's avonds of 's nachts wakker worden en niet meer willen slapen

Oei, oei, wat een problemen!!!! Echt heel vervelend, hoor, als je kindje niet wil doorslapen. Ik heb een zoontje van 4 maanden en heb gelukkig geen problemen met het doorslapen. In ieder geval, mijn zoontje slaapt prima 's nachts, dus ik ook over het algemeen.
Misschien een tipje: een lekker warm badje voor het slapen gaan met lavendelolie (etherische olie, niet kunstmatig), gevolgd door een massage. Dan zijn kindjes over het algmeen wel lekker rozig. Nogmaals, ik heb geen ervaring met oudere kindjes, maar in de afgelopen vier maanden heb ik wel gemerkt dat, zodra ze ineens van hun patroon afwijken, er een sprongetje komt. Het zijn periodes. En wat het consultatiebureau ook zegt ('....kindje krijgt overdag genoeg eten en kan dus 's nachts geen honger hebben.'), luister naar je gevoel en naar je kindje. Soms is een fles ook troost en kindjes kunnen nu eenmaal niet vertellen wat er aan de hand is en als een fles helpt en flinke mamadosis (of papadosis) helpt, dan is dat ook goed voor jezelf. Nachtrust is heel belangrijk. En dat krijgt je kindje een voeding teveel. Jammer dan. Dik worden ze er echt niet van, als het niet te lang duurt. Je kindje huilt niet voor niks. Volwassenen kunnen rationaliseren als ze 's nachts niet kunnen slapen. Kindjes kunnen dat niet, dus niet te moeilijk doen, hoor. Fijn voor je, Sabine, dat je 'probleem' nu opgelost is. Waarschijnlijk is het een sprongetje geweest (als je hierin gelooft).
Succes alle anderen met een dergelijk 'probleem'.
 
als ik jullie zo hoor ben ik nog een 'groentje' in de gebroken nachten. Onze dochter van bijna 8 maanden slaapt sinds een week of 2 opeens moeilijk. 's avonds gaat ze heel lief slapen om 7 uur, geen probleem, maar ergens in de loop van de nacht hoest ze zichzelf wakker. De ene keer om 12 uur, dan weer om 4 uur. Ze ligt dan eerst een half uur tot een uur gewoon te kletsen, maar wel op een zodanig volume dat we er wakker van worden en   blijven. Na een tijdje gaat het over in huilen.
De laatste 2 weken is dat een keer of 5, 6 gebeurd. Eerst gaven we haar een klein flesje melk of diksap nadat we het een uur hadden aangehoord, maar vannacht hebben we dat niet gedaan. Ik ben 2 keer gaan kijken om haar speen te geven en een monddoekje (die trekt ze altijd over haar hoofd als ze moe is). Het werd even echt huilen toen ik wegliep, maar ging al na een minuut of 5 over in praten en jammeren. Dus geen gekrijs hier, maar wel slapeloze nachten! Zonder flesje is ze trouwens vannacht na een uur weer in slaap gevallen, dus dat heeft ze ook niet nodig.
Ik ben als ik jullie verhalen lees allang blij dat ze niet de hele boel bij elkaar krijst, maar begin zo onderhand al aardig moe te worden, zeker omdat ik gewoon 's ochtends naar mijn werk moet. Laten liggen werkt dus bij ons wel in de zin van dat ze vanzelf weer in slaap valt, maar we liggen dus 's nachts wel minstens een uur wakker. Soms moeten we nog wel lachen ook, het geklets klinkt af en toe heel schattig, maar de moeheid begint te overheersen.
Zou het gewoon een fase zijn of door het hoesten komen? Volgens mij is ze bezig met een groeispurt of komt eindelijk het eerste tandje, want ze eet meer dan anders overdag en slaapt 2 keer 1.5 uur overdag, dat was altijd minder. Ik hoop dat het vanzelf weer overgaat als ze die nare hoest kwijt is (heeft ze al weken nadat ze bronchitis heeft gehad. Overdag is ze supervrolijk, dus ze heeft zelf nergens last van.

groetjes, Ellen
 
Hallo moeders met slapeloze nachten.
Ook wij hebben er last van.Onze dochter is nu ruim 2 en heeft nog bijna nooit een nacht doorgeslapen.Toen ze nog heel klein was,moesten we er uit omdat ze haar speen verloor.daarna ook vaak huilend en gillend wakker worden.Wij hebben het wel gedaan....Naast haar bed gaan zitten met de rug naar haar toe.Na een tijdje werdt dat steeds korter,totdat het alleen weer speentje geven was.Ook dat breekt op hoor....
Nu slaapt ze de hele nacht door,omdat we ze valeriaandruppeltjes geven.3 Maal daags 5 druppeltjes.Op het consultatiebureau vonden ze het prima.Ze gaven het advies om het een paar maanden vol te houden,zodat zij de tijd krijgt om haar ritme te vinden.Ze is 's morgens tussen 06.00 en 06.45 wakker en dat vinden wij acceptabel.
Wij hebben onze nachtrust weer terug en het komt je relatie wel ten goede.
Ohja,van valeriaan wordt je niet slaperig of je raakt er niet aan verslaaft omdat het op natuurlijke bazis is.Overdag is onze dochter echt heel levendig en een echte doerak.
Wij hopen dat we ook andere mensen met slapelozenachten een beetje hebben kunnen helpen.Als je het niet goed durft te geven,vraag dan je huisarts of op het consultatiebureau of je het mag proberen.
Wij wensen iedereen een goede nachtrust toe.
Gr Joyce,Jos en Yuna
 
Wat ben ik blij met al deze berichten. Heb vanmorgen het CB opgebeld om te vragen of ze me willen helpen. Bij ons zoontje Jens (13 maanden) is het elke nacht raak om 03:00 uur. Dan geven we hem een fles en daarna wil hij gewoon niet meer slapen. We lopen hier op ons wenkbrauwen en verslapen ons bijna elke ochtend. Het is niet alleen het krijsen maar ons zoontje bonkt ook heel erg met zijn hoofd of tegen de bovenkant of tegen de spijlen van zijn bed. En dat baart me toch wel wat zorgen. Anders zou ik inderdaad gewoon proberen om hem te laten huilen (dat hebben we nl. al eerder bij de hand gehad en dat werkte). Vanavond gaan we dus zijn campingbedje neerzetten en hopen dat dat een beetje werkt. Ook ik denk erover om een osteopaat te raadplegen. Jens is binnen 2,5 uur geboren met de vacuumpomp. Kan het allicht eens gaan navragen.

Sterkte allemaal en hopelijk komen er snel lekkere slaapnachtjes....
Patty
 
Hoi,

Ik zie al dat ik een van de velen ben die reageer op dit bericht, maar misschien een paar tips voor ouders die hier ook mee zitten.
Wij hebben de afgelopen 3 weken flink getobt met onze zoon (15 maanden), die van een hele goeie slaper ineens veranderde in een kereltje dat uren achter elkaar lag te huilen. Daarbij begon hij ook te bonken met zijn hoofd tegen het ledikant, met als gevolg dat zijn hele voorhoofd van links naar rechts blauw zag, met een paar flinke builen er tussendoor. Er lijkt geen reden te zijn geweest voor dit gedrag, we zijn nog naar de huisarts geweest, maar die kon niets ontdekken.
Misschien heeft hij ineens door dat hij een eigen persoontje is en dat papa en mama ook bezig kunnen zijn als hij op bed ligt?

In ieder geval herkennen wij de opmerkingen van ouders dat het zo slopend is als je kind dagen achter elkaar niet wil slapen en uren ligt te huilen in bed.
We hielden het schema a la Schatjes aan: na 5 minuten kijken, dan na 10, 15 20 min... etc etc. Niets leek te helpen. Een avodn zijn we bij hem gebleven, maar dat vond hij zo gezellig dat hij bijna de hele nacht wakker bleef.
Een paar tips die we vervolgens van het consultatiebureau kregen, die we nog opvolgden, en waarna het ineens beter ging (hoewel het net al wat beter leek te gaan, dus wie weet, een combinatie?):
- 1 ouder per avond steeds naar je kind toe, anders gaat hij meer uitproberen
- eerst de eerste 3 avonden iedere 5 minuten even kijken, dan een paar avonden 10 minuten en zo afbouwen... als het een paar weken duurt kun je ook proberen om gewoon een tijdje te laten huilen
- niet praten over het bonken waar hij bij is... wij besloten helemaal niet meer over het slaapprobleem of het bonken te praten waar hij bij is. Blijkbaar kunnen ze meer oppikken dan je zou denken.

Wie weet heeft dat geholpen, of begon de slaaptraining uiteindelijk te werken?

Vervelend als je dochtertje daarbij ook benauwd is. Ons zoontje heeft ook al een jaar medicatie tegen benauwdheid (Qvar, Ventolin en Atrovent) en dan maak je je misschien nog sneller zorgen. Hij was vaak helemaal benauwd na zo'n flinke huilbui. Daarom gaven we wel af en toe wat sneller wat water te drinken en ook tussendoor wel eens een pufje als hij veel moeite had om op adem te komen.

Wat het bonken betreft, dat blijft nog steeds een probleem. Gezegd is dat kinderen dat soms doen om in slaap te komen... Alleen hij blijft bonken, precies op de plek waar al een flinke buil zit... ! Tja, afwachten dan maar. HOe eerder hij slaapt, hoe minder hij bonkt.. :).

Succes iedereen.


quote: sabine van de zanden schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-11-2005 19:51:36'));

Hallo,

Ik heb al vaker een probleem op dit forum geplaatst en mijn ervaring is dat er toch heel bruikbare tips gegeven worden. Mijn probleem is het volgende:
Mijn dochtertje (8,5 mnd) wordt later op de avond (11.00 uur) of 's nachts (3.00 uur) vaak wakker. Het probleem is dan dat ze niet meer wil gaan slapen voor de komende 3 uren. Ze krijst dan  alles bij elkaar. Dit doet ze nu ongeveer een maand of 2 en we zijn inmiddels bekaf.
Wij gaan er zodra ze wakker wordt naar toe als we horen dat ze in ieder geval niet zelf meer in slaap gaat vallen. We stoppen haar opnieuw onder en lopen weer weg. Meestal is ze dan even stil, maar vervolgens gaat ze alsnog huilen. Vanaf dat moment gaan we steeds om de 10 minuten naar haar toe. Uiteindelijk lukt het ons na 2 á 3 uur om haar weer in slaap te krijgen. We hebben al geprobeerd haar langer te laten huilen dan steeds 10 minuten, maar dan wordt het alleen maar erger. Het enige wat dan nog helpt is haar oppakken en kalmeren. Mijn man en ik willen haar absoluut niet bij ons in bed nemen. Eigenlijk gaat het ook tegen mijn principes in om haar op te pakken. Daarom proberen we om haar zoveel mogelijk in haar eigen bed te laten.
Als extra opmerking wil ik nog zeggen dat bij haar astmatische bronchitis is geconstateert waardoor ze het vaak benauwd heeft en veel moet hoesten.
Door middel van medicijnen is dit goed onder controle. Ondanks dit probleem  kunnen wij haar toch niet iedere nacht 3 uur troosten? Wij hebben al een zoontje van bijna drie, dus bijkomen overdag is er niet bij..... Ik hoop op goede raad, want ik ben radeloos en oververmoeid.

Liefs Mama Sabine van Milan (3 jr) en Dani (8 mnd)



 
Hallo,
Een heel herkenbaar probleem, onze jongste dochter deed precies hetzelfde vanaf ongeveer dezelfde leeftijd, het heeft ons heel wat slaapgebrek opgeleverd en uiteindelijk ben ik er zelfs oververmoeid door thuis komen te zitten. We hebben heel veel geprobeerd om dit te laten stoppen, niets hielp. Uiteindelijk zijn we, tegen alle adviezen in, bij haar op de kamer gaan slapen. Gewoon een matras op de kamer gelegd, als ze wakker werd dan ging of mijn man of ik naar haar kamer, lieten even merken dat we er waren en gingen dan op het matras liggen. Die hadden we zo neergelegd dat ze degene die erop lag wel kon zien, maar niet in het gezicht kon kijken of kon aanraken. Als ze aandacht probeerde te trekken reageerden we daar ook niet op, we deden net op we gewoon lagen te slapen. Overigens gebeurde het bijna nooit dat ze aandacht wilde of doorging met huilen of wat dan ook, blijkbaar werd ze door het simpele feit dat we er waren al rustig. De eerste nacht dat we bij haar gingen slapen sliep ze na 1,5 uur 'alweer' in, en binnen twee weken  sliep ze zo rustig dat ze soms een nachtr helemaal doorsliep. Vier weken nadat het matras op haar kamer was gelegd hebben we die weer op kunnen ruimen, ze werd maar zelden weer wakker 's nachts en als ze al wakker werd dan sliep ze zo weer in.
Mijn idee hierover was dat ze bang is geweest 's nachts, en dat het feit dat wij ook in die kamer konden slapen haar heeft geleerd dat het een veilige plek is.
Sterkte ermee!
 
hallo allemaal,

hier nog een moeder en vader  die last hebben van gebroken nachten. ons zoontje van 21 maanden wordt al sinds de kerst 'snachts wakker altijd om 3 uur. Ook wij hebben alles geprobeert tot het bij ons in bed nemen, het enige dat een beetje helpt is een flesje melk. maar ik wil hem er nu weer vanaf hebben. als hij geen flesje melk krijgt begint hij te krijsen en op de deur te bonken (hij heeft sinds kort een groot bed), hem laten huilen hebben we geprobeert met het gevolg dat de oudste er na een uurtje wakker van werd. wie o wie heeft er nog tips
 
hallo allemaal    

ik ben een moeder van 6 kinderen waarvan de jongste 10 maanden is en een jongen   en de opvolgende dochter is nu bijna 2 en een half   en nog 4 dochters
mijn dochter was anderhalf jaar toen ze snachts wakker werd en weet je wat zij deed   nog steeds   ,zij geeft hele party,s in bed , joelen zingen en juichen en wat al dan niet meer,een en al vrolijkheid   en dat midden in de nacht en dat houd ze wel een paar uur vol .ik kijk wel eens bij haar en dan merk ik wel eens dat ze gewoon   het half in haar slaap doet net zoals iemand die slaapwandelt en het ook niet meer weet ik heb er niet zo,n probleem mee , en   ons zoontje slaapt ook op haarv kamer en die slaapt er gelukkig meestal er doorheen   maar ik luister vaak met plezier naar haar want de verhalen die ze verteld dat is echt leuk , ze slaapt ook smiddags niet meer sinds ze 2 jaar is en overdag is ze ook heel actief. nou dit wilde ik even kwijt   groetjes van   anita .
mammies kroost
 
Terug
Bovenaan