baby eerste maanden op slaapkamer

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,
Ik ben nu 6 weken zwanger en de laatste paar dagen begin ik het pas echt te beseffen en begin ik plannen te maken voor de toekomst.
Ik las hier het topic ''wiegje'' en zo kom ik op mijn eigen verhaal.

Mijn man en ik wonen op een flat. We hebben zelf een kleine slaapkamer. Er staat een vrij groot bed in een inbouwkast en 2 nachtkastjes en een flatscreen tv aan de muur en de kamer is vol.
We hebben een extra kamertje waar zelfs een 1-persoonsbed in zou kunnen maar dat hele kamertje staat vol met een vriezer, stapels studieboeken, wandelschoenen, ski's, pakken van mijn man, een roeiapparaat, schoenen en onze jassen.
Niet echt gezellig om daar een baby tussen te leggen niet waar?  Je kunt er niet eens in lopen zo vol staat het.

Na mijn kraamperiode als alles goed gaat gaan we verhuizen naar een andere provincie, we hopen dan een huis te kopen met aanzienlijk meer ruimte.
De eerste 3 maanden na de bevalling weten we niet goed wat we moeten doen.
Mijn man vindt het geen probleem om de baby op de slaapkamer bij ons te houden.
Ik zie er wel tegenop. Het wiegje staat dan echt tegen het bed aan en ik denk dat ik van elk geluidje wakker ga worden.
Het lijkt me heel onrustig.
Ik ben dierenarts en ik heb s nachts wel eens een ziek dier naast mijn bed liggen en dan word ik ook van elk geluidje wakker

Hoe zijn jullie ervaringen met een baby op de kamer? En dan heb ik het niet over de eerste week maar over minimaal 3 maanden?
Eventueel kunnen we s nachts de baby in de woonkamer zetten, een bedje is zo verplaatst natuurlijk. Als hij of zij gaat huilen kan ik dat gewoon horen.
Daarbij slaap ik s nachts altijd met het raam open, ik word echt akelig als het raam dicht zit en ik ben in november uitgerekend, dus lijkt me ook niet echt aangenaam voor een baby om in een koude slaapkamer te liggen!!

Ik hoop wat van jullie ervaringen te lezen,
groeten Elke

hoi,

ik vindt 2 kanten aan je vraag

1 wij hebben mijn zoontje in de wieg in de slaapkamer gehad en konden er allemaal niet goed van slapen, idd we werden (alle 3 ) van elkaar wakker.....
ik ga het nu wel were proberen maar zodra ik merk dat ik er last van heb of dat zij steeds wakker wordt gaat ze naar haar kamer (die luxe heb ik wel)
dus wat dat betreft zou ik zeggen woonkamer, maar ik vindt de woonkamer geen goede optie....de uk heeft rust nodig als ze slaapt en in de woonkamer krijgt ze dat niet, kun je haar in de slpkamer leggen als jullie op zijn of zelf weggaan als hij/zij slaapt maar dat is ook niet te doen....en overleggen als ze slaapt is ook niet erg handig dus daar zou ik niet voor kiezen, dan het kamertje leeg (alle spulen verdelen over de andere kamers?? het is tijdelijk toch?)
is dat geen optie?

heel veel suc6

groetjes brenda

Hoi Elke,

Moeilijk, maar ik zou proberen de 'rommelkamer" leeg te halen, misschien sommige dingen opslaan bij vrienden en familie, net zoals het roeiapparaat enzo, de vriezer zou ik ook proberen voorlopig uit te lenen als dat mogelijk is en toch een knus kamertje in te richten voor jullie kleintje, voor jullie is het ook een stuk rustiger 's nachts.....

Heel veel succes en laat nog eens van je horen....

Groetjes, Angel  

mijn moeder heeft wel aangeboden om wat dozen met spullen op te slaan, maar dan nog. We hebben geen zolder en geen kelder of garage. Nooit geweten dat we zoveel spullen hadden die we nog echt niet weg kunnen doen (roeiapparaat daargelaten natuurlijk..)
Want wat ik nog vergeten ben naast een normale babyinrichting: wandelwagen, maxi-cosi, badje (we hebben een ini-mini badkamer zeker geen plaats voor baby-spullen), reiswiegje, voorraad luiers en ik vergeet vast nog een hoop. Dus als ik al een beetje ruimte maak, word het gelijk weer opgevuld met babyspullen.
De commode moet   maar op het dak denk ik

Even zonder gekheid: de rommelkamer blijkt echt geen optie. Op de slaapkamer bij ons denk ik uiteindelijk ook niet.
Ik heb wel nog een andere optie bedacht: onze woonkamer bestaat uit 2 delen. vroeger was dat nog een slaapkamer en een kleine woonkamer.
Als we dat weer kunnen herstellen in de oude situatie wordt het wel een echte verbouwing en hebben we teostemming van de woningbouwvereniging nodig maar is wel een oplossing. Al is het wel een beetje zonde voor een paar maanden.

Maar als we 2 bedjes zouden hebben. 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer, er zal vast wel een voeding nodig zijn rond het tijdstip dat wij gaan slapen en we verleggen de baby dan, dan hoeven we hem of haar niet slapend te ''verslepen''. Ik denk dat dat toch de beste tussen-oplossing is.

Iemand nog ideeen? (haha of een garagebox te huur)

groeten Elke

hoi hoi,

Inderdaad konden wij er ook niet goed van slapen. Wij hebben 2 wiegjes, in op haar eigen slaapkamer en 1 bij ons op de kamer. De eerste week heeft ze helemaal op onze kamer gelegen. Ik werd van elk geluidje wakker en mn vriend was aan het slaapwandelen en stond bij elk geluidje naast de wieg. Waardeloos. Toen hebben we besloten om haar op dr eigen kamertje te laten slapen. Dat was veel beter. Allen begon ze later erg te spugen, toen hebben we haar weer bij ons neer gelegd omdat ik bang was dat ze er een keer in zou stikken, omdat haar kamertje ver van onze kamer af is hoor ik niet alle geluidjes.
Inmiddels heeft ze dikke voeding en slaapt ze heerlijk op haar eigen kamertje.

Succes Ris

Hoi hoi,

Ik ben nu 7,5 week zwanger en mijn man ik zitten met hetzelfde probleem, alleen dan erger: wij wonen nl in de ca 45 m2 kelderwoning bij mijn man z'n ouders. Omdat het oorspronkelijk als vakantiewoning gebouwt worden is, heeft het een relatief kleine keuken met zithoek (wonen in Oostenrijk), een ca 12 m2 woonkamer, nog kleinere slaapkamer en minuscule douche met wc en 3,5kg wasmachine (kan nergens anders heen).

In de slaapkamer is net nog plaats voor een klein ledikantje/wiegje en in de woonkamer voor een kleine box. Plaats voor een commode is er niet en heb ook geen flauw idee waar de babykleertjes heen moeten (kleding kast is al vol met onze spullen en zoveel hebben we echt niet). Kinderwagen etc. zal ergens in de kelder verstouwt moeten worden (dan maar vriendelijk vragen of 'oma' ons een groter deel ter beschikking kan stellen), badje zal boven, bij m'n schoonouders in de badkamer moeten...

Maar waar kunnen we de baby het beste 'laten'? Ben niet zozeer bang dat ik van elk geluidje wakker wordt (heb ook al verschillende zieke huisdieren in m'n slaapkamer gehad, maar ook als ze niet op m'n slaapkamer lagen, werd ik vaak vanzelf wakker, waarschijnlijk uit pure zorgen ), maar bij ons gaat 4-5 dagen in de week de wekker tussen 5:30 en 6:00, omdat m'n man dan naar z'n werk moet. Ik ben bang dat dat dan elke keer met geschreeuw vergezeld gaat worden...

Bovendien zal het voor ons niet om een paar maanden gaan, maar om ca 2 jaar...
Pas herfst 2008 kunnen we in  het 'oude huis'  intrekken (ziet er niet naar uit dat de huidige huurder er uit zich zelf eerder uit gaat). Een andere woning zoeken, is niet zo makkelijk, omdat m'n schoonouders een boerderij hebben,  mijn man de oudste van 2 zonen is en hij zijn kans op de boerderij niet wil verspelen door te verhuizen (en  het is hier zowieso moeilijk ergens anders überhaupt een woning te krijgen).

Maar gelukkig hebben we nog een 'paar' maandjes om  creatief te denken/zijn, dus alle tips zijn welkom!

Groetjes Loïs

Oh jee Lois, het kan dus altijd nog erger!
En hemel ik had nog niet eens aan alle babykleertjes en de box gedacht, aaarghhhhhh
En de wekker, ja inderdaad die gaat bij ons ook om 6 uur.
Ik ben er voor mezelf uit: baby slaapt s nachts in de woonkamer, het gaat gewoon niet anders.
En wat jullie betreft: eeuh wat dacht je van jullie in de woonkamer aan het plafond in hangmatjes en de baby op jullie kamer????
Nee even serieus, jullie kunnen misschien wel s nachts zo'n reiswiegje in de box leggen in de woonkamer? Meestal kan de bodem van de box op verschillende hoogtes ingesteld worden.

Nu ik er zo over na zit te denken: volgens mij stond de wieg van mijn broer ook in de woonkamer bij mij ouders vroeger, want  dat herinner ik me ineesn van  zijn baby-foto's.
En ik weet dat mijn moeder  het altijd zo erg vond dat ze geen echte babykamer heeft kunnen inrichten. Ik ga dat zo eens even navragen.

nou ik ga nog even door het huis lopen om ideeen op te doen!

groeten Elke

oh ja, de vriezer kunnen we als commode gebruiken!
Elke

Terug
Bovenaan