borst of flesvoeding

Gelukkig wordt er tegenwoordig al genuanceerder en realistischer gereageerd op het borstvoedingsforum. Tuurlijk wordt er eerst geprobeerd de eventuele problemen dmv tips op te lossen of dragelijk te maken. Maar dat is niet meer dan logisch.

Als iemand echt wil stoppen of ziet het echt niet meer zitten, zijn de meesten gelukkig al zo realistisch genoeg om ook tips voor het afbouwen te geven. Er zullen altijd iets fanatiekere mensen tussen zitten, maar dat heb je in het normale dagelijkse leven ook.

Ga gewoon weer eens kijken, en beslis zelf.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hoi Nynke,

Ik zal zeker kijken als het zover is. Ik had misschien net een verkeerde periode of het verkeerde forum, maar ben toen erg geschrokken van de felheid.

Je hebt gelijk, ik moet niet iedereen over een kam scheren

Groetjes Empe

Hoi Empe,

Ik ben bang dat je destijds per abuis misschien op het verkeerde bv-forum bent terechtgekomen .   Het borstvoedingsforum is al een aantal jaren actief en zoals ik eerder al aangaf het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Het doel van dit forum is puur het beantwoorden van vragen over borstvoeding. De sfeer is er goed en de bezoekers gaan respectvol met elkaar om. In de loop der jaren heeft het borstvoedingsforum dus een goede naam opgebouwd, waar de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties (de VBN maakt daar ook deel van uit) ontzettend trots op zijn.

Halverwege dit jaar werden we echter geconfronteerd met een nieuw forum, dat zich ook op borstvoeding richt; het borstvoedingforum (praktisch hetzelfde internetadres, maar één letter verschil dus, geen verbindings-"s") en daar was de sfeer helaas niet zo goed, evenals de informatie die er over borstvoeding werd gegeven. En ik vermoed dat je daar terecht bent gekomen. Gelukkig is de naam van dat forum uiteindelijk aangepast, zodat het niet meer lijkt alsof er een connectie bestaat tussen hen en het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties.

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van de sfeer en de toon van het tweede forum; hopelijk heeft bovenstaande uitleg een gedeelte van je schrik en je ontstane wantrouwen kunnen wegnemen?

In elk geval wil ik je van harte uitnodigen om eens een bezoekje te brengen aan www.borstvoedingsforum.nl en de sfeer te proeven. Je hoeft je niet te registreren, je kunt ook als gast rustig rondkijken. Mocht je onverhoopt toch nog twijfels hebben, aarzel dan niet en mail gerust met het forumbeheer; zij beantwoorden je vragen graag.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

document.write(friendlyDateTimeFromStr('
'));

"Borstvoeding heeft dus geen voordelen, het niet geven en krijgen van borstvoeding heeft nadelen. "

Beste Yvonne,

Juist dit zinnetje uit de tekst die je  hierboven neerschreef, vind ik het hinderlijke van mensen die borstvoeding promoten. Het zou je toch het gevoel kunnen geven dat je bij flesvoeding eigenlijk je baby tekort zou doen. En dat vind ik een onterecht uitgangspunt als je er voor kiest om flesvoeding te gaan geven. Mensen advies geven als ze borstvoeding gaan geven of adviezen geven als de borstvoeding om welke reden dan ook niet soepel en lekker verloopt, is heel prettig. Maar geef mensen geen "schuldgevoel" als ze kiezen voor flesvoeding ...... zoals je met bovenstaande zin eigenlijk wel doet.

Zelf ga ik er absoluut niet door twijfelen of er anders tegen aan kijken. Vanwege medicijngebruik mag ik geen borstvoeding geven. Had ik in een andere situatie gezeten, dan weet ik vrijwel zeker dat ik dan ook voor flesvoeding had gekozen.

Groeten, mam van Laura (21w1d)

Sorry Yvonne,

Maar dat forum heeft ze toen niet bezocht.... Dat is immers pas in juli 2006 het net op gegaan en ze heeft het over haar vorige zwangerschap. Dat forum zonder -s- is bij mij zeer zeker bekend, omdat ik daar sinds een paar maanden samen met de oude technische beheerder het forum beheer. De opzet is door hem en mij, in overleg met de leden, compleet veranderd, je kan daar ervaringen delen met andere ouders.

Ik weet wel welke instelling ze op doelt bij het SBO forum en ik kan oprecht zeggen dat behoorlijk veranderd is. Soms steekt het even de kop op, maar respect voor elkaar voert eigenlijk steeds de boventoon nu. Er is een periode geweest dat er vrij veel moeders waren die een flesje KV voor erbij niet konden begrijpen, ook niet als het kindje heel slecht groeide en de productie zich wat langzaam liet regelen.

Ik kom dagelijks op het SBO forum: http://www.borstvoedingsforum.nl en draag daar mijn steentje bij. Ik vind het een heel prettig forum, mensen laten elkaar in hun waarde. Je krijgt er goede adviezen, veel informatie.

Op het andere forum leer ik andere borstvoedende ouders beter kennen. We bouwen zelfs vriendschapsbanden op. In het begin hadden we dat nooit verwacht, maar ik vind het nu een echte aanwinst voor de borstvoedende ouders.

Groetjes Nynke

quote: mam van Laura reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-11-2006 21:10:15'));

document.write(friendlyDateTimeFromStr(''));
"Borstvoeding heeft dus geen voordelen, het niet geven en krijgen van borstvoeding heeft nadelen. "

Beste Yvonne,

Juist dit zinnetje uit de tekst die je  hierboven neerschreef, vind ik het hinderlijke van mensen die borstvoeding promoten. Het zou je toch het gevoel kunnen geven dat je bij flesvoeding eigenlijk je baby tekort zou doen. En dat vind ik een onterecht uitgangspunt als je er voor kiest om flesvoeding te gaan geven. Mensen advies geven als ze borstvoeding gaan geven of adviezen geven als de borstvoeding om welke reden dan ook niet soepel en lekker verloopt, is heel prettig. Maar geef mensen geen "schuldgevoel" als ze kiezen voor flesvoeding ...... zoals je met bovenstaande zin eigenlijk wel doet.

Zelf ga ik er absoluut niet door twijfelen of er anders tegen aan kijken. Vanwege medicijngebruik mag ik geen borstvoeding geven. Had ik in een andere situatie gezeten, dan weet ik vrijwel zeker dat ik dan ook voor flesvoeding had gekozen.

Groeten, mam van Laura (21w1d)

Hoi Laura,

Ik vind het bijzonder om te zien hoe dit loopt.... Jij trekt nu namelijk zelf een conclusie uit de informatie die ik geef. En dat is ook precies de bedoeling, want ik geef informatie en geen advies. Tussen informatie geven en adviseren zit een groot verschil; door informatie te geven laat je iemand vrij om de keuzes te maken die hij of zij wil maken en als je er niks mee wilt doen is dat ook goed, helemaal jouw keuze. Maar nogmaals; mensen komen zélf tot een conclusie en als daaruit een schuldgevoel voortvloeit, is dat iets wat zij zichzelf aanpraten.

Zoals ik eerder al aangaf, kan het best zijn dat  sommige vrouwen  bepaalde aspecten van borstvoeding ervaren als een nadeel. Sommige moeders vinden het erg moeilijk om hun kolf- en voedrecht op te eisen, zodat zij kunnen kolven of voeden onder werktijd. Andere moeders vinden het kolven op zich heel moeilijk. Er zijn moeders die zich moeilijk kunnen losmaken  van de klok en van schema's.  Enzovoorts... Dit is echter heel persoonlijk; wat de ene moeder als nadeel ervaart, zal een ander moeder juist alleen maar als voordeel zien en meer achtergrondinformatie zal bepaalde onzekerheden vaak wegnemen.  Die persoonlijke ervaringen kun je niet presenteren als vaststaand feit, als een feitelijk nadeel van borstvoeding. Met eerlijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie kan dat wel. Je kunt de boodschapper dan wel neerschieten, maar dat verandert niets aan de inhoud van die informatie; de feiten liggen er gewoon. Wel vind ik het belangrijk  dat mijn hele verhaal hierin  wordt meegenomen, zodat het ook in perspectief blijft; door één zin eruit te lichten wordt e.e.a. uit zijn verband gerukt.

In een eerder bericht gaf je inderdaad ook al aan dat je i.v.m. medicijngebruik geen borstvoeding mag geven.  Jij hebt je keuze gemaakt en dat is prima.  Maar voor andere moeders die meelezen  wil wel graag aangeven dat er vaak alternatieven zijn, waardoor het toch mogelijk is om medicijngebruik en borstvoeding te combineren; als je medicijnen moet gebruiken, hoeft dat dus niet per definitie te betekenen dat borstvoeding geven niet mogelijk is of dat de borstvoedingsperiode moet worden onderbroken. Je huisarts, apotheek of lactatiekundige kan dit voor je uitzoeken. Ook kun je op www.apotheek.nl veel informatie over medicijnen vinden; je kunt er zoeken op aandoeningen, maar ook op geneesmiddelen en er wordt dan duidelijk omschreven wat de mogelijkheden zijn tijdens zwangerschap en borstvoeding.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi,

ik wil graag even reageren op dit onderwerp. IK heb mijn oudste zoon vijfeneenhalve maand borstvoeding gegeven. En na tien dagen sliep hij s'nachts al door. Helaas moest ik om gezondheidsredenen overstappen op flesvoeding. Ik kreeg last van mijn schildklier en de medicijnen zouden in de moedermelk terecht komen. Wat een gedoe zeg, die flesjes. IK moest overal waar ik heen ging flessen met afgekoeld gekookt water, melkpeoder en de flessenwarmer mee naar toe slepen.

Bij mijn (nu nog) jongste heb ik drieeneenhalve maand borstvoeding gegeven. Weer moest ik helaas stoppen i.v.m. mijn schildklier. Die bleef huilen na ieder flesje. Hij had enorme honger en heeft totdat hij overstapte op gewone melk voeding gehad voor hongerige baby's met johannesbroodpitmeel er doorheen om zijn maag langer gevuld te laten blijven. Totdat hij met negen maanden niet meer uit een fles wilde drinken maar uit een antilekbeker heeft hij een speen op de fles gehad voor pasgeborenen. Verder kreeg hij altijd een fles meer dan dat van het consultatiebureau mocht. Ik had zoiets van: zolang hij het niet uitspuugt zal hij wel honger hebben. Maar het is een heel gepuzzel geweest om erachter te komen hoe we ervoor konden zorgen dat hij genoeg gedronken had.

Mijn jongste is tijdens de borstvoeding nooit verkouden geweest en hij had nog geen week flesvoeding of zal al onder de eczeem en is vervolgens twee jaar lang neusverkouden geweest.

Bij mijn derde, die ik begin juni 2007 verwacht ga ik zeker weer voor de borstvoeding. De problemen met mijn schildklier zijn opgelost en ik hoop minstens anderhalf of twee jaar borstvoeding te kunnen geven.

Ik respecteer ieder zijn keuze, maar ik wilde je wel even laten weten dat flesvoeding ook voor de nodige problemen kan zorgen.

Groetjes ...

Hoi Mamatoriuk,

Ten eerste vind ik het heel knap hoor, dat jij zolang bv ebt gegeven...

Helaas zat het er bij de eerst eniet in, zij kon die grote hap niet maken en afkolven??? daar vertelde niemand mij over...Ik had/heb er vrede mee dat ze fv heeft gehad.

Maar wat jij zei dat de eerste nooit verkouden was tijdens bv...mijn eerste is pas gaan snotteren toen wij voor het eerst een keer per week naar de speelinloop gingen...dus denk ik dat de omgeving er ook mee te maken heeft of ze wel snel of minder snel verkouden worden.

Ik ben nu 34 weken en ik heb nu bewust voor fv gekozen, en ja het is een heel gesleep als je weggaat, maar goed, da's ook maar alleen het eerste jaar zo...

Groetjes Valerie

Terug
Bovenaan