's avonds of 's nachts wakker worden en niet meer willen slapen

Hoi allemaal, mijn zoon (nu 3 jaar) heeft 14 maanden lang slecht geslapen. Mijn man en ik liepen allebei op ons tandvlees, sliepen om de beurt in de logeerkamer, anders hielden we het niet vol. Hij heeft ook een tijd bij ons in bed geslapen, heel knus maar ik sliep er niet goed van. Uiteindelijk hebben we een heel strikt regime ingevoerd, dat heeft geholpen. Elke avond op precies hetzelfde tijdstip naar bed met precies hetzelfde ritueel van fles, bad, liedje, knuffel en klein lichtje aanlaten. Dan weglopen. Als hij ging huilen: eerste dag steeds 5 minuten laten huilen, dan dezelfde ouder telkens even naar binnen, aai over de bol, niks zeggen maar glimlachen en weer weg. Volgende dag steeds 10 minuten laten huilen, volgende dag 15, etc. Na een week of twee hielp het en sindsdien slaapt hij door. Tot op de dag van vandaag houden we een vast ritueel aan, al is het in de loop der jaren wel iets gewijzigd. We varen er alledrie wel bij.
Heel veel sterkte! Houd moed; voor je het weet is je kind inees 3 en kan je met hem in discussie over waarom hij nou toch echt moet gaan slapen...
 
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, dus misschien zat de tip er wel bij.
Maar het klinkt heel gek: zet het bedje eens anders neer. Vaak hoor je dat je kind met het hoofd naar het noorden moet slapen.... Mijn zus heeft het geprobeerd, het was meteen over! Kan toeval zijn natuurlijk, maar je probeert natuurlijk alles op een gegeven moment!
 
Terug
Bovenaan