Lieve Ilja,
Fijn om te horen dat het met Max weer een stuk beter gaat. Kinderen zijn wat dat betreft heel erg eerlijk. Als het ze beter gaat, zie je dat meteen aan hun doen en laten. Hopelijk komt er niets uit de onderzoeken die nog moeten plaatsvinden, maar stel dat het wel zo zou zijn dat hij astma heeft of astmatisch aangelegd is, dan kunnen medicijnen daar een heel grote rol in spelen en kan hij er hopelijk een heel normaal leventje mee leven.
Wat Paul en jou betreft! Tja, goede vraag; kun je weer iemand leren vertrouwen? Ik ben van mening dat dat wel zou moeten kunnen, alhoewel je daar ontzettend sterk voor moet zijn en ik denk dat dat alleen lukt zolang er geen aanleidingen zijn om anders te vermoeden. Maar wat als er in de toekomst wel weer wat gebeurt of wat als jullie gewoon een keer onenigheid hebben om iets anders, ben jij, of zijn jullie dan sterk genoeg om hetgeen er nu speelt te laten rusten. Ik denk dat vooral dát heel moeilijk is en blijft! Ik weet natuurlijk nog steeds niet wat er speelt en hoef dat ook niet te weten (want het hoeven uiteraard niet alleen problemen te zijn die direct gericht zijn op jullie relatie), maar ik vind je ontzettend sterk om de manier hoe jij (en hoogstwaarschijnlijk ook Paul) erin staan. Je hebt elkaar trouw beloofd in goede en slechte tijden en dan is het niet de bedoeling dat je problemen de rug toekeert, maar er eerst alles aan probeert te doen om er samen uit te komen. Er is tenslotte een kind in het spel en alleen voor hem moet je er al alles uit proberen te halen. Zodat je tenminste, mocht het fout gaan, je kind later eerlijk in de ogen kunt kijken en kunt zeggen dat jullie er alles aan hebben gedaan wat in jullie mogelijkheid lag, maar dat het echt geen haalbare kaart was. Ik kan dat in ieder geval nooit doen, omdat mijn ex de handdoek gewoon in de ring heeft gegooid op het moment dat het moeilijk was en daar heb zelfs ik schuldgevoelens over naar mijn kinderen toe, omdat ik wel heel graag relatietherapie had willen proberen.
En gelijk heb je hoor Ilja, als je het gevoel hebt dat je al geruime tijd alleen aan het vechten bent en Paul ook de komende tijd niet laat zien dat hij van goede wil is, tja, dan wordt het een heel moeilijke beslissing en dan komt denk ik toch de vraag om de hoek kijken of je voor je kind bij elkaar moet blijven en ik denk dat jijzelf daar het antwoord ook wel op hebt.
Lieve Ilja, ik wens je alle wijsheid en sterkte toe die ik je kan geven en weet dat ik aan je denk!
Liefs Fonske