baby ligt al weken in stuit, bij wie nog meer?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames!
Een week of 6 geleden ging ik weer naar de VK. Ik was daar 5 weken niet geweest.
Ze vond mijn buik iets aan de kleine kant, dus ik moest 2 weken later weer terug komen, wel lag de kleine in stuitligging.
Bij deze meting was mijn buik wel weer 2 cm gegroeid in twee weken, maar heb blijft een beschaafd buikje, en nog steeds in stuitligging. Ik ben al niet slank van mezelf (woog 94 aan het begin van mijn zwangerschap bij 1.69cm) maar raakte in het begin van mijn zwangerschap wat kilo`s kwijt (tegen de 90kg aan) en die zitten er nu wel weer bij (weeg nu 96).

Stiekem maak ik me toch wel zorgen, wil een kleine buik ook een kleine baby zeggen?

Mijn moeder heeft 3 kinderen gebaard, bij alle kinderen droeg ze de buik laag, net als ik, en had ze weinig vruchtwater (is bij mij niet vastgesteld).
Wat ik op internet begrepen is, is weinig vruchtwater ook een kleinere buik.
Maar is dit nu schadelijk voor mijn kleine? Ik moet nog 8 weken tot de uitgetelde datum.
Ook voel ik met regelmaat mijn eigen hartslag onderin mijn buik, bij de uitgang zeg maar waar de kleine uit moet.

Nu heb ik op internet een verhaal gelezen over te weinig vruchtwater en de kleine die de navelstreng afklemde omdat hij niet genoeg vruchtwater had om te bewegen. Daardoor bleef deze klein. Ik had dit beter niet kunnen lezen volgens mij.

Volgende week hoef ik pas weer op controle, maar aanstaande zaterdag hebben we een 'laatste loodjes' echo bij een echoscopisch bureau. Ik ga hem zeker vragen of hij wil kijken naar het vruchtwater en of hij een been of hoofdje op kan meten. Als hij iets verontrustends ziet, speelt hij dat door naar mijn verloskundige.

Aan de andere kant heb ik misschien helemaal geen reden om ongerust te zijn, de kleine beweegt goed, en de laatste controle bij de VK was ze tevreden over baby`s hartslag, mijn hartslag maar alleen een beschaafd buikje....

Zijn er meer dames waarvan de baby in stuitligging ligt en ook kenmerken hebben die ik hierboven genoemd heb?

Groetjes
Mama Yvon

32 weken en 5 dagen.

Hoi Yvon,
Ons eendje ligt niet meer in stuit sinds een paar weken als het goed is.
Maar als je je zorgen maakt over de stuit en de hoeveelheid vruchtwater, dan bel je toch even de verloskundige?
Bij ons kunnen we 's morgens altijd bellen en dan stellen ze je gerust.
Succes

mijn kleine ligt ook al de hele tijd in stuit. maar mijn VK zegt dat ze nog alle tijd heeft om te draaien. ik ga nu de 30 ste week in.
bij mijn pretecho werd ook geconstateerd dat ik niet veel vruchtwater heb, wel voldoende maar veel vrouwen hebben meer. de echoscopiste zei dat het goed was. dus daar ga ik maar vanuit.

ik voel mijn eigen hartslag ok laag in mijn buik.

gewoon even je VK bellen, kan ze je hopelijk gerust stellen.

Hoi hoi,

Ivm stuit kan ik je niet verder helpen.
Maar toen ik bij de eerste tegen mijn klanten zei dat ik met verlof ging, vroegen ze bijna allemaal waarvoor.
Ik had amper een echte buik, het leek meer dat ik veel gegeten had in de laatste maanden. Toch was mijn zoon bij de geboorte 51 cm en ruim 7 pond. Ook de vk stond daar en beetje van te kijken. Dus het wil volgens mij niet altijd alles zeggen.
Maar bij onzekerheid gewoon bellen! Het gaat om jou (en om gerustheid).

Heel veel succes
Groetjes Bertine

Ik had al een topic staan met mijn "te grootte buik". Ik heb vandaag een echo gehad en mijn baby ligt op schema. Ze is dus helemaal niet te groot. Ook mijn vruchtwater was niet veel maar wel genoeg.
De grootte   van je buik hangt van zoveel factoren af, dat zegt niet alles over de grootte van je baby!

Over de stuitligging kan ik niets zeggen. Ik ben morgen 33 weken en mijn baby ligt al heel lang met haar hoofd naar beneden. Ook werd met de echo duidelijk dat ze al helemaal is ingedaald... dus daar kan ik je echt niets over vertellen.

Zolang de verloskundige nog niet aan de alarmbel trekt is er niets mis met de grootte van je buik. Geniet er van nu het nog kan, als hij straks toch harder gaat groeien en echt groot wordt zul je snel genoeg wensen dat hij weer wat kleiner was, mijne zit nu echt in de weg!

groetjes Cathelijne

Hoi,

Onze zoon lag ook in stuit. Hij zat helemaal bovenin en onder in mijn buik was het gewoon "leeg". Ik kon ook echt 't vel daar pakken. Mijn buik was ook heel erg beschaafd en mensen stonden ervan te kijken dat ik al bijna uitgeteld was.
Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde zoon 2895 gram bij de geboorte (keizersnede met 38 wk).
Als je twijfels hebt over het vruchtwater zou ik inderdaad de verloskundige bellen (en jezelf niet teveel zorgen maken).

Groetjes Sam (trotse mama van Jesse)

Heej dames,

Gisteravond was mijn onzekerheid echt niet meer normaal, terwijl ik echt een nuchtere brabantse boerin ben. Ik kroop jankend in bed, mijn partner wist niet wat hem overkwam.
Ik had een vriendiin over de vloer gehad, die wederom zei dat ze mijn buik zo klein vondt.
Heb net de verloskundige gebeld en mijn onzekerheid geuit, ik mag over een uurtje even langskomen. Misschien dat een echo of zo me gerust kan stellen, want blijf er maar over nadenken. Ik ken dit ook helemaal niet van mezelf en wil gewoon lekker een onbezorgde zwangerschap!

xxx

Hoe is het gegaan bij de verloskundige, ben je al wat meer gerust gesteld?

Cathelijne

Terug
Bovenaan