Bang voor uitscheuren of ingeknipt worden

Ik lees met veel opluchting mee. Ik heb precies dezelfde spanning voor de bevalling. Maar deze ervaringsverhalen doen me erg goed! Bedankt allen!

Voor mij was de knip ook een opluchting! Na 1 uur en 45 min persen was ik zo moe. Ik was zo blij toen ik op dat moment de schaar zag haha. Ze had het wel verdoofd van te voren. En ook het herstel vond ik meevallen.
Ons meisje was trouwens maar 2800 gram.

Niet bang zijn! Wat moet gebeuren, moet gebeuren, maar probeer je niet nu al druk te maken. Want je weet toch niet hoe het loopt.
Ik was ook wat zenuwachtig voor #3, was ook iets groter dan gemiddeld, maar zelfs doorgelopen tot 41+5, kindje was 4 kilo, persen duurde 4 minuten, maar volledig ongeschonden doorstaan. Mijn eerste was 3300 gram, heb urenlang in bad gezeten, maar toch een totaalruptuur. Dus grootte zegt helemaal niks;) Kans op knip of ruptuur is bij een volgend kindje in ieder geval wel kleiner.
You can do it! ???

Mijn zoontje schatte ze ook iets groter in. Ben bevallen met 40+4, hij woog toen 3780 gram en heb een heel klein scheurtje aan de binnenkant van mijn schaamlip gehad, dit omdat zijn hoofdje iets scheef lag. Voorderest was alles nog goed.
Grootte zegt echt helemaal niks, vertrouw op je lichaam en de verloskundige!!! Het komt helemaal goed, power vrouwen zijn we!!

Ik moet eerlijk zeggen, de knip viel me op het moment zelf mee, maar daarna, tsjonge wat was ik blij met paracetamol! Pas toen na een kleine 2 weken een van de hechtingen knapte werd het draaglijk zonder. Misschien had ik de pech dat de hechtingen bij mij te strak zaten (en er kon volgens mijn vk niets aan gedaan worden qua hechting eerder doorknippen oid), als ik het zo lees had niet iedereen er zoveel last van gelukkig. Daarom ben ik na de bevalling van mijn 2e ook gaan inlezen op wat je kan doen om de kansen erop te verkleinen (1e is met een keizersnede gekomen, dus niet geknipt of gescheurd). Kennelijk zou perineummassage kunnen werken om de kans te verkleinen, of evt een epi-no. Of het echt werkt weet ik niet, maar mocht ik nog ooit zwanger zijn, dan zou ik dat best willen proberen om de kraamweken iets leuker door te komen. 
Het scheelt wel dat je al 2x bevallen bent zonder knip of scheur, zo heel veel verder hoeft het niet te rekken als een kindje wat groter is, het hoofd blijft meestal het grootste deel en scheelt hooguit een paar cm qua omtrek.

Heel veel succes met de aanstaande bevalling!

Bij de eerste een knipje gehad ivm vacuüm, is daarna gehecht en keurig genezen. Heb van eigenlijk alles niks gevoeld. Voel nu alleen nog dat het licht littelen is. Bij de tweede en derde geen knip of scheur gehad. Derde was vorige week en ruim 3900 gram. VK zal ook heel duidelijk instructies geven wanneer je moet persen en wanneer juist niet en juist even moet stoppen en zuchten. Dit is ook om juist scheurtjes te voorkomen en je lijf zijn werk te laten doen. 

Ik ben gescheurd en gehecht. Beide niets van gemerkt en het herstel ging ook prima. Ik zou me daar niet te druk over maken gezien je er toch geen invloed op hebt 

Terug
Bovenaan