Bevalling diktatur in Nederlands. Schaamte!

Uhm, als jij lekker zelf je keizersnede betaalt vind ik het prima. Anders moet je niet zeuren. Ik ga namelijk  niet betalen voor jouw keizersnee, want daar komt het dan op neer ( via  mijn  zorgverzekeringspremie ).
Ik ben trouwens wel voor de optie van die rits op mijn buik .

Qua pijnbestrijding heb je trouwens wel een beetje gelijk. Maar goed, je kunt het natuurlijk ook effe op een andere manier zeggen he.

tsjonge jonge wat een drama word er hier gemaakt zeg!!!
ja sorry hoor..
ik vind dat er inderdaad kwa pijnbestrijding per individu gekeken moet worden en ieder mens is weer anders.
als het nodig is kan je altijd pijnbestrijding krijgen hoor!!
maar daar kies je toch niet voor als je nog niet eens weet hoe en wat er allemaal gaat gebeuren met je lichaam.
tuurlijk doet het zeer! dat weten we allemaal toch wel!!
en je hebt altijd een keus om dan te beslissen om over te gaan op pijnbestrijding.
laten we vooral niet uit het oog verliezen dat het een mooi gebeuren is en een ervaring rijker in je leven.
en ook vind ik het een beetje naar overkomen dat nederlanders dan maar een kudde schapen zijn!!!!

zo dat moest ik even kwijt.

Ik zelf zie het probleem niet zo..
Een kudde schapen, tja er word in Nederland sowieso al te veel voor jezelf bepaald.
Ik denk dat dat eerder een politieke stelling is, dan iets voor een zwangerschaps forum...
Als alles goed gaat grijpt men niet in, mocht het nodig zijn is er alle medische hulp in huis.
Je kan er ook voor kiezen om in het buitenland te bevallen.
In België en Duitsland kunnen ze wel een bevalling op bestelling geven.
Maak je niet druk, het is nu eenmaal zo...

Tja, alles is al wel gezegd.
Toch wil ik nog wel kwijt dat er naar mijn ervaring niet lulllig gedaan wordt over pijnstilling.
Ik ben vorige week na een heftige bevalling moeder geworden van een schat van een grietje, en ben na 24 uur en 2 hele cm's ontsluiting naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggeprik, geen enkel probleem.............

Ik had ook liever gezien dat ik thuis zou bevallen zonder enkel probleem, maar dat heeft er niet ingezeten. Ben blij dat ik naar het ziekenhuis ben gestuurd/gegaan, want dat bleek uiteindelijk ook wel heel erg nodig.
In Nederland hangt wel een cultuur van: zolang het goed lijkt te gaan, beval je het liefst natuurlijk. Maar dat is niet zonder reden, bedenk ik me rationeel. Want ik ben nu ook aan het afvragen waarom mijn kindje niet is gehaald met een keizersnede ipv een spoed vacuumextractie na 32 uur.............maar goed, dan nog schijnt dit dus minder risico met zich mee te brengen dan een keizersnee..............

Wel eens de bijbel gelezen?
Daar staat namelijk in Genesis 3:16
"Met SMART zult gij kinderen baren"

En gelukkig ben je na de bevalling de pijn onmiddelijk vergeten!

Groetjes,
Els 36 weken zwanger van de 4e

Naturlijk ken ik die bijbeltekst. Maar als domineesdochter heb ik hem altijd zo uitgelegd gekregen:
je kind verlaat de veilige schoot, hij gaat de wereld in als moeder kun je hem niet beschermen tegen alles en dat veroorzaakt de smart.
Je kind zal hoe dan ook verdriet en pijn meemaken. En hoeveel moeders zeggen net: ach, kon ik het maar overnemen.

Mag ik nog even reageren?

Ik ben nu zwanger van de derde. de eerste is op natuurlijke wijze zonder pijnbestrijding geboren. De tweede is geboren via een keizersnede. Dit laatste wordt naar mijn mening zwaar overschat en doe dit liever niet weer. Bij een natuurlijke bevalling heb je eerst pijn en dan een kind. Bij een keizersnede: eerst een kind en dan nog eens de pijn van de operatie... niet fijn!!

Het herstel na een keizersnede is inderdaad veel zwaarder. Het is dan ook geen lichte operatie. Het is dan ook terecht dat dit alleen in 'noodsituaties' als een natuurlijke bevalling teveel risico's met zich meebrengt.

Maar wat wel moet kunnen is dat je van te voren duidelijke afspraken maakt met je verloskundige / gynacoloog over pijnbestrijding. Gelukkig is dat ook op steeds meer plaatsen mogelijk. En is het ook op steeds meer plaatsen mogelijk om buiten 'kantooruren' een ruggeprik te krijgen. Dit moet ten allen tijden plaats kunnen vinden, mits veilig voor moeder en kind uiteraard. Alleen de barende vrouw kan aangeven tot hoever ze kan/wil gaan. Een ander kan niet voor haar beslissen of de pijn wel of niet draaglijk is.

Zrelf beval ik het leifste thuis. Omdat ik me daar gewoon het beste bij voel. Wel wil ik van te voren afspraken maken , dat wanneer ik onverhoopt toch naar het ziekenhuis moet, ik daar wel pijnbestrijding moet krijgen als ik daarom vraag. En geen discussies alsjeblieft terwijl ik lig te baren. Dat is wel ht laatste waar je fdan behoefte aan hebt.

Overigens is er voor de thuisbevaller ook pijnbestrijding mogelijk, middels de geboorte TENS. Neemt de pijn niet weg, maar haalt wel de scherpe kantjes eraf. Ik wil hier graag gebruik van maken. Alles wat de pijn kan verzachten, zonder extra risico's pak ik met beide handjes aan.

Terug
Bovenaan