Bekkeninstabiliteit

Hallo dames,

Ik heb sinds de 15de week enorm last van mijn bekken. met name 's avonds en 's nachts. Ik kan me vrijwel niet omdraaien in bed en als ik het toch doe verga ik van de pijn.
Gek genoeg is het bij mij alleen mijn schaambeen. (?)
Ook in en uit de auto is een ramp. Fietsen gaat nog wel, een stuk lopen is funest.

Ik loop bij de fysiotherapeut sinds de 18de week. Het gaat de ene keer beter dan de andere. Ik heb wel als advies meegekregen zoveel mogelijk toch in beweging te blijven aangezien anders je spieren verslappen en de klachten erger kunnen worden. en ik moet nog bijna 11 weken...

Vooralsnog blijf ik positief, ik heb nu vakantie en daarna begint mijn zwangerschapsverlof. 10 weken vrij dus!!! Aangezien het een hormonale kwestie is, die verweking veroorzaakt, kan het best zijn dat het na de bevalling gelijk een stuk beter gaat. Dit is natuurlijk het meest positieve scenario, daar ga ik maar vanuit. Dan daarbij geniet ik nog steeds volop van mijn zwangerschap. Alle schopjes en al het getrappel van mijn schatje daarbinnen... Heerlijk!

Groetjes en veel sterkte ermee, Ptra (29w2d)

Ik heb zelf gelukkig nog geen bekkeninstabiliteit, maar ben er wel bang voor.
Ik las al in eerdere reacties wat over hypermobiele gewrichten (die zitten niet echt los, maar strekken te ver door), die heb ik dus ook. Als je die overbelast, worden ze instabiel, dit heb ik bij mijn polsen en enkels. Dat van mijn polsen heb ik overgehouden van het werken in de zorg, na 4 jaar rolstoelen duwen heeft mijn huisarts mij geadviseerd om een andere baan te zoeken. Mijn enkels zijn begonnen in mijn vorige zwangerschap, samen met mijn knieën. Met mijn knieën ging het later wat beter (zijn denk ik niet echt instabiel geweest), maar van mijn enkels blijf ik last hebben.
Het enige wat er tegen te doen is, is je spieren zo trainen dat zij de zwakke gewrichten kunnen ondersteunen. Je gaat pijn van overbelasting herkennen, zodat je het rustiger aan kan doen voordat er echt iets uit de kom schiet.
Nu begin ik ook nog last te krijgen van mijn heupen en schouders, maar gelukkig nog geen signalen van bekkenpijn. Ik weet dat ik hier wel meer kans op heb dan de gemiddelde vrouw en daarnaast heb ik ook al bijna 4 jaar niet gesport, ben dus niet in zo'n goede conditie als mijn vorige zwangerschap.

Wie weet hoe je het kan voorkomen????
Ik probeer wel op mijn houding te letten, voldoende te bewegen, maar ook weer niets overbelasten, maar wat kan je nog meer doen?

Ik ben zwanger van mijn vijfde kindje en heb alle zwangerschappen last gehad van mijn bekken. Elke keer werd het erger.
Nu ben ik bijna 13 weken zwanger en voel mijn bekken weer. Het zit scheef. Vorige keer liep ik bij een manueel therapeut die het elke week recht zetten. Dan was ik gemiddeld 3 dagen zonder pijn en dan zat alles weer scheef. Ik bewoog heel bewust, maakte geen verkeerde draaibewegingen, maar het mocht niet echt baten.
Onder invloed van de zwangerschapshormonen word alles rond mijn bekken week en verschuift het zomaar van plek.
Met een aangemeten bekkenband red ik me aardig als ik wel eens moet winkelen of een eind moet lopen( al vermijd ik dat liever).
Snel na de bevalling gaat het al veel beter, maar verdwijnen doet het niet. Ik hou een pijnlijke stuit en af en toe pijn in het schaam been over.
Het hoort er voor mij gewoon een beetje bij. Na deze laatste zwangerschap kijk ik hoe ik opknap en ga dan uitzoeken of het nog wat beter kan worden.
Tips zijn nu al wel welkom!!

Groetjes Annemieke

Bij de eerste zwangerschap kwam ik al met 12 weken thuis te zitten,maar door heel veel rust en fysio en bekkenband ben ik er nog redelijk doorheen gekomen.Bij de tweede heb ik de 12 weken niet eens gered en zat ik met 13 weken in een rolstoel.Dit is voor iemand die niet stil kan een ramp maar het kon niet anders.Zowel na de eerste als na de tweede zwangerschap waren de klachten na het verlof zo goed als over.Alleen tijdens menstruatie en ziekte komen ze weer een beetje terug.

En nu willen we graag een derde kindje.Waar beginnen we aan????
Heeft iemand nog tips??

Hoi iedereen,

Ook ik heb dus last van mijn bekken.
het begon dat ik de hele tijd zo'n rugpijn had.(onderin de rug)
Vanaf het moment dat ik zwanger was heb ik dat al gekregen.
Normaal had ik alleen tijdens mijn menstruatie last van me rug en als dat weer voorbij was, dan was de rugpijn ook over.
Ik kon me werk dus ook al niet meer doen, zo'n last had ik er van.( ik werk als huishoudelijk medewerkster bij de mensen thuis via een verzorgingshuis)
Ik ga nu dus naar de fysio en heb oefeningen mee gekregen die ik moet doen.
Volgens de fysio is het zo dat mijn bekken nu wijder worden, doordat er straks een kindje door moet en daardoor heb ik pijn in me rug.
Met oefeningen moet dit beter worden.( we gaan bepaalde spiergroepen trainen) en als dit niet wil moet ik een bekkenband gaan dragen.

Ik ben dus ook nog maar bijna 10 weken heen.
dus dat is ook al erg vroeg. En zit dus ook al in de ziektewet en doe inmiddels aangepast werk.

Groetjes marielle

Hoi Regina,

Ik herken je probleem heel goed .Heb zelf ook een fulltime baan , waar ik ook de hele dag moet staan. Kreeg zelf met 11 weken last. De VK stuurde mij door naar fysio en ja hoor wel vroeg maar bekkeninstabiliteit ! Als je fysio in je zorgpakket hebt krijg je alles vergoed en ik raad je aan het te doen ,want ik kan nu zonder veel pijn heerlijk genieten van mijn zwangerschap . En na de bevalling gaat de fysio gewoon door om de bekken- en buikbanden weer aan te spannen om zo snel mogelijk weer normaal te kunnen functioneren. Nog 1 tip draag makkelijke schoenen liefst plat en loop in je eigen tempo.

Hoop dat je er wat aan hebt, ben zelf over 13 weken uitgerekend en ik geniet nu volop.

Groetjes

Hallo, Ik ben nu bijna 23 weken zwanger en zit al 3,5 week in de ziektewet wegens bekkeninstabilliteit.Ik krijg fysiotheapie en heb een speciale bekkenband. Maar merk nog geen verbetering.Met 17 a 18 weken kreeg ik er al last van. Erge pijn in de onderrug billen en been. In de middag kan ik nog nauwlijks lopen. Heeft iemand tips voor mij.
groetjes

hoi hoi,

ik ben nu bijna 24 weken zwanger en heb al een aantal weken last van bekken instabiliteit.
ik heb zelf gemerkt dat het belangrijkste is een goede balans tussen rust en beweging te vinden.
ik werk nog maar de helft van mijn normale uren en   verdeel thuis de huishoudelijke taken goed, niet te veel tegelijk.
verder probeer ik elke dag een stuk te wandelen.
ik kan hier momenteel best goed mee uit de voeten.
ik heb wel mindere dagen, maar over het algemeen ben ik tevreden.

groetjes kwinty.

Terug
Bovenaan