borst of flesvoeding

Heb al eerder gereageerd en wil nog iets toevoegen. Iedereen maakt zelf een keuze voor bv of fv.
Als je aangeeft dat je fv gaat geven, dan krijg je meestal de voordelen van bv te horen en of je er echt wel zeker van bent. Maar als je aangeeft dat je bv gaat geven, zal niemand vertellen wat de voordelen van fv zijn. En dat stukje informatie maakt dat je het gevoel zou kunnen krijgen dat bv je opgedrongen wordt.

Nogmaals, ieder zijn eigen keus, en laten we er van uit gaan dat iedereen er voor zichzelf ook over nagedacht heeft en de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen heeft.

Groeten, mam van Laura (20w4d)

Hallo allemaal.

Geweldige discussie om te lezen en te volgen. Het mooiste vind ik misschien nog wel dat iedereen heel hard roep, dat ze niet van commentaar houden en dan vervolgens heel veel commentaar gaan geven op alles en iedereen....

Ik ben nu 9 weken en 4 dagen zwanger van de eerste. Ik ga borstvoeding geven (tenminste dat hoop ik). En waarom? Ik heb nou al 15 jaar cup D en nou wil ik dat die dingen ook eindelijk eens nuttig gaan zijn. Sleep ze nou al zo lang mee....

Ben wel benieuwd. Mischien dat ik na 2 dagen al zeg dat ik er mee stop.
Ik vind het zoiezo allemaal heel spannend...

Succes allemaal met het maken van een keuze! Volgens mij komt het allemaal wel goed.

Liefs, Eva  

Ja, leuk om te lezen! Houdt het spannend hier, van die felle discussies!
Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die deze discussie uit de vinden lopen.
Als ik alles terug lees dan blijft iedereen netjes toch? Kijk als we nu gaan schelden, dat vind ik een ander verhaal. Maar als je er niet tegen kunt dat iemand een andere mening heeft, dan moet je dit gewoon niet gaan lezen!
Succes allemaal met jullie (voorgenomen) borstvoeding!

Dag Meiden,

Ik kan alleen MIJN ervaring en MIJN mening met jullie delen...

Tijdens mijn zwangerschap was ik van plan om de fles te geven. Gewoon, de fles gaf mij een rustgevend en een fijn gevoel. Ik volgde mijn hart.

Helaas kreeg ik vaak ongevraagde (goed bedoelde) adviezen of opmerkingen zoals: waarom geef je flesvoeding? wist je dat borstvoeding het beste voor je kind is? je krijgt een goede band tussen mama en kind, altijd bij de hand, altijd op tempratuur en het is gratis. Gek werd ik ervan! Van verloskundige tot vriendinnen tot andere mama's tot buurvrouw tot collega's. Al die voordelen over borstvoeding, ik kon er niet omheen.

En wat heb ik gedaan? Mezelf laten overhalen! Dom..dom...dom....
Na de bevalling: 2 dagen lang zat ik met een huilend kind! Waarom? Omdat borstvoeding het beste is en ik mijn hart niet gevolgd heb.

Na 2 dagen was ik het zat! Gelukkig was ik nog sterk genoeg om de keus te maken om volledig over te stappen op flesvoeding. Gelukkig liet ik niemand overhalen om toch door te zetten.

Slechte mama? Nee, ik volgde mijn hart en ik had en heb een tevreden baby.
Spijt? Ja, ik had mezelf nooit moeten laten overhalen.

Mocht er een tweede kindje komen, dan volg ik mijn hart.....

Liefs, Loekie en een tevreden, blije Kevin van bijna 6 maanden.

hallo,

wij hebben gekozen bij de eerste voor de fles, omdat borstvoeding en niet inzat. ik heb nl een borstverkleining gehad. nu was het wel zo dat mijn borsten vanaf een dag of drie na de bevalling begonnen te lopen. ik ben nu zwanger van de tweede en heb sterk het gevoel dat ik nu borstvoeding ga proberen. wie niet waag wie niet wint. tenslotte heb ik 20% kans dat het lukt.

zijn er op het forum ook moeders die bv hebben gegeven na een borstverkleining.

gr. mama van merel

Dag allemaal,

Ik heb hier niets meer te zoeken, want ik ben in juni al bevallen, maar soms kijk ik hier toch ook nog eens even rond. Ik wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar merkte dat ik er toch aan bleef denken.

Tijdens mijn zwangerschap raakte ik zo geirriteerd door alle bv-voorlichting dat ik serieus overwogen heb om flesvoeding te gaan geven. Vervolgens realiseerde ik me dat ik mij dan eigenlijk alsnog liet beinvloeden door anderen, zij het dan in een andere richting. Daar baalde ik ook weer van, ik wilde graag ZELF de keuze maken. Daarom heb ik besloten toch borstvoeding te geven.

Ik zag er erg tegenop, maar ik wilde het in elk geval wel serieus geprobeerd hebben. Daarom heb ik me goed voorbereid. Ik wilde niet dat het borstvoeden zou mislukken door gebrek aan kennis van mijn kant. Ik ben naar een voorlichtingsochtend van het ziekenhuis geweest. En ik heb boeken uit de bibliotheek gehaald en van alles op internet gelezen. Ik ergerde me nog steeds vaak aan de toon van de voorlichting, maar wilde toch graag serieuze informatie. En die krijg je nu eenmaal het best van de serieuze borstvoedingsorganisaties. Die hebben er namelijk wel verstand van.

Tegen mijn verwachting in, gaat het voeden heel erg goed. Mijn dochter dronk vanaf dag 1 goed en daarbij heb ik ook veel gehad aan de voorbereiding. Borstvoeding geven is soms best lastig en het helpt echt heel erg als je op de hoogte bent van wat je kunt doen in bepaalde situaties. Nu voed ik al 5 maanden volledig en ik vind het geweldig. Opeens vind ik de bv-voorlichting ook zo erg niet meer, maar ik kan me nog goed herinneren hoe ik er tijdens de zwangerschap over dacht.

Ik ben nog steeds van mening dat als het de moeder te zwaar valt, dat dan zonder problemen (en zonder schuldgevoel) overgestapt moet kunnen worden op flesvoeding, maar ik denk ook dat sommige problemen te voorkomen of verhelpen zijn als je voldoende kennis hebt. Een bv-gecertificeerde kraamzorgorganisatie is ook een aanrader als je bv wil geven. Als je het alleen wil proberen, maar je verdiept je er helamaal niet in, dan is de kans aanwezig dat het je zwaar valt, dat je niet weet of er een eenvoudige oplossing is en dat je vrij snel stopt. Is op zich ook niet erg, maar dan zul je wel een vervelende herinnering overhouden aan borstvoeden en dat is jammer. Borstvoeding geven is wel een natuurlijk iets, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal automatisch goed gaat.

Tot zover mijn overpeinzingen op een vrije dinsdagochtend. Veel succes met jullie zwangerschap. En bij het maken van de keuze voor fles- of borstvoeding. Laat je in geen geval een schuldgevoel aanpraten hoor, maar zoek gewoon informatie, neem ervan mee waar je iets aan hebt en neem de beslissing die bij je past!

Groetjes, Marijke

Hoi mama van Merel,

In hoeverre je na een borstverkleining  volledig of gedeeltelijk borstvoeding kunt geven is afhankelijk van hoe de operatie is uitgevoerd. Al is de kans aanwezig dat je je kindje niet volledig borstvoeding kunt geven, toch is het mogelijk om een borstvoedingsrelatie met je baby op te bouwen. Een borstvoeding hulpset kan hierbij een prima hulpmiddel zijn. Dit is een soort containertje die je om je nek kunt hangen; een dun sondeslangetje loopt vanaf dat containertje naar je borst. Je kunt dan de baby aan de borst laten drinken en tegelijkertijd bijvoeden. Meer informatie over de bhs kun je vinden op VBN-bhs.

Als je op zoek bent naar ervaringsverhalen van moeders die na een borstverkleinende operatie borstvoeding geven, kun je eens kijken op www.borstvoedingsforum.nl  , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Bovenaan dat forum kun je zoeken op trefwoord. Ook is er een Yahoo-mailinglist speciaal voor vrouwen die borstvoeding geven na het ondergaan van een borstverkleining. Deze mailinglist is besloten, dus als je er graag aan wilt deelnemen moet je je er eerst voor opgeven. Kijk maar eens op Mailinglist BVNV.

Verder zou je nog kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten bij te wonen, die in heel Nederland door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De VBN-contactpersoon kan samen met jou je persoonlijke situatie doornemen en daarop afgestemde informatie geven. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl.

Ook kun je altijd bellen met de VBN; de VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Nog een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ik ga voor de flesvoeding besef ik me nu!!

Dat is mijn kindje niet zo afhankelijk van me, is dat stom?

Groetjes...
6w6d

Terug
Bovenaan