Bevallen zonder pijnbestrijding

Ik ben 2,5 jaar geleden bevallen van 'n stuitbevalling zonder pijnbestrijding. Vooral door goed te puffen, en je heel goed te focussen! Nu ervaar ik mijn bevalling ook als n mooie bevalling, duurde n halve dag. Dat scheelt misschien ook..
Nu 31 weken zwanger en hoop dat t weer zonder pijnbestrijding lukt! 

Ik heb een bijna 24 uur durende bevalling gehad en zonder pijnbestrijding. Voor mij werkte het focussen op de weeen gewoon heel goed, en toen ze echt heftig werden is er een verpleegkundige bij me komen zitten. Die praatte een beetje op me in, hielp me om ze weg te puffen, legde een washandje op mn hoofd... mijn man deed ook zijn best hoor hahaha 
Het zwaarste aan de hele bevalling vond ik de duur ervan want ik was volledig gesloopt soor het weinige slapen, maar pijnmedicatie? Nee ik zou het zo nog een keer zonder doen

Mij heeft het heel erg geholpen om vooral heeeeel rustig te blijven. Vooral tussen de weeen door je ontspannen, ogen dicht en aan helemaal niets denken. De weeen goed wegpuffen en aan een goede buikademhaling denken. Volle focus en concentratie heeft mij er doorheen geholpen, vooral niet in paniek raken! En zowel mijn vriend als mijn moeder zijn erbij geweest en zij hebben mij heel veel steun gegeven, dus zorg dat je iemand bij je hebt die jou die steun ook kan geven. 

Misschien heel stom, maar tijdens de eerste weeen heb ik rondjes om de tafel gelopen en gepuzzeld. We hadden toevallig een puzzel op tafel liggen, dit was echt een top afleiding! En tijdens een wee even tegen de tafel aanleunen :)

Hier ook zonder. T is geen pretje ? Toen ze net geboren was, riep ik meteen naar mn man ' geniet er maar van, want dit was eens en nooit meer!' 
Maar ik ben er doorheen gekomen en nu zelfs voor de 2e keer zwanger. ? haha
Niet echt tips. Over je heen laten komen en luisteren naar verloskundige... 

Vooral geloven in je eigen kracht en weten dat zat vrouwen zijn bevallen zonder enige hulp! Niet bang zijn is ook een heel belangrijk punt, want angst zorgt ervoor dat je lichaam blokkeert, inspant en alles toch moeilijker gaat dan nodig.
Tijdens een wee zocht ik even wat voor mij de beste houding was om het op te vangen. Ij kwam er gauw achter dat dit was door te staan en te leunen op de krabpaal (op borsthoogte). Ik focuste veel op mijn wee en probeerde het te visualiseren. Wilde de pijn oprecht mijn lichaam uitademen. Zo gezegd zo gedaan. Ik gaf verder ook aan dat ik met rust gelaten wilde worden tijdens mijn weeen. Ik wilde geen sturing en adviezen want ik wist dat ik dan uit mijn concentratie gehaald zou worden.
Ik ben thuis bevallen en heb uiteindelijk tot de laatste deel van de uitdrijving de bevalling geheel zelf gedaan. En ik moet zeggen dat het echt te doen was! Je voelt je echt een oermens en weet dat je het aankan.
Pijnbestrijding was voor mij enkel een oplossing in geval van nood. Ben nu wederom zwanger en kijk al uit naar mijn volgende bevalling in de hoop dat het net zo goed zal gaan als de 1e keer.
You got this! Geloof erin dat het goed komt en dat je lichaam een hoop aan kan.

3 bevallingen achter de rug, ingegaan zonder pijnbestrijding. Bij de 1e moest t op n gegeven moment wel door de hevige rugweeen en weeenstorm..moest op n gegeven moment ook weeenopwekkers krijgen.
tip die ik kan geven is focus je op jouw lichaam en eventuele instructies. Elk zwangerschap verloopt anders en elk persoon ervaart t anders
succes ladies

Terug
Bovenaan