Aukje en Marieke van Ginneken over borstvoeding

De toon van de brief komt er onvolwassen over, op een manier van een puber die een andere puber aanvalt....
Dit blijkt uit de volgende stukjes:
Want jullie hadden het over borstvoeding. Dat geef ik ook. Of beter: ik geef het wél. Want ik begrijp dat jullie er erg snel mee gestopt zijn. (veroordelend, een een vooroordeel....)

Het is ook zo'n gedoe hè? Je moet 's nachts je bed uit want je kindje wordt wakker. Je tepels zien rood van de tepelkloven en je betaalt je blauw aan tepelhoedjes. Als klap op de vuurpijl houdt na een paar weken opeens de melk op met stromen. Dan ga je kolven en dat lukt niet meteen. Vervelend hoor. En je sexy lingerie ligt weg te stoffen achter in de kast. Wat een ellende. Logisch dat je stopt met borstvoeding geven!(erg sarcastisch). En ik ben zwak en depressief van het voeden dus ik luister naar die lui. (heel kwetsend)

Ik denk dat je de meiden hier mee kunt kwetsen (aukje en marieke), ook zij vertellen natuurlijk niet alle datails van hun kraamtijd en de ervaringen van borstvoeding. Je weet niet wat er allemaal achterweg is gekomen.
Bovendien: niet ieder persoon is hetzelfde, dus ook je grens van tot hoe ver je het aan kunt en probeert is voor een ieder weer anders. Dat maakt niemand ''zwak', want dat is eigenlijk de toon van de brief.

Het is verregaande betutteling en bemoeienis. Ik begrijp ook niet dat yvonne z hier zich mee inlaat. Het haalt een beetje je deskundigheid en professionaliteit naar beneden.

Wel is het zo dat het blad 'kinderen' de column misschien had kunnen aanpassen met de juiste informatie.

Ook ik ben erg nieuwsgierig wat Yvonne er verder op te zeggen heeft.
En uiteraard heb ik de colum gelezen, ik ga het niet ergens over hebben als ik niet volledig op de hoogte bent.
Het gaat er bij mij om, zoals al eerder aangegeven, dat de colum té serieus wordt genomen. Het is idd een gesprekje tussen 2 zussen met een hele dikke vette knipoog.
En als je dan de moeite neemt om daar zó serieus een brief over te schrijven... vind ik een beetje triest. En de briefschrijfster beweert ook nog eens dat mensen die geen bv (meer) geven, geen ruggegraat hebben. Dat vind ik erg veroordelend. Dan kan ik ook zeggen dat zij waarschijnlijk niks moeilijkers in haar leven heeft mee gemaakt dan die bv...
En misschien had Kinderen er een stukje aan toe moeten voegen, voor degene onder ons die Aukje en Marieke als voorbeeld hebben(!!!) Maar dan moet de aanval gericht zijn op het blad en niet op de gezusters van Ginneken.
Sil

Ik vind inderdaad dat een blad als Kinderen beter zou moeten weten, wat betreft de informatie die zij naar voren brengen.
En ik heb zeker niet gezegd dat  IK de zusjes van Ginneken als voorbeeld heb hoor hahaha. Maar ik kan me voorstellen dat er in Nederland wel mensen zijn die deze twee zussen zo zien. Of het tenminste leuk vinden om die column te lezen. Ze schrijven niet zomaar in zo'n blad natuurlijk.
Ik baal alleen   maar van het feit dat er steeds (niet alleen door het blad Kinderen maar ook door vele anderen) zoveel onzin verteld wordt over borstvoeding geven.
Het wordt aan alle kanten aanbevolen maar er zijn maar zeer weinig mensen die echt goede adviezen kunnen geven. Uitzonderingen niet meegerekend.
De borstvoedingstijd was voor mij en mijn zoontje een hele fijne tijd, die tijd gun ik ook moeders die kiezen voor borstvoeding. Er zijn in mijn omgeving al best veel vrouwen totaal onnodig gestopt met borstvoeding.... zij kregen 'advies van deskundigen', of lazen in bladen weer  de zoveelste foute info,  waarvan ik echt denk...... hoe kun je zoiets zeggen of schrijven, er klopt helemaal niks van. Maar ondertussen verbazen  deskundigen zich wel over de belabberde borstvoedingscijfers.
En diep van binnen reageer ik misschien ook wel zo omdat ik niet zoveel kan met mensen die zeggen er heel veel voor te willen doen maar al na de eerste de beste tegenslag opgeven. Iemand in mijn omgeving zei eens: Ja, ik heb het echt 1 week ontzettend geprobeerd maar het lukte gewoon niet......
Ben dan eerlijk naar je zelf en geef toe dat je het alleen wil als het niet teveel moeite kost. Ik zeg dit niet naar mensen persoonlijk  op dit forum maar meer in het algemeen. Dus voel je vooral niet aangesproken ;)

Iemand in mijn omgeving zei eens: Ja, ik heb het echt 1 week ontzettend geprobeerd maar het lukte gewoon niet......
Ben dan eerlijk naar je zelf en geef toe dat je het alleen wil als het niet teveel moeite kost. Ik zeg dit niet naar mensen persoonlijk  op dit forum maar meer in het algemeen. Dus voel je vooral niet aangesproken ;)

Ik denk dat je niet kunt zeggen dat iemand alleen bv wil geven als het niet te veel moeite kost... dat is wel erg kort door de bocht. Zoals ik al eerder zei: iedereen heeft zijn eigen grens (en dat is niet een kwestie van 'niet te veel moeite willen doen'.) en je weet niet iemand zijn verhaal erachter. Wie weet is iemand wel zo overspannen er van geraakt (let wel hormonen kunnen écht rare dingen met je doen!!!!, heb ik aan den lijve ondervonden) dat de grens na een week écht bereikt is!
Dan is het wel een beetje kwetsend (vooral als de hormonen nog in het lijf rondgieren) dat een ander over je oordeelt: 'geef maar toe dat het je niet te veel moeite moet kosten'....En daar gaat het nu om bij ook dit artikel, dat belerende toontje, en dat toontje van '' ik-weet-het-beter'....
BV ís niet heilig!!!! Maar dat wordt het wel gemaakt!!!! Ik heb vele bv kindjes in de omgeving: bijna allemaal hebben ze een 'allergie' (ook zo'n modieus, hup: plak er een stempel op: mijn kind is allergisch) en zijn ze  geregeld ziek!!! Nou dat vaak ziek zijn is heel normaal en gezond: weerstand kweken.
Er zijn ook genoeg FV kinderen die weinig ziek zijn en geen allergie hebben, maar ook die dat weer wél allemaal hebben. Dus: BV is niet heilig, en FV niet! Allebei is het goed, je kind wordt er groot van!

Hoi Bloemno,

Ook dat klopt niet wat je zegt, als je het hele verhaal niet weet waarom iemand het na 1 week al opgeeft.
Ook ik ben na "al" na 1 week gestopt, dus die conclusie zou je ook voor mij kunnen trekken... maar ja de onwetendheid van de mens he??
Maar ik leg het uit, ik ben de rotste niet.
Mij werd iig al AFGERADEN om te starten met BV om de volgende redenen;
Ik heb aan beide kanten ver (en ik herhaal heeeeeel ver) ingetrokken tepels, de artsen hebben zoiets nog nooit gezien.... hahaha
Ook heb ik met mijn 18e een brommerongeluk gehad en is het eea in mijn borst beschadigd, foto's kunnen ze er niet van maken om het zeker te weten, daar kom je alleen achter als je BV gaat geven.Maar ik wilde PERSE bv geven.

Mijn dochtertje was een dysmatuur, en woog 2500 gram (bloed moest regelmatig geprikt worden op suiker) zowel "normaal" BV geven als met tepelhoedjes/kolven GING NIET.Elke 2 uur moest ze gevoed worden.

En dan moet je gaan afwegen voor je zelf; druk ik de BV door; koste wat het kost?
Of speel ik het zekere voor het onzekere, kv/fv geven voor de gezondheid van mijn kind. Zodat ze NIET in het ziekenhuis beland.
En DAT is de reden dat ik gestopt ben na 1 week.

Ook in die briefwisseling staat nooit het achterste van iemands tong, ik vind dat zolang je niet bij iemand tussen 4 muren zit, is het altijd maar giswerk waar iemand "doorheen" gaat.

Hallo,

Ik had er bij mijn verhaal misschien bij moeten vermelden dat het bij het voorbeeld ging om iemand die echt geen zin had om door te zetten. Dan heb ik het niet over mensen met echt serieuze problemen op het gebied van de borstvoeding.
En ik heb me ook heel vaak afgevraagd of de borstvoeding wel zo goed is als je zelf als moeder ook niet zo'n goede weerstand hebt. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je als moeder niet goed in je vel zit en je weerstand laag is je melk ook niet van zo'n goede kwaliteit is. Lijkt me namelijk een heel natuurlijk iets. Ik kan daar alleen nooit iets over vinden op internet of zo. Er staat altijd dat in alle gevallen moedermelk gezond is.... en dat geloof ik nou weer niet ;) Maar goed, ieder het zijne.
Ik ben zelf grootgebracht met de fles en ik was als kind, en nu nog, bijna nooit ziek. Mijn zoontje Skip is tot nu toe ook nog niet echt serieus ziek geweest maar wat verkoudheden en buikgriep heeft hij al wel gehad. Hij is nu bijna 10 maanden.
In mijn omgeving zijn veel borstkinderen om de haverklap ziek...   dus ik ben ook niet helemaal overtuigd van de 'wonderdrank'   moedermelk.   Ik denk zeker dat flesvoeding ook goed is. Ik vind de ervaring van borstvoeding geven wel heel erg fijn, en dat heeft mij doen doorgaan.

Groetjes, Noor mv Skip

Terug
Bovenaan