beginnen groente en fruithapje

Ik geef eerlijk toe dat ik het laatste stukje van je berichtje snel heb gelezen en ook snel heb gereageerd. Dus je bedoeld ook niet dat ik voor mezelf heb gekozen zie ik nu.
Maar, je kiest natuurlijk nooit voor jezelf als het belang van je kind voorop staat.
 
Hoi Titiana,

Ik snap je eerste reactie wel hoor. Maar dat bedoelde ik inderdaad niet. Ik blijf vinden dat iedereen een eigen mening mag hebben. Maar ik vind het wel prettig als mensen dan goed geinformeerd een mening vormen. Ik heb nu ook net mijn eerste kindje en ben ook onzeker. En je hebt gelijk dat een allergie ook heel snel kan optreden maar vaak heb je dan eerder al eens contact  gehad met de stof waar je allergisch voor bent. Bijvoorbeeld iemand wordt gestoken door een wesp en er volgt geen reactie. De tweede keer volgt er een hele heftige reactie en overlijd de persoon. Zo werken allergieen nu eenmaal. Maar meestal gelukkig niet zo heftig. Je vraagt je ook af waarom er vroeger andere adviezen gegeven werden. Toen wisten ze niet wat ze nu weten. Zoals hier op het forum al eerder vermeld is is er geden onderzoek gedaan en vanuit die onderzoeksresultaten geeft het WHO een advies. Maar het blijft een advies en als ouder mag je zelf bepalen wat je hiermee doet. En natuurlijk is het erg verwarrend dat de laatste jaren de inzichten steeds veranderen en de  adviezen steeds weer wisselen. Dan weet je ook niet wat je nu wel en niet moet geloven.  Gelukkig krijgen de meeste kindjes nergens last van. In mijn geval speelt erfelijke aanleg een rol dus ik zal me braaf aan de huidige adviezen houden.

Weer vriendjes????

Patricia
 
quote: Renee 1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-01-2006 13:49:09'));

Hoi thessa,

"Een echte allergie dat herken je wel" oja? nou hier had het CB niks in de gaten, ach smeer maar wat vasaline. Dat het hierdoor erger werd en dat er wel degelijk sprake is van een allergie voor verschillende dingen was volgens het CB niet het geval. Het is dat ik uit eigen beweging maar ben gaan proberen om het eens zonder koemelkprodukten te doen anders zaten wij nu nog met een meisje die vergaat van de jeuk!!!! Overigens is het niet alleeen koemelkeiwitallergie maar een hele reeks van voedingsmiddelen en huisstofmijt en katten. Ach wat zou het een paar droge plekjes toch? Overigens zijn wij pas bij 6 maanden met bijvoeden begonnen.


Ik weet even niet meer je naam maar je schrijft dat je wel met groente was begonnen maar met fruit later omdat er fruit allergiën in de familie voorkomen. Echter is het zo dat als er allergieën in de familie voorkomen maakt niet uit waar voor en of ze nu exceem of astma hebben het advies is dan zowiezo niet voor de 6 maanden met bijvoeding te beginnen.

Renée

Hoi Renee,
De kans op het ontwikkelen van een allergie is volgens mij wel groter als je bij 4 maanden begint met bijvoeden.
Vind jij het trouwens ook niet ontzettend krom dat consultatiebureaus tegen het advies van de WHO ingaan? De WHO geeft ook de overheid advies en volgens mij is het consultatiebureau ook een onderdeeltje van de overheid. Maar ach advies blijft maar advies. Dan blijft aan ons de keus het consultatiebureau volgen of zelf info zoeken en onze eigen keuzes maken
Groetjes thessa
 
Tsja, volgens de WHO is het ´t beste wanneer je je kindje twee jaar lang bv geeft.
Wanneer hoor je hier nou een arts dit adviseren?
Wat dat betreft zijn het wel de flesvoedingsbabies waaraan het advies wordt gegeven met 4 maanden te beginnen ivm smaakontwikkeling. Ik denk ook niet dat dit onder normale omstandigheden kwaad kan, dus dat er beschadiging aan de darmen ontstaat. Zeker niet wanneer er met kleine beetjes als een paar lepeltjes begonnen wordt.
En wanneer een kindje er duidelijk plezier in heeft en er echt aan toe is, hoef je denk ik niet te wachten tot 6 maanden. Maar om nou met drie maanden al te beginnen is denk ik niet in het belang van je kind.

groet,
Jinny
 
Hoi,

Rond  de leeftijd van zes maanden zijn kindjes vaak ook lichamelijk toe aan vast voedsel; de darmpjes zijn voldoende uitgerijpt om vaste voeding te kunnen verdragen/verteren, op die leeftijd kan een kindje al wat beter rechtop zitten, hij kan zelf dingetjes vastpakken, hij kan kauwbewegingen maken en de kokhalsreflex verplaatst zich rond die leeftijd van voorin het mondje naar achterin het mondje. Dat is een wezenlijk verschil met kindjes van vier maanden oud.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
quote: patricia34 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2006 17:33:44'));

Hoi Titiana,

Ik snap je eerste reactie wel hoor. Maar dat bedoelde ik inderdaad niet. Ik blijf vinden dat iedereen een eigen mening mag hebben. Maar ik vind het wel prettig als mensen dan goed geinformeerd een mening vormen. Ik heb nu ook net mijn eerste kindje en ben ook onzeker. En je hebt gelijk dat een allergie ook heel snel kan optreden maar vaak heb je dan eerder al eens contact  gehad met de stof waar je allergisch voor bent. Bijvoorbeeld iemand wordt gestoken door een wesp en er volgt geen reactie. De tweede keer volgt er een hele heftige reactie en overlijd de persoon. Zo werken allergieen nu eenmaal. Maar meestal gelukkig niet zo heftig. Je vraagt je ook af waarom er vroeger andere adviezen gegeven werden. Toen wisten ze niet wat ze nu weten. Zoals hier op het forum al eerder vermeld is is er geden onderzoek gedaan en vanuit die onderzoeksresultaten geeft het WHO een advies. Maar het blijft een advies en als ouder mag je zelf bepalen wat je hiermee doet. En natuurlijk is het erg verwarrend dat de laatste jaren de inzichten steeds veranderen en de  adviezen steeds weer wisselen. Dan weet je ook niet wat je nu wel en niet moet geloven.  Gelukkig krijgen de meeste kindjes nergens last van. In mijn geval speelt erfelijke aanleg een rol dus ik zal me braaf aan de huidige adviezen houden.

Weer vriendjes????

Patricia




Tuurlijk weer vriendjes!
Ik was die dag dat ik het las niet op mijn allerbest, tja, hebben we allemaal wel eens he.
Ik wordt er trouwens steeds uitgesodemieterd als ik ergens op wil reageren of iets wil openen. Het was weer goed, nou ja afwachten maar!

Groetjes Titiana
 
quote: JinnyJ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-01-2006 21:29:32'));

Tsja, volgens de WHO is het ´t beste wanneer je je kindje twee jaar lang bv geeft.
Wanneer hoor je hier nou een arts dit adviseren?
Wat dat betreft zijn het wel de flesvoedingsbabies waaraan het advies wordt gegeven met 4 maanden te beginnen ivm smaakontwikkeling. Ik denk ook niet dat dit onder normale omstandigheden kwaad kan, dus dat er beschadiging aan de darmen ontstaat. Zeker niet wanneer er met kleine beetjes als een paar lepeltjes begonnen wordt.
En wanneer een kindje er duidelijk plezier in heeft en er echt aan toe is, hoef je denk ik niet te wachten tot 6 maanden. Maar om nou met drie maanden al te beginnen is denk ik niet in het belang van je kind.

groet,
Jinny



Hier heb ik gebeld en langs geweest bij het cb toen ik zag dat mijn dochtertje eczeem had. Maar ik werd niet geloofd. Je geeft toch bv dat is goed genoeg en dan is de kans maar heel klein dat ze daar op reageert. Smeer maar flink met vaseline. Daar werd het eger van en ik merkte dat ze meer last had als ik bv veel melk dronk. Maar nee dat verbeelde ik me. En van vaseline mevrouw word de huid alleen maar beter. Daar reageren ze niet heftig op. Dus dat is vast toeval geweest. Ik als onzekere moeder weer naar huis. Hup vaseline er op en klets ze zat weer onder.
Weer naar het cb en daar had ik iemand anders en heb voorgelegt dat ik dacht dat ze een allergie had. en eczeem waarbij de vaseline niet werkte het juist verergerde.

Ze kon zich er wel in vinden en heeft me het proefdieet gegeven voor minimaal 3 wk. Met de tekst erbij. Onthou goed dat het te proberen ismaar niet noodzakkelijk u kunt ook overstappen op goede koemelkvrije kv. Ik geloofde me oren niet. Want zo zei ze in de praktijk komt het maar weinig vol dat een moeder het dieet volhoud. en dat ik me daar niet voor moest schamen en het thius kon doorlezen en dan als nog overstappen.

Ik ben vol goede moed begonnen en heb het dieet 14 maanden gedaan. De strenge versie want mijn meisje reageerde op alles wat ik at.

Met drie maanden werd me geadviseerd om bij te voeden met nutrix omdat ze naar hun idee niet genoeg aankwam. Ik weigerde want ik wilde niet bijvoeden. Ook na uitleg over de allergie vond ze het wel noodzakelijk. Maar ik ben zo eigewijs geweest dat ik het niet gedaan heb.

Nooit heeft het cb gezegt dat het goed was wat ik deed. En nu   met 2 jaar bezoek viel ze bijna achterover dat Mara nog de borst kreeg maar wat was ik trots dat ik dat kon zeggen.

Dus volg je gevoel met bijvoeden. Doe het wanneer je kind er aan toe is en het verantwoord is. Gaat het niet stop dan gewoon en begin later weer. Ieder kind is anders en heeft andere dingen eerder   of later nodig.
Persoonlijk zou ik dus niet meer blind vertrouwen op het cb. Vooral omdat ze zo weinig verstand hebben van bv, allergieen en ook in de groei van bv kinderen. Maar ook dat is per cb weer verschillend.

groetjes

 
Terug
Bovenaan