borst of flesvoeding..

Hoihoi Dames,

Ik zit op dit moment heel erg in het dubio.

Aan de ene kant wil ik ontzettend graag borstvoeding proberen te geven
omdat het de band met je kindje wel vergroot en omdat er veel goeie
voedingsstoffen in zitten, maar aan de andere kant wil ik alleen maar
flesvoeding geven.

Ik zit heel erg te twijfelen.

Mijn man werkt minimaal 3 nachten in de week, dus die nachten moet ik
er zowiso uit om onze kleine meid te voeden. Aangezien borstvoeding
veel energie vergt, heb ik van horen zeggen, zie ik daar erg tegenop.

Ik heb ook gelezen dat je borstvoeding en flesvoeding kunt combineren.

Maar kan je dan bijvoorbeeld de eerste en eventueel de laatste voeding borstvoeding geven en de rest van de dag flesvoeding?

Hoe zit het dan met afkolven?

Kunnen jullie me misschien iets meer advies geven?

Liefs maaike

22 weken zwanger.

Hoi Maaike.

Ik ga zelf wel borstvoeding geven aan de kleine (als het natuurlijk lukt, want dat is ook maar de vraag), maar zit zelf een beetje te denken wat ik ga doen als ik weer ga werken en de kleine naar het dagverblijf gaat. Ik zie mezelf niet 2 keer overdag met een kolf ding zitten. Dus misschien een combi van borst- en flesvoeding.
Wat jij vraagt kan dus! Een moeder bij mij op het werk (werk op een kinderdagverblijf) die geeft 's ochtends en 's avonds thuis borstvoeding en bij ons op de groep krijgt hij gewoon flesvoeding. Bij hun werkt dat prima, maar ik heb ook wel verhalen gehoord van kinderen die opeens de borst niet meer willen maar alleen de flesvoeding.
Dus ik zit net als jij een beetje in een dubio.

Groetjes Eva

Hoi Eva,

Bedankt voor de snelle reactie.

Het is inderdaad echt moeilijk om te kiezen.
Ik zit ook met mijn werk en heb geen zin om te moeten kolven op mijn werk. Ze hebben daar niet echt een geschikte ruimte voor en om nou op de wc te moeten kolven..

Maar net als het combineren lijkt me wel ideaal alleen vraag ik me dus wel af of je dan niet moet kolven, want die melkproductie die blijft gewoon op gang komen toch?

Vind het erg moeilijk, heel veel succes met jouw keuze.
Groetjes

ons kindje is nog niet geboren, dus uit ervaring spreken kan ik nog niet, maar onze baby krijgt straks hopelijk borstvoeding. juist als je veel alleen bent met de kleine is het misschien wel lekker juist borstvoeding te geven, dan hoef je in ieder geval niet een paar keer per nacht naar beneden naar de keuken om daar een flesje op te warmen. de borst heb je altijd bij je en de voeding is al op temperatuur. het enige wat je hoeft te doen is de beeb uit het bedje te halen en aan te leggen. mij lijkt dat juist ideaal.

daarnaast als je kindje niet alleen uit de borst zou drinken als je weer gaat werken gaat volgens mij de productie inderdaad naar beneden, maar je voedt ook minder dus is dat toch niet erg?

veel succes met je keuze!

Wat er meerdere moeders op mijn werk doen is gewoon echt alleen 's ochtends en 's avonds borstvoeding geven, ook als ze thuis zijn. Dan krijgen ze overdag gewoon flesvoeding. Eén moeder die gaf borstvoeding mee tot haar zoon 1 jaar was en die zoon (nu 20 maanden!! wel erg lang pfff) krijgt nu nog steeds 's avonds borstvoeding thuis. Als je thuis de borst zou willen geven op je vrije dagen dan zou je inderdaad ook moeten gaan kolven op het werk want anders houd je die productie niet goed op gang. Ik heb op mijn werk gelukkig wel genoeg ruimte om evt. te kolven en ik krijg daar dan ook gewoon tijd voor, dus dat scheelt bij mij dan weer maar als ik soms collega's naar boven zie gaan met hun borstpompen in een hutkoffer... Succes met een keuze maken!
Groetjes Eva

Borstvoeding is zoveel makkelijker en gezonder!!!!
Kolven is zo gepiept als je erzelf achterstaat, want anders lukt het je niet

Ik vond het ideaal, niet de koude keuken in te hoeven voor de melk van de kleine, maar gewoon shirt omhoog en aanleggen maar

Ik heb bij mijn eerste wel gecombineerd, zat toen niet helemaal lekker in mijn vel en gaf al snel een fles pap voor de nacht, hij was nogal hongerig. Mijn ervaring is dat de borstvoeding terugloopt als je flesvoeding ernaast ga doen
Bij de tweede nam ik meer de tijd ervoor, waardoor je minder tijd bezig was met voeden en die heeft 11 maanden gehad en zo goed als alleen borstvoeding, hij was en is ook zelden ziek
En deze wil ik lang gaan voeden
WHO en Unicef raden dat niet voor niets aan
Zoals je wel hoort ben ik behoorlijk voor borstvoeding ondertussen

Hoi dames,

Bedankt voor de adviezen.

Ik denk er toch serieus overna om borstvoeding te gaan geven. Eerst was ik er heilig van overtuigd om flesvoeding te gaan geven maar ja nu begint borstvoeding geven toch ook steeds vaker door mijn hoofd te spoken.

Ik ga het volgende week nog even goed met mijn verloskundige bespreken wat zij het beste adviseerd, ook om fles en borst te combineren..
Wat betreft snachts eruit gaan, we hebben een appartement dus naar beneden hoef ik zowiso niet.. dus qua tempratuur voor mij maakt het niks uit.

Ik ga het maareens aankaarten bij de verloskundige dan en eens horen wat voor tips ze nog meer heeft, ook om het met het werk te combineren.
Heel erg bedankt voor jullie meningen en adviezen.

groetjes Maaike

Waarom begin je niet gewoon met borstvoeding en zie je wel hoe het loopt?
Stoppen of een deel FV geven kan toch altijd nog? Dat hoef je niet nu al te beslissen!
De eerste week is het suwieso goed om alleen BV te geven, omdat de melkproduktie dan nog op gang moet komen.

Het probleem met je vriend snap ik niet zo goed.
Je zult het toch zelf moeten doen. En dan is BV enkel minder werk. Overigens heb ik tijdens mijn verlof suwieso valleen oor de nachtvoedingen gezorgd. Mijn vriend moest immers vroeg op om te gaan werken!

Verder is BV een kwestie van vraag en aanbod. Hoevaker jij aanlegt hoe meer melk er gemaakt wordt. Als je dus voedingen overdag wil overslaan moet je die voedingen niet gaan kolven. Want dan blifjt de produktie in stand.
Hongerlapjes hoeft je dus in feite ook niets extra's te geven qua pap of zo. Ze drinken wel datgene wat ze nodig hebben!

Zelf heb ik 9 mnd gevoed. Ik heb aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof ouderschapsverlof opgenomen. Daarna heb ik nog 3 maanden gekolfd op het werk! Overigens is een werkgever verplicht om een ruimte te creeeren en je mag een deel van je werktijd besteden aan het kolven! Maar goed, je moet je er wel happy onder voelen!

Succes

Terug
Bovenaan