Bevalling en voorbereiding

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

hebben jullie een bepaalde verwachting van de bevalling ? En hoe bereiden jullie je erop voor ? Bereid je je er überhaupt op voor of wacht je het gewoon af ?
En hoe zijn bij jullie eventuele eerdere bevallingen verlopen ?
Weer een vragenvuur, maar denk ik wel interessant om met elkaar van gedachten over te wisselen.

Groetjes
Bibi

Hoi Bibi,
Dat zijn inderdaad interessante en ook belangrijke punten die je noemt
Ik ben inmiddels ruim 23 weken zwanger van ons tweede kindje (uitgerekend op 02-21-2008) en druk bezig met het maken van een geboorteplan, die zowel bij de verloskundige als de kraamverzorgende terecht zal komen (ik wil graag thuis bevallen). Ook gaat er een kopie in de tas, voor het geval we toch naar het ziekenhuis zouden moeten. In een geboorteplan zet je je wensen beknopt op een rijtje. Dan kun je o.a. denken aan waar je het liefst wilt bevallen en in welke houding, of je pjinstilling op prijs zou stellen (of zoals in mijn geval juist niet en zéker geen pethidine...), maar zeker ook hoe je de start met je kindje vlak na de bevalling graag wilt zien verlopen; in mijn geval gaat de voorkeur uit naar pasgeboren, niet storen: Zorg voor Borstvoeding-Wetenschap  (zie 6e artikel van boven: "langdurig bloot huid op huidcontact: vuistregel 4"). Verder zou je kunnen nadenken over wanneer niet/wel bijvoeden en zo ja hoe en met wat, speen en fopspeen en andere dingen die je belangrijk vindt (in mijn geval dat mijn voorkeur uitdrukkelijk uitgaat naar borstvoeding en dat dit ten alle tijde het uitgangspunt moet zijn). Op internet zijn verschillende voorbeelden terug te vinden van een geboorteplan.

We hebben destijds met onze dochter voor een poliklinische bevalling gekozen, nu dus heel bewust een thuisbevalling. Ik vond de bevalling goed te doen, maar ben er toen niet echt zo bewust mee beziggeweest. Achteraf moet ik concluderen dat er heel snel routinematig werd gehandeld, waardoor bepaalde dingen (zoals inderdaad het bloot zijn, huid op huidcontact) in het gedrang zijn gekomen.  Maar ja, ik denk dat het voor heel veel dingen geldt, dat je je  pas na een eerste ervaring echt een beeld kunt vormen. Vandaar dat ik er nu voor kies om me er (voor zover mogelijk uiteraard, het kan natuurlijk altijd anders lopen dan je in gedachten had) zo goed mogelijk op voor te bereiden.

Groetjes van Yvonne

quote: YvonneZ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-08-2008 07:56:33'));

Ik ben inmiddels ruim 23 weken zwanger van ons tweede kindje (uitgerekend op 02-21-2008) en druk van een geboorteplan.
Laat ik de achteruitgang in mijn typvaardigheid maar op de hormonen gooien dan  Ik bedoelde uiteraard uitgerekende datum 02-12-2008

Bij de eerste zwangerschap las ik vrij veel, dat werd bij de tweede minder en nu nog minder.
Ook ben ik bij de eerste op pufclub geweest. Daarna niet meer.
Met 37 wk hebben we het bed op klossen gezet. Gezorgd dat er oppas was voor de oudste en wachten (nou ja...) maar.
Tegen de tijd dat de weeën serieus werden, hebben mijn man en ik alles nog ff doorgekeken, waar wat ligt, dat hij het ook zou kunnen vinden. En daarna gewoon bevallen. Maar ik moet zeggen dat ik twee makkelijke bevallingen heb gehad. Het enige nadeel bij mij was dat ik altijd 2 dagen lang weeën heb.

Wat de bevalling betreft, heb ik weinig te kiezen deze keer. Ik heb een medische indicatie. Omdat ik tijdens mijn 1e bevalling te veel (1,5) liter bloed ben verloren. Gelukkig was ik al in het ziekenhuis, omdat Jasmijn in het vruchtwater had gepoept. Anders was ik thuis bevallen. Nu was ik blij dat ik in het ziekenhuis was. En mijn bevalling ging supersnel: 3 uur en 45 minuten. En dat terwijl het mijn eerste was. Pijnstilling heb ik niet gehad, ging alles veel te snel voor. Succes met het voorbereiden.

Groetjes Finduilas

Hoi,

ook ik ben zelf meer van het makkelijke. Een geboorteplan doe ik niet aan. Ik zie wel hoe het loopt, ik ben bij de eerste ook op de pufclub  (leuk woord eigenlijk ) geweest en heb er nu wel over gedacht maar ik zal er waarschijnlijk niet aan beginnen. Mijn eerste bevalling duurde lang, maar ik ben erachter gekomen dat het loopt zoals het loopt en dat je er weinig aan kan veranderen door de oefeningen van de cursus. Lezen deed ik bij de eerste ook meer als nu, nu pak ik heel af en toe eens het boek om te kijken naar de vorderingen in "mijn" week, maar verder eigenlijk niet.
Ik hoop alleen dat deze bevalling wat sneller en soepeler verloopt dan de eerste. We zullen zien .

Groetjes
Bibi

Op het moment voel ik me nog erg onvoorbereid, maar dat zal straks wel goedkomen. Bovendien..hoe voorbereid kun je zijn voor iets wat voor elke vrouwe, elke keer, weer anders is.

Het enige waar ik me straks nog beter op in wil lezen is borstvoeding. Ik wil het echt heel graag doen en ben een beetje bang dat het me niet gaat lukken ofzo.

Verder zie ik wel hoe het gaat. Ik begin a.s. maandag met de eerste cursus van zwangerschapsgym...ik heb er wel zin in haha.

Leuk om te lezen dat iedereen weer anders met de bevalling om gaat.

Bij de eerste heb ik de pufclub gedaan en doe dat deze keer weer. Vond het wel leuk om in mijn verlof nog afspraken buiten de deur te hebben staan.

Voor de rest heb ik een ziekenhuis indicatie op zak en hoop het ziekenhuis op tijd te halen. Bij de eerste voelde ik de weeën maar heel licht en heeft het ziekenhuis me met volledige ontsluiting naar huis gestuurd. Ze wouden niet toucheren met gebroken vliezen ivm infectie gevaar..... Deze keer weten we dan en zodra ik ook maar iets voel, direct naar het ziekenhuis toe. Deze keer liever een keer te vroeg in het ziekenhuis, dan je voor te moeten stellen na de bevalling.

Groetjes Noah

Terug
Bovenaan