor de vele rook. En ach ik ga dit jaar ook niet vasten dus ik vind, dat ik dan van mezelf ook niet het mooie feestje ervoor niet mag. Over 8 weken is het waarschijnlijk het mooiste feestje ooit als ik mijn baby in mijn armen mag sluiten.

groetjes,
Wietse

pffff alcohol is denk ik nooit goed....ik durf het niet,wil geen enkel
risico nemen,maar goed, vraag het anders aan je vk, kijken wat zij
zegt...

af en toe een glaasje zal geen kwaad kunnen, ik weet het niet...

Ikga geen carnaval vieren, want zeg eerlijk zonder alcohol vindt ik er niks aan.

Terug
Bovenaan