dag dames,
allereerst een geweldig 2009 gewenst met allemaal een goede zwangerschap en een gezonde baby!
na 10 dagen in bed met bijholte-onsteking ben ik eindelijk weer een beetje opgeknapt, dus laat ik me hier ook maar weer eens zien.
hoe is het met iedereen? ook zo misselijk?
bij mij is het nu al ruim drie weken aan de gang en ik begin het behoorlijk zat te worden... maar als het weer net als bij m'n eerste zwangerschap gaat is het over een week of drie ook weer weg, dus nog even volhouden!
verder ben ik maandag bij de verloskundige geweest voor de intake. het voelde daardoor opeens weer heel 'echt' allemaal! helaas bleek wel dat mijn ijzer en mijn bloeddruk wat aan de lage kant zijn. op zich niet ernstig, maar ik moet iets meer ijzerrijke producten eten. en het glucose was juist te hoog, maar dat kwam wsl. omdat ik in de wachtkamer nog een liga had gegeten tegen de misselijkheid. dus volgende keer gaat ze weer prikken en dan mag ik daarvoor een paar uur niks eten. verder zat mijn baarmoeder nog achter het schaambeen, dus ze kon nog niet proberen het hartje te horen. zou ook wel vroeg zijn hoor, met 8 wk. + 5 dg.
a.s. maandag (5e) hebben we 's avonds de eerste echo, dat vind ik wel heel spannend... ik hoop echt dat er een kloppend hartje te zien zal zijn en dat de baby zo groot is als zou moeten bij 9 wk. + 5 dg. nou ja, nog een paar dagen geduld en dan hebben we meer zekerheid!
waar ik ook mee zit is of we de nekplooimeting + bloedonderzoek (combinatietest) moeten laten doen. de vorige keer hebben we het niet gedaan, en ik ben er niet uit of we het nu wel moeten doen. de enige reden om het te doen zou zijn dat ik mijn zoontje een onbezorgde jeugd wil laten hebben en hem niet met een levenslange zorgplicht voor broer/zus wil opzadelen in geval het mis is.
maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik het uberhaupt zou kunnen om het te laten weghalen als de baby down blijkt te hebben... moeilijke keuze dus! mijn man twijfelt daar niet over (die zou dat wel kunnen), maar hij heeft als arts geen hoge pet op van die combinatietest, omdat het slechts een kansberekening is en er een groot risico op een vals positieve (dus slechte) uitslag is. en als je dan vervolgens verder wilt testen middels vlokkentest of vruchtwaterpunctie definitief duidelijkheid te krijgen, heb je 0,5 - 1 % kans op een miskraam, dus best een groot risico dat je daardoor een gezond kindje verliest. dat was voor hem de vorige keer de reden om het niet te willen en wellicht nu weer.
we moeten het er dit weekend dus nog maar eens goed over hebben en dan voor maandag een keuze maken, lastig hoor...
nou, tot horens allemaal!
groetjes,
mama in amsterdamzuid
9 wk. + 2 dg.