Gewoon bevallen is geen ziekte, het is gezond zijn. Willen leven en het wonder van leven, met al haar up's en downs, doorgeven.
Daarom in NL voor gezonde vrouwen geen keijzersneden en verdoving op verzoek. Vrouwen zijn 1000 maal sterker dan mannen, zingt een Nederlandse zanger. Zo is het, vrouwen moetn zich niet onderschatten in deze!
Gewoon bevallen houdt vrouwen en hun babies gezond en bereid ze voor op een goed bestaan. Dat is wat we in Nederland goed begrijpen en waar we eeuwen ervaring mee hebben. Opleggen willen we niet alleen maar gezond blijven, dat gun je ieder vrouw en baby, vandaar die gewone bevalling thuis.
Niets Doen van Monic Slingerland.
Het draait allemaal om de kunst van het ‘niets’ doen.
Ik heb het over de thuisbevalling, dat typische Hollandse verschijnsel dat net als peperkoek, gorte pap en tweede Pinksterdag dreigt te verdwijnen.
Bij de thuisbevalling is de boosdoener niet de Europese eenwording, maar het marktmechanisme van de medische techniek.
Dus bevalt men in het ziekenhuis, want daar gaat nooit iets mis.
Artsen zijn daar permanent aanwezig, dag en nacht en de assistent-verpleegkundige die over de afdeling waakt, kan echt alles, van oogoperaties tot verlossingen met stuitligging.
Laten we ophouden. En ach ….. wat leuter ik ook.
Ik ben nooit in een ziekenhuis bevallen, ik ken alleen de verhalen van mensen die dat wel deden en bij wie het mis ging.
En meestal gaat het goed, laat ik niet zeuren.
Ik zie alleen de kunst van het ’niets doen’ verdwijnen, dat delicate mengsel van afwachten en opletten, dat vroedvrouwen als geen ander beheersen.
Rustig zitten ze dan aan de rand van het bed of bad, kijken en luisteren naar de barende vrouw, in wier binnenste het een en al actie is.
De Vroedvrouw doet niets, ze ‘is’ er.
Een vuurtoren voor de vrouw die verloren dreigt te raken in de weeënstorm.
Niets doen, kalm aan de rand van het bed of bad zitten, dat staat haaks op de sfeer van het ziekenhuis, waar vooral ‘iets gedaan’ moet worden.
Een arts die toekijkt en afwacht?
Dat is zoiets als LANCE AMSTRONG een dag mee laten doen aan een viswedstrijd.
Die weet dan met zijn fietsbenen geen raad.
Fijne bevalling allemaal,
Tine Oudshoorn, vroedvrouw.