<p>Hallo,</p><p>Mijn dochter is nu ruim 10 weken oud en een behoorlijke handenbinder. Welke baby niet he? Maar ik ben toch op zoek naar wat tips om ons verder te helpen met de slaapsituatie. </p><p>Ze heeft al sinds het begin enorme honger naar mamma. De eerste 6 weken heb ik haar voortdurend bij me gehad. Samen in 1 bed slapen, op de arm slapen, in de draagdoek etc. Anders huilde ze 6 tot 9 uur per dag.</p><p>Inmiddels zijn we zo ver dat ze snachts in de cosleeper slaapt (een echte die aan ons bed vast zit zonder rand ertussen). En overdag lukken wat 45 min slaapjes in de box. Dit laatste ging eigenlijk 3 weken geleden beter. Ze slaapt steeds minder goed door geluiden heen en het wordt inmiddels ondoenlijk hoe stil je beneden moet zijn. Daarom proberen we nu iedere dag slaapje 1 en 2 in haar ledikant op haar kamertje.</p><p> </p><p>Wat de situatie lastig maakt. De honger naar mamma blijft heel sterk. Zo sterk dat als ik ook maar denk aan even van haar zijde weglopen ze wakker wordt en steeds meer gaat huilen. Het is zo extreem dat ik nog niet eens even naar het toilet kan of een telefoongesprek kan voeren terwijl pappa even op past. Laatst moest dit wel en toen was ze zo volledig overstuur geraakt dat ze 5 uur lang gehuild heeft. </p><p>Er constant bij blijven begint echt zijn tol te eisen. Ik lig van 8 tot 8 (ongeveer, we houden geen strikt ritme aan maar doen ook wel op verzoek) naast haar terwijl ze in de cosleeper ligt, in het donker en muisstil. Ik kan niet eens even op mijn laptop met oordopjes wat doen. </p><p>Dan zit ik OF beneden doodstil naast de box voor 4 dagslaapjes, OF nu boven in haar donkere kamer naast haar ledikantje. Elke keer als ik even voor mezelf kies en haar zelfs maar aan pappa over laat, zodat ik kan douchen of even naar buiten, even naar fysio etc. dan voel ik me zo schuldig, want dat betekent veel huilen en slecht slapen. Ik voel me volledig gekluisterd, geclaimd en gevangen. </p><p>Daarvoor heb ik hulp. Via het cb, een maatschappelijk werker en via de kraamzorg een coach. Het enige dat dat me geeft is dat ze blijven komen met het alom bekende "je doet het zo goed! Je bent een goede moeder" Nou twijfel ik daar niet aan. En heel fijn dat ze zoveel praatmensen voor me hebben. Maar ik hoef geen therapie, ik heb nodig dat mijn baby wat beter slaapt.</p><p>Ze slaapt namelijk ook bij mij erg licht. Ze kan de slaapcycli sowieso niet zelfstandig aan elkaar knopen overdag. Snachts lukt dat wel. Ik blijf dat stomme speentje maar terug stoppen, soms wel 30 x per slaapje. Ze wordt van het minste geluid wakker. Ik heb het idee dat ze oververmoeid raakt, want zelfs wakker is het eigenlijk maar zelden een vrolijke baby. In de ochtend ligt ze nog wel vrolijk rustig 10 minuutjes in de box of dat ze even met je lacht. Maar veel wakkertijd is er verder niet, constant gapen en snel huilen.</p><p>Het advies van de verschillende instanties was juist minder met haar bezig te zijn. Maar het speentje niet terug stoppen, even laten huilen, na een paar minuten terug komen en troosten of gewoon helemaal laten voor een tijdje (prikkels verwerken noemen ze dat) het eindigt allemaal hetzelfde: compleet overstuur en voor meerdere uren ontroostbaar door zelfs mij. Dat voelt meer als mishandeling dan goede moeder zijn. Dus ik ben weer terug bij elk jengeltje gauw troosten. En geen enkele bewegingsruimte voor mezelf</p><p>Overigens werkt wandelen maar beperkt. Ze valt voor die 45 min goed in slaap. Maar ook daarna dezelfde problemen. En zodra je stil gaat staan of zitten huilt ze. Ik kan niet 2 uur lopen vanwege langzaam herstel van de bevalling. Draagdoek of wagen maakt niet uit. </p><p>Ze heeft geen voorkeurshouding, problemen met bepaalde bewegingen of houdingen. Snachts is diep slapen ook geen probleem.</p><p>Ze heeft geen tot weinig krampjes meer. Wel wat opgeven en oprispingen. Maar geen krijsen als dat gebeurt</p><p>Ze groeit en ontwikkelt verder goed, geen problemen met plassen of poepen of temperatuur. </p><p>We voeden op verzoek, maar wel minimaal 2 uur ertussen anders is ze misselijk. Meestal zit er 2,5 tot 3,5 uur tussen. Snachts soms 4 uur. </p><p>Oh en ik ben sinds 3 weken tijdens het slapen wel zo min mogelijk gaan oppakken. Troosten is liggend door een hand stil op haar rug en sussen, speentje terug stoppen. Alleen bij overstuur troost ik haar in mijn armen. Zo hebben we het huilen wel minder gekregen. </p><p>Ook heb ik een paar keer gekeken of ze misschien gewoon wakker is en minder slaap nodig heeft. Maar ze wil niet spelen, knuffelen, wat aandacht. Als je haar oppakt ziet ze er ook half slapend uit. Het is meer dat ze wil slapen maar de slaap niet kan vatten en daar gefrustreerd van raakt lijkt het.</p><p>Nou lang verhaal, maar wie weet heeft iemand nog een gouden tip of herkent het en kan wat vertellen over hoe je dit doorbroken hebt. </p>