Baby's geboren in oktober/ november 2019

Hoi!
Wij zijn 1 november ouders geworden van ons 2e kindje. Meisje is geboren met 41+1. Vlotte thuisbevalling gehad. 
Gestart met borstvoeding, na 1.5 week overgestapt op flesvoeding. Borstvoeding bleek niet mijn ding.. 
Flesvoeding nu 6 a 7 flessen van 90+3. Soms krijgt ze na 3 uur, soms na 4 uur, 's nachts komt ze 1 keer voor een fles.
Hij ons eerste kindje waren we (achteraf gezien) soms wat spastisch qua tijden. Dat laten we nu los. Soms betekent dat dat ze e er 'n extra fles per dag krijgt, soms 1 minder. Zo lang ze groeit....
Ze weegt trouwens ongeveer 3.7 kg.

Oe gebruiker..228 zonder verloskundige, dat is ook wat. Gelukkig dat alles goed is gegaan. 

@jennifer, 3,7kg. Mijn kleine woog al 3,9kg bij de geboorte begin november al een goede 4,5kg. Ben benieuwd na volgende week als we weer gaan wegen bij het consultatiebureau. 

slapen jullie kleintjes ook zo lekker bij het geluid van een stofzuiger/föhn? 

Gefeliciteerd allemaal. 

ik ben bevallen op 8 november van een zoon Niek. Hij was bij de geboorte 3420 8% afgevallen nu vorige week 3520. Ik weeg hem soms zelf ben kraamverzorgende van beroep dus heb de spullen thuis. Sinds vorige week overgestapt op flesvoeding want hij het is een driftkikker dus aanhappen ging uiteindelijk niet heel goed en ik was de hele dag aan het kolven. En ik had niet genoeg voeding. Nu over op fles en een voldane baby en veel gelukkigere moeder. 

[quote quote=10268164]Wij zijn op 4 november voor het eerst ouders geworden! Vraagje over de flesvoeding, op welke hoeveelheid zitten jullie nu? Ik geef hem 6x 100 en om 23.00 u 110. Hij komt overdag rond de 3/4u (vaak wel wakker maken) en snachts komt hij 1 keer.[/quote]
De hoeveelheid flesvoeding is afhankelijk van het gewicht (Dit is uiteraard een richtlijn). Het gewicht van je baby x 150ml. Dat is wat ze dagelijks ongeveer nodig hebben. 
Onze zoon komt ongeveer iedere 4uur (dat ging al snel vanzelf. Bij iedere 3uur moesten we hem wakker maken en dronk hij niet). dus dan deel ik het aantal milliliter over de 5 voedingen die hij krijgt per dag. 
Gisteren bij het consultatie bureau geweest en inmiddels weegt hij al 4965 met leeftijd van 4,5 week! (Hij woog al 4195 bij geboorte). Hoe gaat het bij jullie? 

Hallo allemaal,
Leuk zo'n forum voor oktober/november. Ik ben bevallen van mijn dochter Daantje op 23 oktober. Met 37+4 weken. Ze was 44 cm en 2566gr. Echt een klein popje. Ook zij viel 8% af. Ze kon in het beginnen niet zelf drinken, zo zwakjes. Dus eerste week met afgekolfde melk en vinger voeding haar gevoed elke 2 uur. Mijn meisje wou ook eerst niet aanhappen, maar met tepelhoedje ging het langzaam steeds beter. En na 2 weken doorzetten, soms half uur proberen om haar te laten aanhappen luktte het haar helemaal zelf! 
Nu is ze zo sterk dat ze heel goed drinkt aan de borst snachts telkens 4a4,5 uur tussen de voedingen. En overdag 3 uur. Ze is behoorlijk gegroeid nu bijna 4kilo en 52cm. Dus al de prematuur kleding past al lang niet meer haha.
Ik kolf extra melk af en die bewaar ik in de vriezer in ijsblokzakjes. Dan bouw ik alvast een voorraad op. Doet iemand van jullie dat ook? Hoeveel voorraad bouwen jullie  op?i wathandig om te hebben? 
Slapen jullie ook nog met bh en zoogcompressen in? Bij mij lekt er zo veel uit dat ik niet zonder kan. Ik hoop dat dat wel minder wordt slapen met bh aan is niet super fijn...

Hallo allemaal, Leuk zo'n forum voor oktober/november. Ik ben met een bad bevalling bevallen van mijn dochter Daantje op 23 oktober. Met 37+4 weken. Ze was 44 cm en 2566gr. Echt een klein popje. Ook zij viel 8% af. Ze kon in het beginnen niet zelf drinken, zo zwakjes. Dus eerste week met afgekolfde melk en vinger voeding haar gevoed elke 2 uur. Mijn meisje wou ook eerst niet aanhappen, maar met tepelhoedje ging het langzaam steeds beter. En na 2 weken doorzetten, soms half uur proberen om haar te laten aanhappen luktte het haar helemaal zelf! 
Nu is ze zo sterk dat ze heel goed drinkt aan de borst snachts telkens 4a4,5 uur tussen de voedingen. En overdag 3 uur. Ze is behoorlijk gegroeid nu bijna 4kilo en 52cm. Dus al de prematuur kleding past al lang niet meer haha.
Ik kolf extra melk af en die bewaar ik in de vriezer in ijsblokzakjes. Dan bouw ik alvast een voorraad op. Doet iemand van jullie dat ook? Hoeveel voorraad bouwen jullie  op?  wat is handig te hebben? 
Slapen jullie ook  nog met bh en zoogcompressen in? Bij mij lekt er zo veel uit dat ik niet zonder kan. Ik hoop dat dat wel minder wordt slapen met bh aan is niet super fijn...

Fijn hè als ze uit die prematuur kleding zijn! Vond niet echt dat er veel leuke kleertjes in waren, of het was heel duur..
Kan het niet zo zijn dat je zo lekt omdat je ernaast ook nog kolft? Zo worden je borsten namelijk dubbel gestimuleerd, eerst door je kleintje en dan ook nog door de kolf. 

Ik ga morgen bij het CB even vragen hoe ik dat zou kunnen aanpakken want wil ook wel een voorraad aan gaan leggen. 
Hier werd gisteravond/vannacht ineens zes uur achter elkaar geslapen! Helaas wel van 19:30 tot 01:30 en daarna weer om de drie uur dus het er zelf qua slaap niet heel veel aan ? Gelukkig overdag nu om de 3 uur en heel soms 4 uur. Meid begint wel heel erg last te krijgen van krampjes wat er zo zielig uit ziet.. wel telkens pas anderhalf a twee uur na de voeding in tegenstelling tot wat er overal op internet te lezen is na een half uurtje na de voeding. Hopelijk wordt het snel weer beter ?? 

@gebruiker..726 ik slaap niet meer met bh aan, wel met een hemdje met daarin een hydrofiele doek en bij het voeden doe ik een zoogkompres voor de andere borst. Lek vooral tijdens het voeden nog, en had echt geen zin meer om met bh te slapen. Als je veel lekt kan dat een signaal van overproductie zijn. Door veel extra te kolven kan je dat krijgen. Ik kolf weleens een voeding en dan krijgt m’n dochter een flesje ik kolf dan altijd meer dan ze in 1 flesje drinkt. Zo bouw ik dus een voorraadje op. Het schijnt dat je echt niet veel hoeft te hebben. Ik wil als ik weer werk voor 1 dag hebben. De rest kolf ik dan in principe weer op het werk voor de dag erop. En ik wil 2-3 dagen in de vriezer hebben voor noodgevallen. Ik heb het in bakjes, en heb berekend hoe groot de porties ongeveer kunnen zijn. Zit nu tussen de 60-70ml per flesje, doe tussen de 70-80ml in een bakje, dan moet het goedkomen voorlopig. 
@Ellonor, er is een facebookgroep van la leche league, hier kun je veel vragen over borstvoeding stellen, (ze zijn niet altijd te spreken over de adviezen van het cb). Ook een website met veel informatie. Je kunt bijvoorbeeld nakolven bij een ochtendvoeding, dit valt wel mee qua extra stimulatie en je schijnt in de morgen de meeste melk te hebben. Als je een voeding hebt kun je die geven en dan kolven dan kolf je als het goed gaat (wisseld nogal per persoon) weer een hele voeding. Zelf kolf ik altijd meer dan 1 voeding als we een flesje geven. Wisselend 1-2 voedingen. Dus op die manier spaar ik wat. 

mijn dochter heeft vannacht zelfs van iets voor 10 tot bijna half 7 geslapen ruim 9 uur dus. Slaapkopje, en dat terwijl we een sprookje verwacht hadden omdat we gisteren de hele dag visite in verband met sinterklaas hadden. En dat met 8 weken, ze heeft al vaker 6-7 uur geslapen. Maar dan meestal vanaf een uur of 1-2 in de nacht. Dus ik ben wel te spreken als deze ontwikkeling zich doorzet...

Terug
Bovenaan