Borst of flesvoeding

Borstvoeding. M'n dochtertje is nu 4 en halve maand. Ik kolf niet genoeg op werk, dus wat ze te kort komt krijgt ze kunstvoeding (koemelkvrije ivm allergie). Dit gaat prima en ik vind vooral de avondvoeding een heerlijk momentje omdat ze zo fijn in slaap valt bij me. Ze slaapt 's nachts klokje rond,en  als ze soms toch voor een voeding vraagt krijgt ze een flesje omdat m'n borsten nu gewend zijn om 's nachts niet meer te voeden. Vooral nu ze naar het kdv gaat vind ik het een heel fijn idee om haar antistoffen te geven tegen verkoudheid etc. Dit is zeker wel wetenschappelijk bewezen! Zegt idd niks over of deze babies gezonder zijn later. 
Snap alleen niet wat je bedoeld met eten wat je wil? Ik eet alles wat ik wil. Zijn er bepaalde dingen wat je niet mag eten met het geven van bv dan? (Op alcohol na dan uiteraard) 

Ik ben in verwachting van ons eerste kindje en zou graag bv willen geven, als het allemaal lukt. Alleen tja, geen idee nog haha want het moet voor beide partijen wel leuk blijven. Ga er open in en ik zie het wel, komt het uiteindelijk neer op de fles dan is dat ook prima. 

Borstvoeding, meest natuurlijke simpele optie, je lichaam maakt het zelf aan. Vond het ook makkelijk als we op pad/vakantie gingen, hoefde er nooit aan te denken hoeveel flessen/voeding etc mee te nemen en of je dan in de buurt iets had om het op te warmen etc.
Na ruim 7 maanden overgestapt op flesvoeding (na een 5 daags festival in 35° kwam er geen druppel meer uit;)) wat een gedoe vond ik dat, je kind niet kunnen troosten omdat je je flesje al gegeven hebt, gezeul met spullen, uitkoken van flessen, geplan met tijden en schema's, ik snap niet dat mensen hier vrijwilliger voor kiezen? (buiten alle gezondheidsvoordelen die borstvoeding heeft) 

Hi Eefvie,
Je mag natuurlijk geen heftige kruiden eten en al en bonen want daardoor krijgen ze meer buikkrampen, en ja ik eet eenmalig een beetje pittig.

Wij geven kunstvoeding. Wel bv geprobeerd, een ruime week, maar mijn zoontje werd er ontzettend nijdig van omdat het hem niet goed lukte te drinken en hij hongerig bleef. En daar werd ik ook niet blij van.
Daarnaast denk ik ook niet dat het helemaal bij mij past. Als het soepel was gegaan had ik het denk ik wel een maand of misschien twee gedaan, maar sowieso niet langer dan m'n verlof. Ik snakte aan het einde van de zwangerschap heel erg naar het terug hebben van m'n eigen lichaam en daar paste (voor mij) bv ook niet helemaal in.
Heb nog geen moment spijt gehad van onze keuze voor kunstvoeding. Vind het ook fijn dat m'n vriend en ik makkelijk kunnen afwisselen en dat hij ook de voedingsmomenten vanaf het begin heeft 'meegedaan'.
Maar ik ben van mening dat hierin geen goede of foute keuze is. Ik vind de opmerking van mensen dat 'borstvoeding ook gewoon beter is' ook niet helemaal kloppen, omdat bijv antistoffen in bv nog steeds niet het eigen immuunsysteem versterken (dat moet uiteindelijk alsnog gebeuren door ziek te worden). Maar zolang iedereen maar een keuze maakt waar diegene zich prettig bij voelt en iedereen elkaar vrij laat in die keuze!

Hoi,
Ik ben ook voorstander van bv en onze dochter heeft dit tot 10 weken gehad. Had graag langer willen geven maar ging er aan onderdoor.
Dit kwam ook omdat ik totaal geen idee had wat ik aan het doen was. Ze kreeg genoeg binnen en groeide hartstikke goed. Je weet zeker wel wat ze binnen krijgen dus die reden ging voor mij niet op.
Je weet wat er bij je uitkomt en weet ook hoe effectief je kindje drinkt.

Het grootste nadeel vind ik, dat je hormonen niet afnemen maar op pijl blijven. Ik had het gevoel te falen als moeder als ik stopte met de bv en bleef daarom door gaan. Vaak een huilende moeder en baby op de bank dus.

Ik zou een 2e zeker weer bv gaan geven omdat ik nu weet wat te verwachten. Dingen als geen speen want dan tepelverwarring is mega bullshit. Dus bij huilen, hop die speen erin.
Als ik een middag weg ben en kolf niet voldoende dan lekker een fles kv erin. Ik ga nooit meer zo spastisch zijn als bij de 1e maar blijf rustig.

Buiten dit verhaal heb ik een hekel aan die bv maffia en ook de kv maffia. De bv maffia haalt je naar beneden met dingen maar moeders die kv geven net zo goed. En dan wel met redenen als dat je hechting van de vader afpakt etc.
Hierna krijg je de rapley methode maffia en noem maar op. Het houdt niet op haha.

We zijn er allemaal voor hetzelfde doel, je kindje met veel liefde groot brengen. Dat kan zowel met de borst als de fles!

Ik heb een half jaar borstvoeding gegeven. Ik heb het puur gedaan omdat ik mijn zoon de beste start wilde geven die ik hem kon bieden. Zelf heb ik het nooit fijn gevonden. Overproductie, kloven, ongemakkelijk in het openbaar, heel vaak aanleggen, zere rug door cup gigantisch. Nou ik heb misschien 3 keer gedacht, ah kijk ons nou eens lekker zitten;)
Na 5 maanden ben ik af gaan bouwen. Na 6 maanden zei m'n man, hou er lekker mee op, straks ga je er echt aan onderdoor. Toen ben ik ook cold turkey gestopt en wat een verademing was dat! Vaak opmerkingen gehad dat ik gewoon moest stoppen. Maar ik ben trots op mezelf dat ik door heb gezet voor hem!
Nu is de 2e op komst en ga ik het gewoon weer proberen. Maar wel zonder doel deze keer. Ipv ik ga het een half jaar doen, gaan we nu kijken hoe ik het vind en trek

Ik heb ons eerste 3 kinderen allemaal BV gegeven, dit lukte allemaal prima dus was verder bij mij geen optie om flesvoeding te geven.

Terug
Bovenaan