beginnen groente en fruithapje

onze zoon is bijna 4 maanden en dan wil ik graag beginnen met groente en fruit maar hoe kan ik dit het beste doen.eerst fruit proberen en later groente.of kan dit samen gestart worden?(over de dag verdeeld)
ik las in een boekje van olvarit eerst te beginnen met een paar theelepeltjes en dit opbouwen.maar in hun eet schema staan fruit en groente beide vermeld

groetjes
 
Hoi,
Toen Quinten 4 maand was (hij is nu 16mnd) ben ik langzaam begonnen met het
geven van fruit. Idd eerst een beetje en dat wordt langzamerhand steeds meer.
Met groente ben ik begonnen toen hij ong 7 maand was. Later dus. Dit omdat dat
zwaarder op de maag ligt en hij zo eerst heel goed kon wennen aan ander voedsel
dan de fles. Het is ook bijvoeding. Via de opvolgmelk of bv krijgen ze alles binnen
wat ze nodig hebben. Dus het is een extraatje.
Kijk gewoon naar je kindje en geniet ervan. Voor je het weet eten ze alles!
Groetjes Melanie en Quinten
 
Ha Peggy,

Wij zijn begonnen bij vier maanden. Tegenwoordig raden ze (het cb) aan om ivm allergie e.d. pas te beginnen met vaste voeding bij 6 maanden, maar omdat ons zoontje zo hongerig was en er geen allergiern in de famile voorkomen zijn we met vier maanden gestart met groente. Eerst een paar lepeltjes en na verloop van tijd een heel potje. Toen hij een half potje groente at zijn we op dezelfde manier fruit gaan introduceren. Ik had begrepen dat het beter is om te starten met groente omdat de meeste kinderen fruit lekkerder vinden en dat als je met fruit start de kans bestaat dat ze geen groenten meer willen.......
Ook begrijp ik dat het beter is 1 ding tegelijk uit te proberen zodat als het niet goed gaat je weet wat de oorzaak is....

Maar je moet natuurlijk je gevoel volgen.

Succes Annemiek
 
aangezien mijn dochter een slechte flessendrinker is zijn wij begonnen met fruit toen ze 3 maanden was. en dat ging heel goed. met 4 maanden zijn we ook de groente gaat introduceren. En nu eet ze alles helemaal op!!

gr. Linda

oh ja ze is nu bijna 6 maanden
 
Hallo,

Waarom wil iedereen toch zo vroeg beginnen met bijvoeding? 3 maanden is al helemaal vroeg. Het WHO advies is om pas bij 6 maanden te beginnen met bijvoeding en dat geldt niet alleen voor kindjes met verhoogde kans op allergie. Het CB hanteert deze regels van het WHO veel te weinig en ook de potjes fabrikanten slaan hun slag met alle reclame en met potjes vanaf 4 maanden.
De darmpjes van een baby zijn met 4 maanden nog niet helemaal volgroeit en kunnen eigenlijk alleen nog maar melk verteren geef je ze toch groente of fruit dan komt het er vaak net zo uit als het er in ging, onverteert, dure ontlasting. Ik weet ook niet of je je kindje er wel zo'n plezier mee doet want het is heel zwaar voor hem/haar.
Ik kan mij best voorstellen dat je heel graag wilt gaan beginnne met fruithapjes, lekker gaan kliederen en hoe zal mijn kindje er op reageren maar het wachten loont zich.
Lijkt je kindje er aan toe te zijn geef hen gewoon een lepeltje terwijl jullie zitten te eten dan zijn ze vaak ook al helemaal tevreden.
Uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen maar ik denk dat heel veel ouders beginnen met 4 maanden omdat het inmiddels lijkt dat dat zo hoort.

groetjes Renée
 
hallo allemaal,

even een reactie op renee. Het idd wel vroeg al met 3 maanden  beginnen met fruit, daar heb je wel gelijk in. Maar mijn kindje kreeg bijna niks binnen omdat de flessen vanaf dag   1 al niet goed gaan. Het vocht haalde ze er in ieder geval wel uit!!!(ze wilde ook geen water oid) Ik ben toen heel langzaam gaan opbouwen en ze heeft er geen last van gehad en je doet haar er echt wel een plezier mee. Maar even iets anders, je schreef dat fabrikanten reclame maken voor bijvoeding vanaf 4 maanden. Dat lijkt me niet want het is wettelijk vastgelegd dat dat niet mag. Ze mogen pas reclame gaan maken voor babies vanaf 6 maanden.

gr Linda
 
Hoi linda,

Mijn reactie bedoel ik in het algemeen. Als je kindje problemen heeft met borst en fles voeding dan neem ik aan dat je onder begeleiding van een arts andere manieren zoekt om je kindje te voeden.
Ik noem het wel degelijk reclame maken als ik nog voor dat mijn kindje 4 maanden is in een babypakket potjes krijg voor kindjes vanaf 4 maanden.

groetjes Renée
 
Terug
Bovenaan