Bevallen zonder pijnbestrijding

<p>In april zal ik gaan bevallen van mijn eerste kindje.</p><p>Nu ben ik geen fan van medicamenteuze pijnbestrijding omdat hier toch vaak eventuele bijwerkingen bij kunnen ontstaan voor zowel het kindje als de moeder en ik dit risico niet wil lopen. </p><p>Nu vroeg ik mezelf af of er mama's zijn die bevallen zijn zonder pijnbestrijding of met 'natuurlijke/alternatieve' pijnbestrijding? Wat heeft jullie geholpen om te pijn te verzachten? Hoor het graag! alvast bedankt allemaal :) </p><p> </p>

Tot aan de persweeen heb ik gebruik gemaakt van de elle tens.  Deze zorgt ervoor dat de weeën draagzaam zijn. Tijdens de persweeen helaas geen pijnbestrijding gehad doordat ik thuis ben bevallen. 

Ik ben de bevalling doorgekomen door goed te puffen. Ik had rugweeen, er was geen aangename houding oid om de pijn wat te verlichten. Maar bij buikweeen kan wiegen bijv wel eens helpen. Bij mij heeft de kraamverzorgster continu met me meegepuft, waardoor ik dat heel goed kon volhouden. 
Ik ben er zelf geen fan van, veel te nuchter voor, maar bij zwangerschapsyoga kun je houdingen en ademhalingen leren voor de bevalling. 

*warme kruik gehad en ook meegenomen naar het zkh daar was ik heel blij mee! En thuis nog een uur onder de douche gestaan voor vertrek naar het zkh.

Hey,
Ik ben in 2016 van mijn eerste kindje zonder pijnbestrijding bevallen. Maar het ging ook wel erg snel. 10 uur s'ochtends thuis zijn mijn vliezen gebroken, daarna meteen weeen gekregen om 11 was de verloskundige er om half 1 waren we in het ziekenhuis ( ik wilde zelf in het ziekenhuis bevallen) en om drie uur mocht ik beginnen met persen en om half 4 was mijn dochter er en waren anderhalf uur later alweer thuis. Ik heb toen ook geen enkele seconde aan pijn bestrijding gedacht het ging te snel. Wel heb ik veel gehad aan mijn ademhalingstechniek die ik tijdens de zwangerschapsyoga geleerd heb. Hierdoor zat ik helemaal in mijn eigen bubbel. Ik moet in april ook bevallen van mijn tweede kindje. Ik hoop dat het weer zo gaat maar mocht het helemaal anders lopen dan beslis ik gewoon op dat moment wat ik wil. Ik denk ook dat iedereen pijn anders ervaart want als ik er op terug denk heb ik niet veel pijn gehad maar was ik na de bevalling gewoon erg moe en wilde alleen nog maar slapen. Nu ken ik meer verhalen van mensen die zonder dan met pijnbestrijding zijn bevallen. Maar ook van mensen die 2 dagen zijn bezig geweest waar pijnbestijding goed heeft geholpen dus maak voor je zelf gewoon plan en focus je niet op de pijn maar op je eigen kracht.

Hoi,
Twee keer bevallen in het ziekenhuis en twee keer zonder pijnbestrijding. Ik had me voorgenomen het “zonder” te doen maar wel met het idee dat als het echt niet zou gaan dan kijken we wel. Het ging lekker snel. Pijnlijk maar het gebeurd en je geeft je over. Volle focus op de instructies vd verloskundige en het puffen. Succes!

Terug
Bovenaan