Baby wat dieper in slaap krijgen

Ik lees nu pas je laatste bericht, weet je zeker dat ze niet nog last heeft van krampjes? Dat was bij ons vaak een uur na het voeden. 
Kan ook zijn dat ze aan 45 minuten slaap genoeg heeft? 
Heb ik nog een boekentip voor je: Slaap! van Susanne Willekes. Heb ik veel aan gehad en gebruik ik nu nog steeds (mijn dochter is nu bijna 10 maanden).

Zeker tot een maand of 4 hield ik mijn kindjes altijd beneden in de avond tot ik zelf ging slapen. Sliepen dan op de arm, in de box of in een nestje naast mij op de bank. Is dit geen idee voor je. Het ‘s avonds in eigen bedje slapen komt vanzelf wel een keer.

[quote quote=10341417]Zeker tot een maand of 4 hield ik mijn kindjes altijd beneden in de avond tot ik zelf ging slapen. Sliepen dan op de arm, in de box of in een nestje naast mij op de bank. Is dit geen idee voor je. Het ‘s avonds in eigen bedje slapen komt vanzelf wel een keer.[/quote]
Oh dat zou ik heel fijn vinden. 
Maar ze huilt dan alles bij elkaar. We hebben het huilen juist minder gekregen door haar in haar cosleeper te leggen. Het is erg balen dat ik er echt met onverdeelde aandacht naast moet liggen. Heb nu al 3 weken geen avond gehad. Maar daarvoor was het ook niet echt een avond met uren lang gekrijs. Dat mis ik wel echt. 12 uur in het donker met haar is veel. 

[quote quote=10341307]Slaapt ze bij jou op je arm of borst wel goed? Bij mij sliep ze daar heel vast. Ik legde bijvoorbeeld ook wel eens een hydrofiel doek over haar gezicht in de woonkamer, dat hielp om de prikkels te dempen en dan zakte ze weg in slaap. Soms was dat niet genoeg en dan wiegde ik haar (zittend) in slaap, in het ergste geval lopend. Mijn dochter sliep het beste met ons in de buurt, op een gegeven moment merkte ik dat ik haar van mijn arm naar de bank kon verplaatsen bijvoorbeeld, dan ging ze daar lekker verder slapen en hoorde ze mij “rommelen”. Toen dat een tijdje goed ging ben ik haar ipv op de bank in bed gaan leggen. Dat was trial and error. Soms accepteerde ze het, soms niet, dan werd ze wakker, huilden we allebei, en dan probeerde ik het een aantal dagen later weer eens. Ik heb niets bijzonders gedaan, het ging vanzelf beter. Maar wel met veel geduld (en frustratie). Het middagdutje of tweede slaapje ging hier als eerste goed in bed. Daarna het ochtenddutje, derde en vierde slaapje. Die vierde is altijd een probleem gebleven, waarbij ik/wij nog lang met haar in de wagen of draagzak heb rond gelopen. Dat is niet gestopt tot we over waren op 2 slaapjes (3e slaapje bleek ook vaak problematisch, dat lukte de helft van de keren wel en de andere helft haalde ik haar uit bed en ging ik lopen). Na 3/4 maanden maken de hersentjes een enorme ontwikkeling door, daarna veranderen de slaappatronen heel erg en kunnen ze makkelijker diep slapen. Dat is dus nog even uit zitten.. Ik zette mezelf heel erg onder druk, dacht dat ik het slecht deed en was heel erg gestrest over dat ze in haar eigen bed moest slapen. Achteraf denk ik: mama chill. Dus dat zeg ik nu ook tegen jou. Het komt echt vanzelf goed. Al is het ondertussen absoluut niet makkelijk![/quote]
Het probleem met accepteren dat ze niet slaapt is dat het dan hele dagen huilen van vermoeidheid wordt. 
Gisteren hebben we even voor onszelf gekozen en familie bezocht. Ze had gedurende 12 uur overdag 2 x 20 minuten en 1 x 45 minuten geslapen en was eind van de dag ontroostbaar. Voelde me zo egoistisch
Dus vandaag weer meer mijn best gedaan om haar in slaap te krijgen en te houden. Maar ook nu weer 2 van de 4 slaapjes hopeloos mislukt. Gewoon beneden in de box. Ze wil tegenwoordig ook niet meer op mij slapen. Ik moet erbij zitten, sussen, speentje doen, hand op haar ruggetje. Inslapen gaat dan wel ok. Ik loop weg als ze rustig en wakker is, blijf wel in de woonkamer. Doodstil zijn. half uur later wordt ze wakker en gaat ze huilen. Geen idee waarom. 
Vandaag dus 2 x haar wel weer in slaap gekregen en daarmee heeft ze 2 x 1,5 uur geslapen. En 2 x 30 minuten. 
Veel huilen tussendoor. Ze ligt nergens echt vrolijk. Ze lacht nog nauwelijks en even zelf in de wipper of box is er niet bij.

Een vraagje, misschien heb je het al geprobeerd. Heb je al aan inbakeren gedacht? Dit heeft bij ons zoontje heel erg geholpen. Niet iedereen vindt het fijn om te doen maar het kan jullie enorm helpen. 

Ik zie hierboven al veel tips. Mijn dochter werd rustig van de draagzak....continu eigenlijk, anders was het huilen. Ook papa heeft wat uren met dat ding rondgelopen. Pas rond 23 kon ze neergelegd worden en dan moesten we nog eten. 
En anders op jouw borst laten slapen...terwijl je op de bank zit ofzo.
Het loskomen van mama duurt misschien nog wel even...dat is niet gek
Zwaar hè? Ik ken het ook echt. Maar wat ook echt zo is: het gaat over, het is een fase en het gaat vanzelf over gek genoeg. Je hebt niet altijd de invloed die je wilt, maar heb vertrouwen...opeens merk je dat het beter gaat...misschien heb je er niks aan als je er middenin zit, maar toch...

Moestuintje,
Wanneer ging het bij jullie over? Ik heb veel gelezen over die magische grens bij 3 a 4 maanden. Geloof het nog niet zo erg :)

Het is inderdaad zwaar. Zoals ik had geschreven is heel veel in de draagdoek geen optie vanwege mijn herstel. Maar als ik weer even een uurtje zo met haar wandel voel ik zelf tenminste ook weer die band en geborgenheid van de zwangerschap. Verder is het gewoon een beetje ongelukkige baby, dat vind ik erg zielig en daarnaast helpt dat niet met de rust in de situatie vinden die we allemaal nodig hebben
Ik heb een osteopaat gevonden, proberen kan geen kwaad. En ik ga ook nog eens praten met de huisarts omdat het me van het weekend wel opviel dat ze vaak huilend wakker wordt na een oprisping. Misschien toch meer last van het spugen dan we denken?? 
Verder gewoon maar doorploeteren denk ik. Steeds weer wat anders helpt ook niet. Zelf kom ik later in het jaar wel weer aan de beurt. Mijn man vroeg me gisteren zelfs of we dit gingen trekken tot het beter gaat, voelde ergens wel als erkenning dat ik niet de enige meer ben die het een moeilijke baby vindt en er zelf een beetje aan onderdoor gaat. 
Dankjulliewel voor de tips

Wat heb je het zwaar met haar!
Voor bij de huisarts of consultatiebureau: vraag eens of ze misschien verborgen reflux kan hebben.
Osteopaat kan enorm helpen als er eigenlijk toch iets niet lekker zit.

En verder... Mijn zoontje heeft de eerste 5 maanden eigenlijk overdag alleen maar bij mij willen slapen. Geluid was minder een probleem, ik kon wel netflixen met hem op mijn arm, of bellen of appen ofzo.En een gruststellende wasmachine of droger op de achtergrond leek juist goed te werken. Maar bewegen mocht echt niet. Oh als ik toch even naar de wc moest, of een glas water en een boterham wilde pakken, gelijk overstuur! Wel beter troostbaar dan jouw dochtertje, maar toch ook zo herkenbaar. Warmte overgangen leek hij erg gevoelig voor te zijn. Dus zodra ik hem uit mijn armen nam en naast me op de bank wilde leggen was hij wakker. Het hielp daarvoor om eerst een doek op mijn arm te leggen, dan het kind er op in slaap laten vallen en met warme wikkeldoek samen wegleggen. En losweken in hele hele kleine stapjes. Dus niet in 1 keer wegleggen, maar soort van samen gaan liggen. Dan langzaam 1 arm weg, langzaam je eigen gewicht een klein beetje wegrollen, langzaam nog een stukje verder, langzaam langzaam langzaam. En dan uiteindelijk de laatste hand los, nog een paar minuutjes er naast zitten en dan langzaam afstand nemen.
Ergens na de 5 maanden kon hij steeds beter alleen in slaap vallen. Met 7 maanden kon ik hem in zijn bedje leggen overdag. Liep ik weg en jammerde hij zachtjes een minuutje. Als ik dan terug liep om nog een keer te kijken sliep hij vaak al. Dat hij op een gegeven moment zelf zijn speen kon terugpakken heeft ook veel geholpen! Ik heb hem nooit meer dan 5 minuten laten jammeren als ik het kon voorkomen. Al die tips van 5 min, 10 min, 15 min etc laten liggen voelden voor mij verkeerd.

Terug
Bovenaan