Babies uit Maart/April 2018

<p>Beste Dames, </p><p>hierbij een topic om ervaringen uit te wisselen omtrend onze geboren kindjes in maart en april. </p><p>Bas is op 9 maart geboren. De bevalling is erg goed verlopen en mijn herstel ging ook erg snel daardoor. Helaas had Bas niet zoals vele babies direct het instinct om opzoek te gaan naar de borst na de geboorte. Ook de dag erna leek hij slecht een idee te hebben van hoe aan te happen en dan te gaan zuigen. Nadat we thuis kwamen uit het ziekenhuis hebben we met hulp van de kraamverzorgster het weer geprobeerd maar Bas was erg wild met zijn armpjes en zn gezicht heen en weer schudden waardoor rustig de tepel aanbieden en wachten op een grote hap echt totaal onmogelijk was. Ik heb toen met de hand druppels uit mijn borst moeten persen en dit met een lepeltje aan hem gegeven. De volgende dag weer geprobeerd aan te leggen met gebruik van een tepelhoedje en ook nog aanwijzingen van de verloskindige. Helaas nog steeds geen resultaat dus ik moest hem gaan voeden met kumstvoeding via een spuitje tot het wel zou lukken omdat hij al behoorlijk was afgevallen. De dag daarna kwam er een lactatiekundige langs om te helpen. Met haar hulp lukte het eindelijk om te gaan aanleggen maar liep mn productie nog flink achter. </p><p>Het aanleggen ging wel maar Bas was nog steeds geen ster in goed aanhappen en snapte ook niet altijd dat hij moest gaan zuigen na het aanhappen dus het was wel elke voeding weer een worsteling. </p><p>Week 2 waren mijn tepels daardoor ook zo erg beschadigd. Niet door normale kloofjes maar het halve topje van mijn tepels lag eraf. Nog een x contact gezocht met de lactatiekundige en na wat puntjes weer op de i begon het steeds beter te gaan. Helaas genazen de kloven hierdoor niet. Vanalles erop gehad ook lanoline, hydragel pads, bepanthen zalf. Voeden werd echt een ding waar ik alleen maar tegen op zag en met kromme tenen weer moest doen 8x per dag. Uiteindelijk ben ik 1 borst va wk 3 alleen maar gaan kolven. Deze was het meest beschadigd. In week 3 ben ik op de ander een tepelhoedje gaan gebruiken. Nadat Bas 4 weken was waren beide tepels nog steeds niet hersteld. Zelfs de kolf borst niet. Bij het CB bleek ook dat hij na 4 weken nog steeds niet boven zijn geboorte gewicht was. </p><p>Hoogstwaarschijnlijk is de borstvoeding niet voedzaam genoeg en is het meer vocht. Gezien het al zo een ramp was en hij dus ook niet genoeg eruit haalt ben ik nu maar gaan afbouwen om over te gaan op kunstvoeding. Ik vind het wel erg jammer, had mij voorgenomen wel een maand of 3 minimaal BV te gaan geven maar sta er nu wel helemaal achter KV te geven. Ik heb het geprobeerd en in dit geval is KV dan toch beter voor hem. </p><p>Hoe is bij jullie het voeden gegaan de eerste weken? Geven jullie borstvoeding of zijn er ook mamas die direct al voor kunstvoeding hadden gekozen? </p><p>Ik moet wel toegeven dat het wel een verademing is de kunstvoeding. Buiten dat ik geen pijn enz meer heb scheelt het enorm veel tijd en ben ik wat flexibeler als ik op pad wil. </p>

Hallo Sammantha,

Ik was, net als jij, ook van plan om Arthur de eerste maanden bv te geven. Helaas ging het drinken aan de borst ook niet goed, soms met tepelhoed wel maar ook niet altijd. Het voeden was iedere keer een strijd waar ik steeds meer tegenop zag. Omdat mijn productie goed leek en Arthur vrij licht was, waardoor weinig reserves, ben ik snel gaan kolven. Na een kleine week hebben we met de kraamzorg besloten om even te stoppen met het drinken aan de borst omdat het mij zoveel stress gaf dat ik alleen nog kon huilen, zowel tijdens het voeden als daarna, en ik niet kon genieten van mijn kindje. We hebben toen een paar dagen gekolfde melk gegeven met een flesje. Dat leek een goede oplossing tot mijn productie terug liep en ik alleen nog bezig was met kolven. Mijn vriend gaf alle flesjes en wederom kon ik niet genieten. Weer veel stress en huilen met als gevolg een nog verder teruglopende productie. 
Op dat punt hebben we samen besloten dat dit niet de manier is waarop ik borstvoeding wilde geven. Ik heb de eerste 1,5 week alleen maar gehuild omdat ik mijzelf een slechte moeder voelde. Het besluit om over te stappen op kv was voor mij lastig maar ben blij dat ik het heb gedaan. Sindsdien geniet ik wel van mn kleine mannetje en kan ik weer zelf flesjes geven. 
We hebben het (maar) 1,5 week geprobeerd, en sommige zullen dat erg kort vinden. Ook weet ik dat er mensen zijn die van mening zijn dat ik te snel heb opgegeven. Maar voor mij was dit de beste keuze die ik kon maken omdat ik nu zeker weet dat ik wel een goede moeder voor Arthur ben. En uiteindelijk gaat het er om dat je een keuze maakt waar je zelf achter staat, los van wat die keuze is. 
Groetjes Annemiek 

Hi Sammantha! Allereerst alle respect voor jou, je hebt er werkelijk waar alles aan gedaan met serieus veel pijn en moeite. Onze dochter is geboren in Januari.. Ik wilde juist helemaal geen borstvoeding geven. Totdat zij met 'n erg slechte start begon en ik zoiets had van ik moet 't toch voor haar proberen. Maar ik vond 't echt 'n hel. Wij lagen 'n week in 't ziekenhuis om de haverklap moest ik aanleggen (wat ook niet vanzelf ging) tepelhoedje ging enigzins wel maar ik had lang niet genoeg productie. En maar doorgaan, ik was 2 uur bezig met alles en 'n uur later kon ik weer opnieuw beginnen.. Ook de nachten. Helemaal kapot was ik, op 'n gegeven moment zat ik vort te huilen onder 't eten toen de verpleegkundige binnen kwam en zei en nu is 't afgelopen je hebt 't geprobeerd en lukt niet loslaten nu. En dat is 't beste wat ik gedaan heb. Met de fles komen ze er ook, er kwam meer ritme in haar korte leventje, en ik was 1 bonk opluchting. Ik zeg altijd als borstvoeding werkt is 't heel mooi maar als 't niet wil heel snel kappen. Toen ik thuis kwam na die week ook nog 'n borstontsteking gehad die uiteindelijk meer pijn heeft gedaan dan heel de bevalling. Dus meid wat ik wil zeggen ben trots op jezelf maar laat 't los nu. Je hebt kei je best gedaan meer kun je niet!

En Annemiek voor jou ook alle respect! Het is niet te kort je hebt gedaan wat je kon. Bij mij heeft 't ook maar 'n week geduurd maar als je er zelf aan onderdoor gaat lijkt 't wel 'n maand. En tegen mij zeiden ze liever 'n ontspannen mama met flesjes dan eentje vol stress idd want dat voelen ze echt wel. Dus ik denk top gedaan!

Onze dochter is 24 januari geboren, maar zou eigenlijk 10 maart uitgerekend zijn geweest. Gelukkig gaat het heel goed en hebben we een hectische tijd gehad die nu gelukkig rustig is. Door haar vroeggeboorte ben ik meteen gaan kolven en haar op die manier borstvoeding gegeven. Nu is ze twee-en-een halve maand en krijgt zij nog steeds gekolfde bv. Erg zwaar voor mij, maar wilde het echt volhouden tot 3 maanden na haar geboorte. Inmiddels krijgt zij twee keer per dag kunstvoeding om geleidelijk over te gaan op volledige kv. Ik wil daar op over zijn voordat ik weer ga werken. Nu het steeds verder komt voel ik me heel schuldig, maar kijk ook uit naar de vrijheid die het voor mij gaat geven. Herkent iemand zich daarin? 

Hallo!
Hier ook een april kindje. Op 07-04 is onze Anna geboren middels een keizersnede. Ze is vandaag dus 1 week oud,wat is deze week snel gegaan!!
Heb nu nog twee dagen kraamzorg. Ben benieuwd naar de tijd daarna. Tot nu toe doet ze het erg goed. Ik geef borstvoeding en dat kost toch wel erg veel energie en een borst doet echt wel pijn tijdens het voeden. Volgensmij heeft de kleine ook spruw dus dat moeten we even in de gaten houden (ze drinkt overigens wel erg goed!)
leuk als we dit forum een beetje levend houden met alle maart en april baby’s.
groetjes

Hallo 
@Sammantha 
Dank voor het aanmaken van dit topic.. ben benieuwd  of er nog andere dames uit het forum uitgerekend maart 2018 bij komen!
@Manon s 
Gefeliciteerd met je dochter Anna!!

Even voor diegene die mijn geboortenieuws daar (andere topic) niet gelezen heeft..
Wij hebben op 26 maart 2018 een dochter gekregen en hebben haar Irene genoemd.. ze was wel klein met de geboorte ondanks dat ze geboren is op 41+1.. ze was 44 cm en 3002 gram
Inmiddels is ze al niet meer zo klein.. al zeggen anderen nog wel  "Wat een  kleintje" als ze haar zien.. we hebben nog geen eerste afspraak bij het CB gehad, wel de hielprik /gehoortest en de thuisafspraak.. ze is bij die afspraak wel gewogen maar niet gemeten (zelf op ong. 52 cm gemeten).. ze hebben haar met kleren aan gewogen en er 3200 van gemaakt.. achteraf gezien vond ik die manier van wegen niet echt oké, wilde haar dus nog een keer laten meten en wegen tijdens inloopspreekuur van CB, kwam ik daar, hing er een blaadje dat ze er niet waren omdat er een cursus in dat gebouw gegeven werd.. daar baalde ik best wel van.. ik wil haar graag een beetje in de gaten houden omdat ik borstvoeding geef en dat wil blijven doen zolang het met haar en mij goed gaat..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik borstvoeding geef en kan geven dankzij de begeleiding van mijn kraamhulp.. ik had in de eerste week last van kloven, pijnlijke borsten van stuwing en ik was best onzeker.. door haar begeleiding weet ik nu wat ik kan doen en waar ik op moet letten etc.
Qua voeding is niks echt goed of fout, het is de keuze die je zelf maakt waardoor het dus goed is omdat je er zelf achter staat..
Ik ga met irene dinsdag,woensdag of donderdag (we wonen tussen 2 praktijken in waardoor ik mag kiezen..) maar weer proberen naar het inloopspreekuur te gaan, hopen dat ze er dan wel zijn en mijn vragen kunnen beantwoorden en we haar kunnen wegen..
Fijn dat we ervaringen kunnen delen!
Groetjes PM

Hoi dames, 
Ik had al een stukje in het topic “uitgerekend in maart 2018” geschreven maar voor de meiden die daar niet in zaten even een voorstel stukje. 
Ik ben 31 maart op de uitgerekende datum bevallen van een prachtige dochter Fauve! Mijn bevalling was erg heftig! Duurde 21 uur en begon thuis maar door een hoge bloeddruk en persweeen en een weeenstorm met 5 cm uiteindelijk met de ambu naar het ziekenhuis gebracht. Na een ruggenprik kwam 3 uur later onze mooie meid ter wereld. 
De volgende dag in het kraambed kreeg ik acuut het HELLP syndroom en we hebben 6 dagen in het ziekenhuis gelegen. 
Inmiddels is Fauve 2 weken oud en doet het echt super! Ze krijgt vanaf het begin kunstvoeding en doet het hier erg goed op. Wel heeft ze nu af en toe wat last van krampjes en elke avond om dezelfde tijd een huiluurtje.. herkennen jullie dit? 
Met mama gaat het erg langzaam vooruit. Nog steeds word aan huis mijn bloeddruk gecontroleerd (eerst elke dag nu om de dag) slik ik medicatie om de bloeddruk stabiel te houden en komen ze om de paar dagen bloedprikken aan huis om te kijken of mijn lever en nierwaarden vooruit gaan. De huisarts overlegd dat dan elke keer met de verloskundige en de gyn in het ziekenhuis. Bezoek hebben we heel weinig omdat ik nog steeds heel slecht prikkels kan verdragen en ben extreem snel uitgeput en kan me slecht concentreren. Het is zelfs zo erg dat ik op moet schrijven hoelaat Fauve heeft gedronken en hoeveel omdat ik dat gewoon soms echt na een paar uur niet meer weet. 
Volgende week hebben we wel een gesprek met de huisarts en ook volgen er nog gesprekken in het ziekenhuis en met de VK om alles een plekje te gaan geven wat er is gebeurt. Het verwerken komt langzaam op gang en er komen wel steeds meer dingen boven van de eerste dagen die in eerste instantie compleet langs me heen zijn gegaan. 
Fijn dat jullie schatjes het ook zo goed doen! En voor de dames die borstvoeding hebben geprobeerd, voel je niet te schuldig. Mijn kleine meisje doet het fantastisch op kunstvoeding en krijgt voldoende knuffels en kusjes dus komt aan binding niks te kort. Borstvoeding was ook geen optie met alle medicatie die ik heb gehad en de hele situatie en soms lopen dingen nou eenmaal zoals ze lopen. 
Leuk om ervaringen uit te wisselen en mee te lezen hoe jullie alles ervaren. 
Liefs Ivanka

Terug
Bovenaan