Borst- of flessenvoeding

Hoi Meiden,

Leuk om van iedereen ervaringen en ideeen te lezen over borst- of flesvoeding.
De meeste van jullie zeggen al waar het volgens mij om gaat: de keuze moet je zelf bepalen en die moet je niet door anderen op laten leggen. Het is jouw lijf.
Ik heb zelf een dochter van 3 en ben begonnen met borstvoeding maar ik vond het een ramp! Onze kleine dame was lui dus hapte niet goed. Ze sliep al vrij snel door de nacht waardoor ik om 3 uur 's nachts eruit moest om af te kolven want ik werd wakker van de pijn in m'n borsten. En je slaap kun je juist goed gebruiken na je bevalling! Ook heb ik in het begin een aantal keren borstontsteking gehad. Nou was het bij mij niet echt heel pijnlijk maar ik had koorts. Ik heb dus de 1e 3 weken na de geboorte voornamelijk in de slaapkamer doorgebracht. En ik zie het dan ook als een slechte ervaring. Uiteindelijk ging het wel beter maar het heeft me denk ik nooit gelegen. Ik heb het nog even volgehouden en na 3 1/2 maand ben ik er mee opgehouden.

Maar er zitten zeker ook voordelen aan vast: je hebt het inderdaad altijd bij je en is op de goede temp, etc. En het voeden in het openbaar heb je zo onder de knie.
Ik wil de dames hier niet ontmoedigen hoor! Ik heb ook vriendinnen waar het super mee ging en die hebben vaak een jaar lang de borst gegeven omdat het zo lekker ging. Het is gewoon echt even aftasten!

We zijn nu bezig voor een tweede maar dit keer wil het niet zo lukken (we zijn al 15 maanden bezig). Of ik meteen zou beginnen met de fles? Ik ben er nog niet uit. Ook omdat ik weet dat ieder kind weer anders is. Misschien is de tweede wel heel makkelijk met de borst en kan ik er van genieten. Ik ben er nog niet uit. Maar eerst maar eens zwanger worden!

Maar inderdaar: laat je niets aanpraten! Ik denk dat ik te veel druk in het algemeen voelde dat je een slechte moeder zou zijn als je geen borstvoeding zou geven. Ik heb er toen te lang mee rond gelopen.
Maar in het ziekenhuis waren ze heel relaxed hoor. Ze vroegen gewoon of ik fles-of borstvoeding ging geven.

Groetjes,
Bodil

Hallo Allemaal,
Ik laat iedereen in zijn waarde,
ieder moet het voor zich weten.
Ik heb bij beide kids borst voeding
gegeven. Ik vond het heerlijk.
Zo knus met zen tweetjes,
maar ik had nergens last van.
Ben bij de oudste gestopt met 5 maanden.
bij de tweede met 3 maanden.
Vanwege werk. Dat vond ik
maar lastig.
Als ik een derde mag krijgen zou
ik zeker weer voor borst voeding gaan.
doeg smaartje

hoi ik ben sherina en ik ben kraamverzorgster. wij zijn zelf ook bezig om zwanger te raken.

Ik wil even mijn mening geven.

Ik ben voor bv. het is beter voor het kindje je krijgt een goede band. en ja in het begin de eerste 2 weken zijn even door bijten maar daarna heb je er een hoop plezier van. en ik zou ook zoveel mogenlijk iedereen stimuleren om bv te gaan geven maar tot een bepaalde hoogte ik ga dus niet iemsnd over halen wandt dan geef ik die gene 2 dagen en dan geven ze op. ik ga ook nooit met mensen in discussie die de fles willen geven hoor het is hun keuze en ik vind het prima. ik kijk natuurlijk met andere ogen erna,
maar bv is beter dan kv. het is wel zo dat tegenwoordig kv ook goed voor de baby is anders zou het niet in de winkel ligen zeg ik altijd.

nou mesen sucses met jullie beslissing nemen ik zou altijd achter je keuzen staan. wat je ook gaat doen bv of kv.

ps. ik zou zelf wel voor bv gaan maar als het echt niet gaat lukken dan ben ik ook zo over op de kv.   o en kv is kunstvoeding

groetjes sherina.

heb je vragen stel ze maar.

Ik wil vooraf zeggen dat ieder voorzichzelf moet beslissen of je borstvoeding wilt geven of niet. Denk er goed over na. Het belangrijkste is dat je zelf achter je beslissing staat. Ga je borstvoeding geven omdat anderen dat  willen, dan is de kans heel groot dat het mislukt. Succes met het maken van de keuze.

Onze zoon Tijs is nu net 1 jaar en volgende maand gaan we voor een broertje of zusje, hopelijk is een 2e kindje voor ons weggelegd.
Ik wilde graag borstvoeding geven en heb er alles aan gedaan om het te laten slagen. Tijs wilde niet aan de borst drinken. Hij hapte goed aan, maar liet al snel los en ging liggen slapen of huilen. Ik ben toen gaan afkolven. Een week lang heb ik iedere keer geprobeerd om hem toch aan te leggen. Ook eerst een beetje kolven, zodat hij direct "beloond" werd. Maar ook dat wilde hij niet. Hij wilde gewoon niet uit de borst drinken. Al met al ben ik in de kraamweek nog ziek geworden en was ik door zeer weinig slapen al oververmoeid. Uiteindelijk ben ik na 4 weken gestopt met proberen (ik kolfde iedere 2 uur, dronk liters brandnetelthee, at dag en nacht ik had altijd honger en lag de halve dag op bed om te rusten). Het kwam gewoon niet goed op gang.
Bij een tweede ga ik het zeker weer proberen, maar zal ik niet zover gaan als vorig jaar. Ik heb er geen leuke herinneringen aan overgehouden. En de band met Tijs, die is super, daar heeft ie geen borstvoeding voor nodig gehad.
Als het goed lukt, is borstvoeding fantastisch.  Lukt het niet, stap dan over op kunstvoeding, want een ontspannen, uitgeruste en vrolijke mama is veel belangrijker! Borstvoeding is natuurlijk de beste voeding die je kunt geven, maar niet ten koste van alles. De kunstvoeding van tegenwoordig is van dusdanige kwaliteit, dat het een prima vervanger is en je kindje niets tekort komt.

Ik wil jullie 1 tip geven. Laat je goed informeren over borstvoeding. Ik heb zelf een borstvoedingscursus gevolgd (waren 3 bijeenkomsten) en heb daar heel veel geleerd. Dat ga ik de volgende keer zeker weer doen om alles weer op te frissen. Het maakt de kans op slagen een heel stuk groter!

Sorry voor het lange verhaal!

Groetjes,
mama van Tijs

Groetjes

Ha bieb,

Graag wil ik hierop reageren.

Ik weet beroepshalve dat er niets gaat boven borstvoeding, maar gevoelsmatig ben ik het daar niet geheel mee eens.

Zelf zijn wij bezig zwanger te raken van ons eerste kindje, maar ik weet nu al (dat wist ik al voordat ik kinderen wilde) dat ik geen borstvoeding ga geven. Bij mij wordt het de fles.

Ik weet borstvoeding is de beste keus, beste voedingsstoffen voor je kind, beste afweestoffen en ga zo maar door....Maar gevoelsmatig heb ik er totaal niets mee.

Vriendinnen om mij heen hebben allemaal borstvoeding gegeven. ik heb het dus van dichtbij mee mogen maken. Ik ben er helemaal uit: dit past niet bij mij.

ik vind het een "hoop gehannes"aan de tiet. Je mag op verzoek voeden, te pas en onpas aanleggen. Nou niets voor mij. geef mij maar regelmaat. Aanleggen kan zeer pijnlijk zijn (vooral het aanzuigen kan krampen in baarmoeder veroorzaken door stofje oxytocine wat  vrijkomt in lichaam)  tepelkloven en borstontstekingen liggen op de loer. Een kind is volledig afhankelijk van jou. Je kunt een voeding nooit eens uit handen geven. Je moet goed opletten wat je eet of drinkt, want je kindje kan er ook last van krijgen.

Dit alles voelt voor mij niet goed om er aan te beginnen. Tenslotte wordt je met de fles ook groot en gezond (Ik en mijn man zijn er zelf het levende bewijs van).
Ik zie in flesvoeding meer voordelen dan nadelen.

En zeg nou zelf..... een kind heeft toch veel meer aan een relaxte moeder die volledig achter haar keus staat, dan een gestressde moeder die doet wat de halve maaschappij van  haar verwacht, terwijl ze daar niet achter staat???
Dus ...voor mij geen borstvoeding.

VOLG JE GEVOEL!!!

Laat je niet overhalen door anderen. Jij moet je er goed bij voelen. Jij bent tenslotte degeen die het moet gaan doen.

Succes bij je keuze!!!

Nath04

Hoi Bieb,

Ik wil allereerst zeggen volg je gevoel, je moet er zelf achter staan.

Ik heb zelf wel 9 maanden borstvoeding gegeven. Ik vondt het heerlijk en het versterkt de band met je kind.
Voordat Wiebe geboren was had ik zoiets van "ik ga er geen drama van maken, lukt t niet dan stop ik direct en ga ik over op de fles".
Gelukkig is het wel gelukt en het eerste half jaar heeft hij niets anders gehad als 100% pure borstvoeding. Op het werk kolfte ik 3 keer af, niemand die daar vreemd van op keek hoor. Ik had ook een vooraadje in de vriezer gelegd, zodat als Wiebe ergens anders heen ging hij ook gewoon bv kreeg uit de fles.

Ik heb het als heerlijk ervaren, met eten moet je gewoon even rekening houden, maar verder at ik eigenlijk ook gewoon alles hoor. En buikkrampen heb je alleen de eerste paar dagen daarna niet meer. Borstontsteking moet je alleen wel in de gaten houden, ik heb 4x borstontsteking gehad, en daar ben je goed ziek van. Dit kwam omdat ik te veel melk had, ik kon wel 2 kinderen voeden.

Meid ga je gevoel achterna, je kunt het altijd proberen, stoppen kan altijd nog.

hoi meiden,

ik zal voor borstvoeding gaan (als het lukt natuurlijk want dat is ook nog altijd maar afwachten) ik heb veel last van allergieen en astma dus dat schijnt toch het beste te zijn.
en anders bestaat er ook nog flesvoeding speciaal voor allergieen.

mier

Ik heb me dochter 1 maand borstvoeding gegeven
ze begon erna om het 1,5 uur te komen en dat brak me.
Ik ben overgestapt op de fles zonder overleg met CB dit is immers mijn keuze.
Heb naast de fles wel borstvoeding blijven geven.
Bij nr 2 ga ik de borstvoeding anders aanpakken niet op vraag maar op aanbod van mij.
gewoon elke 3 uur aanleggen.
Kijken hoe het dan gaat

Terug
Bovenaan