quote: bloemno reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-05-2007 07:19:00&apos

);
Ik ben blij dat er ook nog reacties zijn gegeven van mensen die wel begrijpen waar de discussie om begonnen is. Namelijk om het feit dat het jammer is dat mensen met een voorbeeldfunctie verkeerde informatie de wereld in helpen. Over borstvoeding wordt toch al zo veel onzin verteld.
En het is ontzettend jammer als je door zo'n column bevestigd wordt in je gevoel op het moment dat het misschien even niet loopt. Borstvoeding moet je leren, zowel je baby als jij. En bij iets wat je moet leren hoort ook het vallen en OPSTAAN.
Dat is inderdaad precies waar het om draait, er wordt wederom onjuiste of onvolledige informatie over borstvoeding de wereld in geholpen. Zo geeft Aukje bijvoorbeeld aan, dat ze eraan twijfelde of ze wel genoeg borstvoeding had. Toen ze ging kolven, kwam er "maar" 50 cc uit haar borst, terwijl haar kindje volgens het schema van het cb zeker 135 ml mag hebben. Wat ze helaas blijkbaar niet wist, is dat de hoeveelheid die je kolft niets zegt over de hoeveelheid melk die je baby uit de borst drinkt.... Vervolgens is haar geadviseerd om te gaan bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding; Aukje schrijft in haar column dat ze dit wel zonde vond, want het ging juist zo goed. Dat vind ik dan vreselijk spijtig om te lezen. Ze wilde heel graag borstvoeding blijven geven, maar door onjuiste informatie is Aukje tenslotte tot de conclusie gekomen dat er niets anders overbleef dan de borstvoeding af te bouwen. Daarom gaf ik bij het openen van dit topic ook aan, dat ik het jammer vond dat hun borstvoedingsperiodes niet zo zijn verlopen zoals ze hadden kunnen verlopen en dat ze met de juiste informatie en tips en een goede begeleiding vast een heel eind waren gekomen. Borstvoeding geven is een natuurlijke manier van voeden, maar het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat het allemaal van een leien dakje gaat. De juiste informatie en een goede begeleiding kunnen echter een groot verschil maken...
Ik vind het heel goed dat dit onder de aandacht van de redactie van het blad "Kinderen" wordt gebracht en ik zou graag zien, dat er in een volgende editie d.m.v. wetenschappelijk onderbouwde informatie wordt uitgelegd hoe borstvoeding wél werkt. Niet alleen de eerste zes weken zijn het belangrijkst; álles wat een baby aan moedermelk binnenkrijgt is belangrijk. En ook na die zes weken blijft moedermelk ontzettend belangrijk voor een baby; de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en Unicef raden niet voor niets aan om een baby twee jaar lang borstvoeding te geven. Er zijn zoveel moeders die dit blad lezen, zij hebben recht op de juiste informatie. En het is aan de redactie om kritisch te zijn op de informatie die zij publiceren.
De open brief aan Aukje en Marieke is niet mijn schrijfstijl. Ik ben meer van de positieve benadering, omdat ik denk dat je daar meer mee bereikt.
Groetjes van Yvonne, mv Claudia