Dag allemaal,
Ik heb hier niets meer te zoeken, want ik ben in juni al bevallen, maar soms kijk ik hier toch ook nog eens even rond. Ik wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar merkte dat ik er toch aan bleef denken.
Tijdens mijn zwangerschap raakte ik zo geirriteerd door alle bv-voorlichting dat ik serieus overwogen heb om flesvoeding te gaan geven. Vervolgens realiseerde ik me dat ik mij dan eigenlijk alsnog liet beinvloeden door anderen, zij het dan in een andere richting. Daar baalde ik ook weer van, ik wilde graag ZELF de keuze maken. Daarom heb ik besloten toch borstvoeding te geven.
Ik zag er erg tegenop, maar ik wilde het in elk geval wel serieus geprobeerd hebben. Daarom heb ik me goed voorbereid. Ik wilde niet dat het borstvoeden zou mislukken door gebrek aan kennis van mijn kant. Ik ben naar een voorlichtingsochtend van het ziekenhuis geweest. En ik heb boeken uit de bibliotheek gehaald en van alles op internet gelezen. Ik ergerde me nog steeds vaak aan de toon van de voorlichting, maar wilde toch graag serieuze informatie. En die krijg je nu eenmaal het best van de serieuze borstvoedingsorganisaties. Die hebben er namelijk wel verstand van.
Tegen mijn verwachting in, gaat het voeden heel erg goed. Mijn dochter dronk vanaf dag 1 goed en daarbij heb ik ook veel gehad aan de voorbereiding. Borstvoeding geven is soms best lastig en het helpt echt heel erg als je op de hoogte bent van wat je kunt doen in bepaalde situaties. Nu voed ik al 5 maanden volledig en ik vind het geweldig. Opeens vind ik de bv-voorlichting ook zo erg niet meer, maar ik kan me nog goed herinneren hoe ik er tijdens de zwangerschap over dacht.
Ik ben nog steeds van mening dat als het de moeder te zwaar valt, dat dan zonder problemen (en zonder schuldgevoel) overgestapt moet kunnen worden op flesvoeding, maar ik denk ook dat sommige problemen te voorkomen of verhelpen zijn als je voldoende kennis hebt. Een bv-gecertificeerde kraamzorgorganisatie is ook een aanrader als je bv wil geven. Als je het alleen wil proberen, maar je verdiept je er helamaal niet in, dan is de kans aanwezig dat het je zwaar valt, dat je niet weet of er een eenvoudige oplossing is en dat je vrij snel stopt. Is op zich ook niet erg, maar dan zul je wel een vervelende herinnering overhouden aan borstvoeden en dat is jammer. Borstvoeding geven is wel een natuurlijk iets, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal automatisch goed gaat.
Tot zover mijn overpeinzingen op een vrije dinsdagochtend. Veel succes met jullie zwangerschap. En bij het maken van de keuze voor fles- of borstvoeding. Laat je in geen geval een schuldgevoel aanpraten hoor, maar zoek gewoon informatie, neem ervan mee waar je iets aan hebt en neem de beslissing die bij je past!
Groetjes, Marijke