quote: mam van Laura reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-11-2006 21:10:15&apos

);
document.write(friendlyDateTimeFromStr('&apos

);
"Borstvoeding heeft dus geen voordelen, het niet geven en krijgen van borstvoeding heeft nadelen. "
Beste Yvonne,
Juist dit zinnetje uit de tekst die je hierboven neerschreef, vind ik het hinderlijke van mensen die borstvoeding promoten. Het zou je toch het gevoel kunnen geven dat je bij flesvoeding eigenlijk je baby tekort zou doen. En dat vind ik een onterecht uitgangspunt als je er voor kiest om flesvoeding te gaan geven. Mensen advies geven als ze borstvoeding gaan geven of adviezen geven als de borstvoeding om welke reden dan ook niet soepel en lekker verloopt, is heel prettig. Maar geef mensen geen "schuldgevoel" als ze kiezen voor flesvoeding ...... zoals je met bovenstaande zin eigenlijk wel doet.
Zelf ga ik er absoluut niet door twijfelen of er anders tegen aan kijken. Vanwege medicijngebruik mag ik geen borstvoeding geven. Had ik in een andere situatie gezeten, dan weet ik vrijwel zeker dat ik dan ook voor flesvoeding had gekozen.
Groeten, mam van Laura (21w1d)
Hoi Laura,
Ik vind het bijzonder om te zien hoe dit loopt.... Jij trekt nu namelijk zelf een conclusie uit de informatie die ik geef. En dat is ook precies de bedoeling, want ik geef informatie en geen advies. Tussen informatie geven en adviseren zit een groot verschil; door informatie te geven laat je iemand vrij om de keuzes te maken die hij of zij wil maken en als je er niks mee wilt doen is dat ook goed, helemaal jouw keuze. Maar nogmaals; mensen komen zélf tot een conclusie en als daaruit een schuldgevoel voortvloeit, is dat iets wat zij zichzelf aanpraten.
Zoals ik eerder al aangaf, kan het best zijn dat sommige vrouwen bepaalde aspecten van borstvoeding ervaren als een nadeel. Sommige moeders vinden het erg moeilijk om hun kolf- en voedrecht op te eisen, zodat zij kunnen kolven of voeden onder werktijd. Andere moeders vinden het kolven op zich heel moeilijk. Er zijn moeders die zich moeilijk kunnen losmaken van de klok en van schema's. Enzovoorts... Dit is echter heel persoonlijk; wat de ene moeder als nadeel ervaart, zal een ander moeder juist alleen maar als voordeel zien en meer achtergrondinformatie zal bepaalde onzekerheden vaak wegnemen. Die persoonlijke ervaringen kun je niet presenteren als vaststaand feit, als een feitelijk nadeel van borstvoeding. Met eerlijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie kan dat wel. Je kunt de boodschapper dan wel neerschieten, maar dat verandert niets aan de inhoud van die informatie; de feiten liggen er gewoon. Wel vind ik het belangrijk dat mijn hele verhaal hierin wordt meegenomen, zodat het ook in perspectief blijft; door één zin eruit te lichten wordt e.e.a. uit zijn verband gerukt.
In een eerder bericht gaf je inderdaad ook al aan dat je i.v.m. medicijngebruik geen borstvoeding mag geven. Jij hebt je keuze gemaakt en dat is prima. Maar voor andere moeders die meelezen wil wel graag aangeven dat er vaak alternatieven zijn, waardoor het toch mogelijk is om medicijngebruik en borstvoeding te combineren; als je medicijnen moet gebruiken, hoeft dat dus niet per definitie te betekenen dat borstvoeding geven niet mogelijk is of dat de borstvoedingsperiode moet worden onderbroken. Je huisarts, apotheek of lactatiekundige kan dit voor je uitzoeken. Ook kun je op www.apotheek.nl veel informatie over medicijnen vinden; je kunt er zoeken op aandoeningen, maar ook op geneesmiddelen en er wordt dan duidelijk omschreven wat de mogelijkheden zijn tijdens zwangerschap en borstvoeding.
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk