Als ik iets heb geleerd in het half jaar dat ik mama ben: een baby valt niet te sturen ?
Ik geef zelf kunstvoeding dus qua voedingmomenten was het redelijk te sturen met 8 weken. Met borstvoeding ligt dat totaal anders denk ik.
Slapen overdag was hier ook echt een drama en niet te sturen tot ongeveer 4 maanden. Het blijft nog steds bij korte slaapjes van 45 minuten maar hij ontwikkeld zich goed en is groot deel van de tijd vrolijk. Houd bij slaapjes overdag goed de maximale wakker tijd aan, bij de leeftijd van jouw baby is dat maximaal een uur. Ook al geeft ze geen signalen: rustig in bed leggen. Dit is voor jouw baby nog te vroeg maar ik ben met 4 maanden begonnen met gecontroleerd laten huilen. Eerst 3 minuten, in bed troosten (niet optillen en al helemaal niet de kamer uit), zonder te praten weglopen. Volgende dag steeds na 4 minuten huilen enzovoort. Binnen 2 weken ging het een stuk beter. Maar eerlijk.... ik kon dit pas toen bij mezelf de knop omging dat het huilen me minder aangreep als ik zeker wist dat er niks aan de hand was (geen honger, schone luier, niet ziek etc)
Als jouw meisje zo vroeg al lachte, is ze dus ook zo’n typje dat heel leergierig is en overal bij wil zijn. Mijn ervaring is dat slapen echt het beste in eigen kamer gaat, waar duidelijk niks te beleven valt als ze moet slapen.
hou vol met de sprongetjes.... het voelt nu heel moeizaam maar het wordt vanzelf zoveel makkelijker allemaal. En als je dan terugkijkt is de tijd weer supersnel gegaan ?