BAH Kraambezoek ... hoe regel ik dit zonder GE-STRESS en is het wel zo leuk??

A

Anoniem

Guest
Laatste weken mijmer ik over het kraambezoek. Ik ben er wel over uit dat ik pas na 1 week de kaartjes verstuur zodat wij als gezinnetje nog even rust hebben en vooral ik zelf want ik zit helemaal niet te wachten op ineens veel bezoek en telefoon.

Is het handig om op het geboortekaartje te zetten wanneer moeder en kind rust? Of wanneer men kan bellen om af te spreken?

Natuurlijk lichten we enkele mensen wel direct in zoals opa en oma, schoonzus. Eigenlijk mag ik niet klagen want qua familie hebben we haast niets maar toch? Wil je gelijk collega's en vrienden over de vloer met kids en drukte?

Het kindje van hand tot hand laten gaan? Alleen al bij het idee wordt ik .

OF MAAK IK ME ECHT TE DRUK?

Groetjes Esther
35,5 weken

Ik heb op de kaartjes laten zetten wanneer wij rusten!
 Mensen zullen toch hun eigen kids wel thuis laten, neem ik aan.

Hahaha, vreselijk! Die gedachten heb ik ook!
SChoonmoeder en schoonzus willen meteen na de bevalling langskomen..........NEEEEEE!!!!!! Dat wil ik niet.............dat weet mijn mannetje gelukkig ook. Jaaaaaa, maar het is maar voor 5 minuten, NEEEE!!!

Wij zetten op de geboorte kaartjes dat we in de ochtend geen bezoek willen, en dat ze voor afspraak moeten bellen. En de kaartjes...........en het bellen vlak na de bevalling........ik hoop het zolang mogelijk te kunnen gaan rekken.......

Ook van de gedachte dat ons meisje van hand tot hand gaat wordt ik gek, dat gaat dus ook niet gebeuren. Als ze wakker is, mag iemand haar vasthouden, en anders niet.
Als het goed is gaat ze nog heeeeel lang deel uit maken van ons leven, en juist die eerste dagen zijn zo belangrijk............dus nee, ik ga lekker mijn eigen gevoel volgen hoop ik.............

Sterkte!

Rimke
38+2 weken

Hoi je maakt je helemaal niet druk om niets hoor, ik snap precies wat je bedoeld!
Ik mag nog even en ben pas 7 december uitgerekend, voor mij komt er dan een moeilijke tijd aan omdat mijn moeder vorig jaar eerste kerstdag is overleden en ik er dus dan echt niet op zit te wachten om mijn huis elke keer vol te hebben met visite, ik ben nogal een stresskip en kan helemaal niet tegen een volle agenda dus heb ik er voor gekozen om in januari een kraamborrel te houden voor familie,collega's enzo.
De eerste dagen wil ik alleen bezoek van schoonouders,broer van mijn man en papa en mijn beste vrienden. Ook wil ik eigenlijk niet dat ze weten wanneer ik aan de gang ben, bij mijn schoonzusje wisten we dit en zijn er 's nachts nog heengeweest, ik wil de eerste uren vooral genieten met zijn drietjes en wil zeker niet dat mensen weten dat ik aan het bevallen ben................ben zoiezo nogal op mezelf en zit er niet op te wachten om onverwacht bezoek te krijgen die eerste dagen! Heb ze ook gewaarschuwd dat ik niet wil dat ik boven lig en zij met zijn allen beneden gezellig aan een borrel zitten haha dan wordt ik pas echt boos grrrrrr ook dat als het enigszins kan dat ik zo snel mogelijk beneden ben haha als je je niet goed voelt doe je dat toch niet, maar heb geen zin in goedbedoelde adviesen dat ik dagen tegen mijn zin in in bed moet liggen, ik zal mijn rust nemen maar als het kan wil ik gewoon naar beneden. Ik moet er dan ook niet aan denken dat ik i.p.v. thuis onverhoopt toch in het ziekenhuis moet bevallen, maar goed sommige dingen heb je niet in de hand en visite gelukkig wel, dus gewoon je eigen gevoel volgen en op zijn tijd een dik vet kruis in je agenda zetten zodat jullie tijd voor elkaar hebben!

liefs Daantje

hoi,

groot gelijk hoor de kaartjes er na een paar dagen pas uit te doen... hebben wij beide keren gedaan en dat beviel prima, deze keer gaan we het weer zo doen.
Tuurlijk zijn er wel mensen die je wel 'direct' op de hoogte stelt, maar ook dat hoeft ook niet een uur na de bevalling als je nog even rust wilt.... wij hebben alleen mijn ouders waar de oudste sliep vrij snel gebeld, maar de rest in de loop van de ochtend (de jongste is om half 5 in de nacht geboren) en mijn broers zijn diezelfde dag nog geweest en verder niemand.

Wij hadden ook beide keren op het kaartje staan dat er voor bezoek even gebeld moest worden (is ook vrij normaal) en wij hadden een agenda naast de telefoon liggen en door bepaalde dagen/dagdelen ging gewoon een groot kruis, die waren voor ons als gezin, op andere vrije dagdelen kon dan eventueel visite komen (wij wilden persé een hele dag in het weekend heerlijk voor onszelf en ook niet elke avond met visite op de bank zitten en gelukkig is daar genoeg begrip voor geweest).

Voor wat betreft visite met kinderen.... als ik ergens op kraamvisite ga, gaan mijn kinderen mee en als anderen bij ons komen komen hun kinderen ook mee.... die horen er in mijn ogen toch wel gewoon bij, maar als ik weet dat er een stel met 2/3 kids komt.... dan wel op een moment dat ik de dag erna niemand over de vloer krijg (inmiddels zelf dus zwanger van de 3e en maakt het me qua kinderen alweer minder uit, ben nu wel wat gewend zeg maar hihi).

groetjes,
Marije

daarom heb ik ong 8wkn voor de bevalling een briefje gemaakt zowel voor man lief als voor het zh personeel daar in mn wensen bij een gewone bevalling en mijn wensen bij een ks het idee dat jij bij een ks nog op de uitslaapkamer ligt niet wetend wat je gebaard hebt laat staan hoe je kindje er uit ziet en sch m heeft al in bad gedaan brrrrr ik had een medische indicatie dus t zh zou het al worden toen ik met 33 wkn toch met spoed opgenomen werd(lang leve de briefjes) heeft manlief het briefje op de afd waar ik lag afgegeven met 35.3 wkn werd onze dochter met spoed via ks gehaald ik heb complicaties gehad en 3 dgn na de ks bij mn positieven en heb op mn vriend na haar als tweede gezien alles is volgens het briefje verlopen veel boze fam leden die het niet begrepen of die werden terug gestuurd op de couveuseafd.
en toen ik uit t zh kwam na een week hebben we ook op advies van t zh alleen allebei de ouders uitgenodigd en lisa gewoon in de wieg te bekijken dus konden we als nog genieten van/met ons drietjes
waarom moet de kr visite altijd zonodig het kind vast houden is toch niet verplicht als jij dat niet wilt vind ik dat een duidelijk argument het is jullie kind en jullie zijn de baas er komt nog tijd zat daarvoor ik kom ook regelmatig op kr.visite waar ik alleen een blik boven de wieg mag werpen verder niet zowat ieder zij keus dus doe lekker zoals jij t wilt

hoi,

Ik snap ook wat je bedoelt hoor! Ik ben  8 weken terug bevallen, en zag ook vreselijk tegen alle visite op! Heel vervelend dat je daar geen controle over hebt. Ik wilde graag de 1e week visite, zodat wij daarna lekker met zijn 3-en konden zijn. Maar zit nu nog met kraamvisite. Het vervelende als ze pas na een aantal weken komen, is dat ze vaak nog langer blijven zitten, soms wel 2-2,5 uur. Terwijl je met een kindje erbij ook wel andere dingen te doen hebt.
Ik heb wel geleerd dat ik ons kindje zeker niet mee ga nemen op toekomstige kraambezoeken. Ik vond het vreselijk, mensen die de eerste  weken hun kinderen meenemen!! Soms kwamen pa en moe gerust met 3 kinderen!! Die kinderen zaten dan overal aan (kadootjes die onze kleine gekregen had). De ouders zeggen daar dan niks van, en het kost je als kraamvrouw heel veel energie als er zo'n groot gezin komt.  
Vaak ziet je visite het al een leuk uitje voor het  gezin: Baby kijken. Er word dan niet echt aan het 'pasgeboren' gezin gedacht.  
Dit ga ik toch proberen anders te doen!
Probeer het over je heen te laten komen. Wat bij mij wel hiep, was gewoon op bed gaan liggen, dan blijven ze over het algemeen geen uren zitten. En probeer wat stellen tegelijk te plannen, zodat je op andere dagen  echt alleen bent!  
Sucses!

Bedankt voor jullie meelevende  reacties en herkenning    ...  

Ik denk dat het heel verstandig is om duidelijk jouw/jullie grenzen aan te geven. Leuk als jullie komen maar niet langer als 1 uur bv ... Zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen hebben samen met je partner. En de agenda erbij!

Bij een vriendin heb ik gemerkt hoe zij geleefd werd de eerste weken ... het kindje was onrustig en dus erg huilerig, moeders was echt een en al stress en schoonmoeder kwam 6x per dag over de vloer. Op de een of andere manier was de comm. met haar vriend ook niet zo best. Nu een half jaar later loopt ze nog op haar tenen ... Zoiets wil ik echt voorkomen.

Mijzelf kennende wordt ik echt heel onaardig als mensen over mijn grenzen gaan ... ik wil gewoon zelf graag bepalen wat ik wel/niet wil ipv maar geleefd te worden ... en ja dat is net zo als de goed bedoelde adviezen. Soms komt het je keel uit!

Toch weer be-grenzen en dan zul je dus weleens tegen iemands schenen aantrappen .  

Groetjes Esther

Terug
Bovenaan