beginnen groente en fruithapje

Ja idd nu je het zegt. Ik heb daar dus niet aan gedacht, maar je wordt idd doodgegooid met potjes en sapjes vanaf 4 maanden. Sorry, niet aan gedacht.... Je hebt helemaal gelijk. En ik voelde me ook niet aangevallen hoor over het vroeg beginnen. Dat was in het begin wel altijd zo. Ik had altijd het idee dat ik me moest verdedigen tegenover anderen, maar dat is nu wel goed zo.

Heel veel succes allemaal.
gr Linda
 
Pfoe, Renee, wat ben je stellig! Ik ben het er ook niet mee eens dat men kindjes jonger dan 4 maandjes andere voeding dan fles of borst gaat geven, maar wordt haast zenuwachtig van je reactie! Als fruit echt niet met 4 maandjes gegeten mag worden, waarom wordt t dan wel gefabriceerd?? Zo ongelooflijk slecht zal t echt wel niet zijn, hoor..

Wij zijn langzaam met fruit begonnen toen Minoes 4 maandjes was. Ze at toen af en toe wat hapjes en dat ging prima. Ze was toen nog aan de borst, maar heb nooit t idee gekregen dat ik dr darmflora verknalt heb! Met groente zijn we begonnen toen Minoes 6 maanden was. Dit was op aanraden van t CB, omdat onze dochter nogal last van verstopping had en dan is groente en fruit goed voor de darmen!!

Mijn tip is om niet te snel te beginnen met fruit en groente. Het is leuk om er mee te beginnen, maar je kan toch wel rustig wachten tot  je kindje tenminste 4 maandjes is. Geniet er toch nog van dat ze nog gewoon melk drinken, ze worden al zo snel groot!

Succes ermee allemaal!

Veel liefs,
Jacomien

mama van Minoes, 1/5/2005
 
quote: rabarber reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-01-2006 21:16:40'));

Als fruit echt niet met 4 maandjes gegeten mag worden, waarom wordt t dan wel gefabriceerd??  




Dat is  het uitgangspunt van de fabrikanten (zoveel mogelijk verkopen, een puur financiële aangelegenheid dus), maar niet het uitgangspunt van de gezondheidszorg. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft een bulletin uitgebracht voor hulpverleners in de gezondheidszorg  over voeding van zuigelingen en peuters, waarin de uitgangspunten voor de voedingsadvisering voor kinderen van 0-4 jaar uiteengezet zijn. Uitgangspunt 22: Voedingskundig gezien is het niet nodig om een zuigeling die borstvoeding of volledige zuigelingenvoeding krijgt en goed groeit, bijvoeding te geven voordat het kind zes maanden oud is.

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hallo,

Ik vind de reactie van Renee nog best meevallen hoor. Ze staat ergens voor en dat nemen we dus gewoon als kennisgeving aan. Juist door dit soort reacties word je aangezet tot nadenken. Waarom denk ik er anders over of juist niet? Ik ben ook geen voorstander van het vroegtijdig geven van bijvoeding maar als anderen daar anders over denken dat is dat zo.   In ons geval wachten we braaf tot 6 maanden met bijvoeding omdat  erfelijke aanleg al een rol speelt.  De darmpjes zijn nog niet geheel ontwikkeld en de kans op allergieen is ( bewezen ) groter als je te vroeg begint met bijvoeding. Natuurlijk zijn er heel veel succesverhalen van kinderen die nergens last van krijgen. Maar zo zijn er ook heel veel succesverhalen van mensen die roken en toch 95 worden en mensen die de griepprik weigeren omdat ze toch nooit ziek zijn. In alle gevallen loop je een bepaald risico. De een ernstiger als de andere en de inschattig daarvan mag eenieder voor zichzelf bepalen.

Patricia
 
Hoi!

Sorry dat ik veel stof heb doen opwaaien. Dat was niet mijn bedoeling. Vind het goed dat men laat horen hoe men ergens over denkt, dat doe ik immers zelf ook. Schrok alleen een beetje van de stelligheid, wilde niemand persoonlijk aanvallen. Sorry als het zo leek.

Veel liefs,
Jacomien

PS Nogmaals..ik ben ook géén voorstander van te vroeg beginnen met fruit en groente. Minoes was al ruim 4 maand en kreeg, niet eens elke dag, maar een paar lepeltjes. Deel dus echt wel jullie mening.

Allemaal een prettige dag!
 
Hallo,

Jammer dat sommige mensen mijn reactie te fel vinden. Maar ik wil graag de andere kant van het vroeg beginnen met bijvoeden laten zien. Doordat je zoveel verhalen leest van mensen die met 4 maanden beginnen met bijvoeden ga je vanzelf denken dat dat zo hoort en gaan veel mensen er niet meer bij stil staan of dat wel zo goed is, iedereen doet het toch en op het CB spreken ze je niet tegen en de fabrikanten bieden toch ook hun potjes aan.Van lieverlee gaat iedereen nog vroeger beginnen. Ik gun het niemand om een kindje te hebben met een allergie want dat is echt niet leuk, ik spreek uit ervaring.
Uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen maar met alleen maar eenzijdige adviezen dat het allemaal goed is heb je naar mijn mening niet voldoende informatie om de juiste beslissing te nemen.
Overigens vertelde ik in mijn stukje dat het de adviezen zijn van het WHO en die adviseren toch ook niet voor niks.

Wat betreft de fabrikanten: die zijn inderdaad op winst uit.

 
Het is zo dat 20 jaar geleden men zei dat je met 3 maanden met bijvoeding kon gaan beginnen. Na gedegen onderzoek bleek dat dit helemaal niet goed is voor de darmen. Het werd 4 maanden en nu is men erachter (al sinds een jaar of 10) dat de darmen pas met 6 maanden vast voedsel kunnen verteren. Ja, als fabrikant van babyvoeding ben je dan niet blij want mensen geven steeds later vaste voeding dus minder inkomsten. Vandaar dat er nog steeds op de potjes staat "vanaf 4 maanden" maar het is echt niet goed en niet nodig! Het verbaast mij dat cb ´s hier niet tegen in gaan want hier doen ze dat dus mooi wel.

De WHO is niet zomaar een adviesorgaan maar wereldwijde organisatie met gedegen onderzoekers en levert betrouwbare informatie. Ik snap dan ook niet dat mensen die adviezen zomaar in de wind gooien en omdat ze het zelf leuk vinden hun kind vast voedsel gaan aanbieden. Ik weet uit ervaring dat je kind er eerder aan toe kan zijn, mijn zoontje was met 5 maanden er aan toe. Maar dan vang je signalen op van je kindje zoals bij mijn zoon. Maar ik ben het helemaal eens met Renee en vind het echt bijzonder dat sommigen hun kindje met 3 maanden al fruit gaan aanbieden.

groet,
Jinny  
 
Wij zijn ook pas met 5 1/2 maand begonnen met Fruit onze zoon is een echte
goede eter en eet ook veel en hij toonde ook wel eerder instresse maar dat
is volgens mij meer uit nieuwsgierigheid dan iets anders want we merken pas nu bij 6 1/2 maand dat hij er echt iets aan heeft. Ook is het als ze wat ouder zijn veel leuker
om te beginnen ze kunnen al een beetje stevig zitten. En zijn zich lekker bewust
van wat er om hun heen gebeurd. En waarom zou je je kleine baby haasten met
iets nieuws wat nog niet hoeft.
 
Terug
Bovenaan