Borst of flesvoeding

<p>Hi dames,</p><p>Ben benieuwd wie voor borst of juist flesvoeding kiest.</p><p>Als je door medische reden geen borst geeft snap ik dat. </p><p>Ik zelf geef flesvoeding puur omdat ik bang ben dat mijn baby niet genoeg melk krijgt en omdat ik juist wil eten wat ik wil. Ja flauwe reden maar dat is wel mijn reden.</p><p>Hoe zit het met jullie? Ben benieuwd..</p>

Hoi.hoi. ik heb ook flesvoeding gegeven. Ik voelde niks bij borstvoeding en wilde zo gauw t mogelijk was weer aan het werk. 

Ik gaf de fles. Naar mijn mening mag je ook met de fles starten zónder medische reden. Ik heb een grondige hekel aan de borstvoedingsmaffia. Moeders maken elkaar gek. "Wat goed dat je het toch blijft volhouden, ondanks kloven/ontstekingen/te weinig productie/vul maar in." Wat is daar in hemelsnaam goed aan? Ik word er altijd fel van. Borstvoeding is mooi, maar je krijgt van heel de wereld heel stiekem continue schuldgevoelens aangepraat.
"Borstvoeding is de beste voeding. Blijf volhouden. Borstvoeding hoort geen pijn doen; doet dat het wel, dan doe jij het fout. Vrijwel iedere vrouw maakt genoeg melk aan; jij niet, dan doe jij iets fout. Met borstvoeding krijgt je kindje echt binnen wat hij nodig heeft; geef je de fles, dan doe je je kind tekort."
Ben zó klaar met dat soort opmerkingen. Baas over eigen borst, mijn lijf, mijn kind. ?

Ik ben absoluut niet van de maffia, stond er van te voren open in. Slikte medicatie waarmee je niet zwanger kunt zijn of bv mag geven en ondanks dat het zonder in de zwangerschap goed ging, had ik me voorgenomen te beginnen zodra ik weer klachten zou krijgen en dan zou bv sowieso geen optie zijn. 
Toch is mijn dochter nu 8 maanden en krijgt ze nog bijna volledig borstvoeding, naast de hapjes die ze krijgt. ‘s avonds krijgt ze van haar vader vaak ook een flesje kv, als ik al naar bed ben voor de avondvoeding en ook op het kdv krijgt ze, indien ze een extra voeding vraagt, een flesje kv naast de gekolfde melk. Ik kolf 1 a 2 keer op mijn werk en daarmee produceer ik onvoldoende voor op de opvang, dus als de vriezer leeg is, zal ze daar ook kv krijgen, mits ze dan niet al voldoende eet/drinkt ernaast.
Het kan zijn dat ik de enige ben, maar ik vind stoppen met bv gewoon moeilijk. Waarom? Geen idee! Bang dat ik haar niet goed meer kan troosten, niet af en toe dat slokje extra kan geven, bang dat ik de tel met het aantal schepjes en flesjes op een dag kwijt raak, haar overvoer, enzovoort. Ik kan dus makkelijk aan worden gezien voor ‘maffia’ omdat ik denk dat bv nu ‘het beste’ is, maar dat is meer omdat ik mezelf niet competent genoeg acht om ermee te stoppen. Wat enorm helpt is dat het geen moeite kost of pijn doet.

Borstvoeding ís nu eenmaal het beste, als je het puur biologisch gezien bekijkt. Het is perfect afgestemd op je kindje, en geeft zo veel meer antistoffen etc. mee dan kunstvoeding ooit zal kunnen. Maar dat neemt niet weg dat het niet altijd goed lukt of fijn is, en dan is kunstvoeding echt een prima alternatief. Ik heb zelf de eerste 5,5 maand borstvoeding gegeven. Ik heb op het begin erg geworsteld, omdat wij spruw hadden dat maar niet over ging. Weken lang met pijn gevoed, maar steeds gedacht "stoppen geeft geen verlichting want de schimmel moet eerst weg", en uiteindelijk heel blij dat ik door heb gezet. Ik vond de momenten samen heerlijk, en een prachtig idee dat mijn kindje groeide puur op wat mijn lichaam voor hem deed.
Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik weer moest gaan werken. Eerst wilde ik 50/50 doen, de voedingen 's ochtends en 's avonds nog borst geven en overdag kunstvoeding. Dat bleek al heel snel niet te gaan: toen ik eenmaal weer in mijn werkritme zat, vond mijn lijf dat borstvoeding geen prioriteit meer was, en mijn productie kelderde. Ik vond het wel verdrietig om toen te stoppen, omdat ik dat nog niet van plan was. Ik moest ineens "afscheid" nemen van deze mooie periode. Nu geven we al 6 maanden alleen de fles (en natuurlijk vaste voeding) en daar doet ons zoontje het ook prima op.

Bij de eerste heb ik bv geprobeerd, maar door de keizersnede kwam het niet op gang. Ik vond het te onzeker en te druk om zo naar huis te gaan. Moest baby aanleggen, flesje geven, kolven en dan was het alweer bijna tijd om opnieuw te beginnen. Dat zag ik thuis niet zitten, dus toen over gegaan op kv. 
De 2e werd uiteindelijk weer een keizersnede dus toen met kv begonnen. 
Nu krijg ik een geplande keizersnede dus ga gewoon weer kv geven. 

Ik heb borstvoeding gegeven, ik wilde het heel graag proberen en het ging eigenlijk super makkelijk. Nooit kloofjes, ontstekingen oid gehad. En kolven ging ook heel makkelijk. Voor mij was borstvoeding dus gewoon het makkelijkst. En voor mijn dochter ook zeker de beste voeding. Het was super vet dus ze groeide als een malle. Uiteindelijk is ze zelf gestopt bij 16 maanden. 
Ik ben absoluut voorstander van borstvoeding, maar zal andere er niet om veroordelen ofzo als ze de keuze maken voor kunstvoeding. Die snap ik namelijk ook. Ik had het soms ook handig gevonden als ik niet verantwoordelijk zou zijn voor alle voedingen, maar mijn dochter vond kunst voeding echt heel vies (verschillende merken) dus 'moest '  ik wel doorgaan met borstvoeding. En heb ik ook altijd kunnen genieten van de knusse momenten samen die alleen ik met haar kon hebben. 

Terug
Bovenaan