beginnen groente en fruithapje

Ook ik ben van plan tot 6 maanden te wachten met bijvoeding. Wat ik ook niet snap is dat jullie blijkbaar geen voedingsschema hebben gehad van jullie cb? Ik kreeg bij het eerste contact meteen een keurig schema met wat je kindje op welke leeftijd mag, dus daarin kan ik het precies opzoeken.
Maar wat ik me afvraag, is rijstebloem vanaf vier maanden dan ook een vorm van bijvoeding, en dus niet zo gezond? Of geldt dat alleen voor fruit en groente. Ik ben benieuwd of iemand van jullie het weet!
Groetjes, Patricia
 
Hoi
Ik vind het erg overdreven dat het niet vanaf 4 maanden zou kunnen. Ze eten eerst toch niet meer als een paar hapjes. En je merkt vanzelf  wanneer ze er niet goed op reageren!
Dat je voorzichtig bent is natuurlijk een goed ding, maar dat ben je als moeder/vader toch altijd?
Ik kreeg juist advies van het CB met 4 maanden te beginnen, en dat had geen reden ofzo. Als het zo slecht zou zijn dan zouden er dus heel veel kinderen zijn die darmproblemen hebben, ik zie dat niet in mijn omgeving, heb ik ook nog nooit van gehoord (er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar dat heb je overal).
Dus ik ben wel een voorstander om vanaf 4 maanden te beginnen, ik denk dat het ook goed is om ze langzaam er aan te laten wennen.
Ik denk dat het ook prima is om vanaf 6 maanden te beginnen, niks mis mee. En zeker als er allergien voorkomen in de familie. Overigens wordt er ook heel gauw van bepaalde allergien gesproken, terwijl een kind dat alleen wat 'droogteplekjes' heeft. Een échte allergie, dat herken je wel!
 
Hoi,
Mijn zoontje is net 4 maanden en van het Cb mocht ik met groente gaan beginnen. Ik vond het niet zo nodig maar toch geprobeerd en foto's van gemaakt. Tijdens het geven leek hij het best leuk en lekker te vinden maar toen ik naar de foto's keek drong het tot me door dat ik mezelf voor de gek hield. En toen ook nog de sperziebonenhap er net zo groen weer uit kwam heb ik besloten om het pas weer te doen als hij zelf aan geeft dat eten hem   uberhaupt intereseert. Ik heb zo'n vermoeden dat we dan wel 2 maandjes verder zijn. Met fruit begin ik zowiezo pas bij zes maanden i.v.m. allergieen aan vaders kant voor bepaalde fruit soorten. Dus kijk vooral naar je kind en doe het niet omdat je het zelf zo leuk vind.
groetjes thessa
 
Hoi thessa,

"Een echte allergie dat herken je wel" oja? nou hier had het CB niks in de gaten, ach smeer maar wat vasaline. Dat het hierdoor erger werd en dat er wel degelijk sprake is van een allergie voor verschillende dingen was volgens het CB niet het geval. Het is dat ik uit eigen beweging maar ben gaan proberen om het eens zonder koemelkprodukten te doen anders zaten wij nu nog met een meisje die vergaat van de jeuk!!!! Overigens is het niet alleeen koemelkeiwitallergie maar een hele reeks van voedingsmiddelen en huisstofmijt en katten. Ach wat zou het een paar droge plekjes toch? Overigens zijn wij pas bij 6 maanden met bijvoeden begonnen.


Ik weet even niet meer je naam maar je schrijft dat je wel met groente was begonnen maar met fruit later omdat er fruit allergiën in de familie voorkomen. Echter is het zo dat als er allergieën in de familie voorkomen maakt niet uit waar voor en of ze nu exceem of astma hebben het advies is dan zowiezo niet voor de 6 maanden met bijvoeding te beginnen.

Renée
 
Hoi dames,

Als eerste wil ik even kwijt dat ik het fijn vind dat we hier vrij onze mening kunnen geven. Ook al is de een wat feller als de ander, we bedoelen het allemaal goed op onze eigen manier.

Even iets over allergieen.   Een allergie bouw je op. De een wat sneller dan de ander. Dit houdt in dat je kindje heel goed kan reageren op vroegtijdig groente en fruit maar pas maanden later tekenen van een allergie gaat vertonen.   Nu is het niet zo dat iedereen die vroegtijdig met bijvoeding is begonnen later allergieen zal gaan krijgen. maar om nu te zeggen dat je het niet ziet in je omgeving is ook wel erg kort door de bocht.

Een paar andere voorbeelden;
We laten het toe dat er een hielprik  wordt uitgevoerd  omdat 1 op de 1000 kinderen ziek ( cq zwakzinnig) zijn. Dit zag je ook niet vaak in je omgeving. Maar wel vervelend als het net bij jouw kind voorkomt.

Zelf heb ik mazelen, de bof en rode hond overleefd. Waarom dan iedereen inenten met BMR?   Juist omdat een aantal wel overlijd aan deze ziekten of er iets aan over houdt.

We geven honderdduizenden griepspuiten per jaar omdat er voorheen honderden mensen overleden aan de griep.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het een advies is om te iets te voorkomen wat ogenschijnlijk niet vaak voorkomt. Maar wat wel heel vervelend is als het jou treft. Een allergie lijkt niet zo heftig als bovenstaande voorbeelden maar schijn bedriegt.

Dus als je vroegtijdig met bijvoeding wil beginnen dan maak voor jezelf dan wel een afweging van de risico's en vraag jezelf af voor wie het zo belangrijk is. Voor jou of voor je kind.

Patricia
 
Kijk, als je het advies krijgt van het CB om met 4 maanden te beginnen, dan doe je dat.
En het is mijn eerste kind, wist ik veel van al die allergien (hoe zat dat vroeger dan?)
Dus het is niet een kwestie van dat ik voor mezelf zou kiezen, ipv mijn kind. Dát vind ik nu kort door de bocht! Vind het raar om zo te oordelen over iemand. Als jij het advies had gekregen van het CB om met 4 maanden te beginnen, en het was je eerste kind, dan weet je ook niet altijd beter. Dan doe je dat.

En ik ben van plan om het bij een eventueel tweede kind weer zo te doen omdat het prima gegaan is bij mijn eerste kind. Ze eten nog zóóó weinig van die bijvoeding, maar hij vond het wel héérlijk! Dus dat is toch prachtig!
Het valt nooit te bewijzen of een allergie komt van té vroeg met bijvoeding beginnen.
Een allergie kun je heel plotseling krijgen, het is niet altijd zo dat je dat opbouwt. Ik heb het zelf namelijk 4 jaar terug gekregen.
 
Terug
Bovenaan