Bekkeninstabiliteit

Hoi Allemaal,
Ik ben nu 27 weken zwanger en heb van af ongeveer de 20 ste week last van mijn bekken. Staan op een been, stuken lopen, opstaan en zitten zijn voor mij een probleem. Ik kan niet op alle stoelen zitten, opstaan is erg pijnlijk voor mijn schaambeen en heb eigenlijk de gehele dag pijn.
Waar ik het meeste moeite mee heb is dat ik nu op nieuwe mijn grensen moet leren kennen. Elke keer als ik over de gens ga van mijn bekken zit ik weet een paar dagen thuis.
In middels werk in niet meer. Mijn verloskundige heeft me doorverwezen naar een manueel theapeut. Deze heeft naar mijn rug gekeken en deze op 2 plaatsen gekraakt. Niet plezierig, maar het helpt. Lopen gaat al een stuk beter, ben nog wel snel moe. Maar ik kan weer iets. Verder heb ik nu niet de hele dag pijn. De pijn is dragelijk. Ik kan weer op mee stoelen zitten.
Misschien is dit voor meer vrouwen een goede mogelijkheid om bij een manueel arts langs te gaan. Het is niet zo dat ik nu alles kan, maar zonder deze behandeling was ik zeker in een rolstoel terecht gekomen

groet almaz

Hai,

Wat vervelend voor je!Ook ik bleek achteraf bi te hebben gekregen.Ik kon tijdens mijn zwangerschap op het laatst ook niet meer lopen en had maar steeds bijkpijn,mijn vk reageerde er niet echt op,het hoorde erbij volgens haar.
Maar na mijn zwangerschap had ik nog last en dan vooral rond mijn schaambeen en ik kon mijn plas erg slecht ophouden,dus ik naar de fysio en zij vertelde mij dat ik toch bi had.Ik ben een tijdje bij haar gebleven er op een gegeven moment mee gestopt omdat ik het idee had dat het toch niet veel effect had en de klachten iets minder waren.Na een goed jaar ben ik naar een andere fysiopraktijk gegaan en zij deden allerlei testjes en ook de manueel therapeut hebben een paar keer gekeken of het niet uit mijn rug kwam en ook zij wisten het niet net zoals de gewone fysiotherapeuten,niemand wist er nog raad mee na maanden van trainen,het werd niet beter.
Ik ben uiteindelijk een nieuwe praktijk gaan vragen om een second opinion en er ging een zwarte wolk open:hij wist het antwoord!!!En dat na uiteindelijk 3 jaar!!!
Zij werken veel samen met een osteopaat en zijn vrouw had deze klachten ook gehad:mijn heiligbeen stond nog steeds in de bevalstand!Op een gegeven moment gaat dit bot iets kantelen tijdens je bevalling en zou daarna weer terug moeten gaan  in zijn juiste stand,dit is bij mij nooit gebeurd!En gebeurd bij veel vrouwen niet vanzelf,zoals de vk en artsen graag denken!Geloof het of niet al na 1 behandeling (de eerste dag of 2 heb je meer last,dit is logisch)was ik voor het eerst sinds 3 jaar!!! even pijnvrij!!! Wat een gelukkig gevoel is dat dan!Dit ging na elke behandeling beter en was ik langer pijnvrij,ook mijn pijn in de schouders was over,nadat hij dit gekraakt had,die deden ook altijd maar pijn en dat is achteraf ook logisch,want dit staat in verbinding met je heiligbeen en als het een niet goed zit.....!Fysiotherapeuten kijken niet naar je lichaam zoals een osteopaat doet en komen er dus ook niet zelf achter wat de klachten zijn,daarom mijn advies:werkt het niet bij de fysio?ga naar een osteopaat!
Ik wil jou en alle andere vrouwen met bi veel sterkte wensen!
(ik weet mede hierdoor ook niet of ik wel een tweede kind zou willen,als het weer de kop opsteekt is het nog moeilijker met al een kind in huis)

groetjes Vanessa

Ook ik heb ernstige bekkeninstabiliteit gehad na mijn vorige zwangerschap. Natuurlijk had ik tijdens de zwangerschap al wat bekkenklachten, maar de echte instabiliteit kwam pas na de bevalling. Ik ging toen lopend het ziekenhuis in voor de bevalling, maar kwam er in een rolstoel weer uit! Ik ben er toch het eerste jaar na de bevalling heel intensief mee aan het werk gegaan om het weer goed te krijgen, want we wilde graag nog een 3e kindje.
Nu ben ik 38 weken zwanger van ons 3e kindje en gaat het redelijk goed. Ik heb wel vanaf ongeveer 14 weken last gekregen van mijn bekken, maar ben toen direct naar de Mensendieck Therapeute gegaan die ik destijds ook had. We hebben samen de oefeningen en houdingen voor tijdens de zwangerschap doorgenomen en sindsdien is de last van mijn bekken in ieder geval niet erger geworden.

Het is echt super belangrijk om hulp te zoeken bij een therapeute zodat je het niet op z'n beloop laat!
Wat ook belangrijk is is dat je het aangeeft bij je verloskundige of gyn als je nog een bevalling in het vooruitzicht hebt. De houding van je benen en bekken tijdens de bevalling zijn heel belangrijk om te voorkomen dat je bekkenklachten naar bekkeninstabiliteit gaat!!! Ze moeten dus niet aan je benen gaan trekken of duwen, want dat forceert de boel.

Iedereen met bekkenklachten of instabiliteit... heel veel sterkte!

Terug
Bovenaan