Hoi Bibi,
Dat zijn inderdaad interessante en ook belangrijke punten die je noemt
Ik ben inmiddels ruim 23 weken zwanger van ons tweede kindje (uitgerekend op 02-21-2008) en druk bezig met het maken van een geboorteplan, die zowel bij de verloskundige als de kraamverzorgende terecht zal komen (ik wil graag thuis bevallen). Ook gaat er een kopie in de tas, voor het geval we toch naar het ziekenhuis zouden moeten. In een geboorteplan zet je je wensen beknopt op een rijtje. Dan kun je o.a. denken aan waar je het liefst wilt bevallen en in welke houding, of je pjinstilling op prijs zou stellen (of zoals in mijn geval juist niet en zéker geen pethidine...), maar zeker ook hoe je de start met je kindje vlak na de bevalling graag wilt zien verlopen; in mijn geval gaat de voorkeur uit naar pasgeboren, niet storen: Zorg voor Borstvoeding-Wetenschap (zie 6e artikel van boven: "langdurig bloot huid op huidcontact: vuistregel 4"

. Verder zou je kunnen nadenken over wanneer niet/wel bijvoeden en zo ja hoe en met wat, speen en fopspeen en andere dingen die je belangrijk vindt (in mijn geval dat mijn voorkeur uitdrukkelijk uitgaat naar borstvoeding en dat dit ten alle tijde het uitgangspunt moet zijn). Op internet zijn verschillende voorbeelden terug te vinden van een geboorteplan.
We hebben destijds met onze dochter voor een poliklinische bevalling gekozen, nu dus heel bewust een thuisbevalling. Ik vond de bevalling goed te doen, maar ben er toen niet echt zo bewust mee beziggeweest. Achteraf moet ik concluderen dat er heel snel routinematig werd gehandeld, waardoor bepaalde dingen (zoals inderdaad het bloot zijn, huid op huidcontact) in het gedrang zijn gekomen. Maar ja, ik denk dat het voor heel veel dingen geldt, dat je je pas na een eerste ervaring echt een beeld kunt vormen. Vandaar dat ik er nu voor kies om me er (voor zover mogelijk uiteraard, het kan natuurlijk altijd anders lopen dan je in gedachten had) zo goed mogelijk op voor te bereiden.
Groetjes van Yvonne