borst of flesvoeding..

p.s

ik heb ook gelezen en gehoort dat je beter de eerste paar weken BV kunt geven (als je het toch gaat doen)
en dat als je na je verlof toch weer aan het werk gaat het dan beter kan gaan combineren ipv eerder tedoen.
dit ivm het pakken van de tepel, en speen. je beeb kan dat tepel/speen verwarring krijgen.

ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Hoi!

Ook ik wilde heel graag borstvoeding geven! Was een pro-borstvoedings-aankomende mama zeg maar........toen onze uk geboren is, na een zware en heftige bevalling, had ik al 20 weken slapeloosheid achter de rug......dat in combinatie met de bevalling en de slechte start van mijn kindje hebben er mij er toe moeten doen besluiten om flesvoeding te geven, ik had gewoon niets, er kwam niets op gang......en om er voor de zorgen dat Maudy niet nog verder af zou vallen heb ik besloten om flesvoeding te gaan geven.
Wat een rust gaf mij dat zeg, die beslissing...........
Wat ik wil zeggen is: borstvoeding is het beste wat je je kindje kan geven, dat staat buiten kijf, maar lukt het niet, dan lukt het niet.........heel jammer maar gelukkig is er dan nog flesvoeding.......
Succes en ik hoop dat je borstvoeding lekker op gang gaat komen als je ukkie er is......

Liefs Rimke

(weet inenen niet meeer of ik hier nou al gereageerd had, zo ja, dan sorry, twee keer hetzelfde verhaal!!)

Hoi Simone,

Ik wil nog even reageren op jouw stukje, niet om betweterig te doen, maar misschien heb je er wat aan als je bij de volgende langer wil gaan voeden....

Hoe wist je dat de borstvoeding bij jou terugliep? Had je geen volle borsten meer of kwam de kleine misschien vaker?
Als je borstvoeding geeft, krijg je vaak na een dag of 4 flinke stuwing. Je borsten maken dan meer melk dan je nodig hebt. Pas rond de 7-8 weken is het vraag-aanbodsysteem redelijk op elkaar afgestemd. Het kan dan dus zo zijn dat je geen stuwing meer hebt en dat je borsten zelfs leeg aanvoelen. Als het goed is krijg je wanneer de kleine aanlegt een toeschietreflex en op dat moment lopen je borsten ahw vol.
Daarnaast heeft een baby regelmatig groeisprongetjes en dan willen ze ook meer drinken, dat zijn regeldagen, maar die duren niet 1 dag(zoals ik in het begin dacht), maar eerder een paar dagen tot een week. Dan wil de kleine extra vaak drinken, wat dan weer de produktie omhoog brengt. Na zo'n regelperiode gaan ze weer volgens het "normale" schema drinken geef jij meer per voeding.

Nogmaals ik wil niet betweterig overkomen, maar ik heb al eerder moeders gezien die deze dingen  niet wisten en daarom (gedeeltelijk) zijn gestopt. Er is overigens niks mis met flesvoeding, maar je geeft aan dat je hoopt langer te kunnen voeden, dus vandaar toch even mijn reaktie.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,

groetjes, Yvette

Dames, ook ik kan van harte zeggen dat ik het super vond om borstvoeding te geven!
ook het kolven op mijn wekr ging prima, vond die kolfpauze ook wel fijn, kon ik even ongestoord over mijn baby dromen!
Heb het uiteindelijk  10 maanden gedaan, toen ben ik gestopt omdat ik graag zwanger wilde worden van een tweede en door de borstvoeding bleef mijn ongesteldheid weg dus geen eisprong = geen tweede zwangerschap. Heb er echt moeite mee gehad om te stoppen, ik vond het zo bijzonder om te doen. Maar het verlangen naar een tweede kindje werd uiteindelijk sterker. Hopelijk gaat het bij ons komende kindje net zo goed en kan ik er weer van genieten!

Wat ik hier trouwens nog niet als voordeel gelezen heb: ook voor de moeder is borstvoeding het gezondste: je hersteld daardoor sneller van de bevalling (je baarmoeder krimpt sneller). Bovendien raak je je zwangerschapskilo's in no time kwijt, die eet je kindje als het ware gewoon weer op. Ik was na de borstvoedingsperiode zelfs 2 kilo lichter dan voor mijn zwangerschap.

Maar goed, het moet natuurlijk allemaal wel lukken. Daarom, beried je goed voor! Een cursus is een goed idee, of een boekje (in "Regelmaat en inbakeren" van Ria Blom staat er een heel hoofdstuk over. Is sowieso een aanrader om al voor de geboorte te lezen, wij kregen ons zoontje daarmee meteen in een goed ritme qua drinken en slapen, echt super!!).

Voor iedereen die borstvoeding wil gaan proberen: veel succes & plezier!!!

Groetjes,
mama in amsterdamzuid
10 wk. + 5 dg. zwanger

Ik ben naar een voorlivhtingsavond over borstvoeding geweest. Dat was een zeer informatieve en nuttige avond. Ik had aan het eind van de avond een heel positief gevoel. Ook omdat ze aangaven dat je altijd de kraamhulp kunt vragen te helpen en als zij er niet meer is kun je altijd bellen naar de kraamzorg of de lactatiedeskundige voor advies of hulp. Je staat er dus niet alleen voor.

Ik vind persoonlijk dat er erg snel afgehaakt wordt door moeders
Vaak hoor je dan als reden dat je niet genoeg melk hebt
Ik denk dan altijd bij mezelf: eerder geen goede begeleiding en doorzettingsvermogen

Ik ben zelf erg voor bv omdat het echt vele malen beter is dan flesvoeding!
En zoals al eerder is aangegeven: je hebt regeldagen en die dagen lijkt het alsof je te weinig voeding hebt
Dus goede voorlichting en begeleiding is erg belangrijk
Ook als je minder in je vel zit zal het teruglopen en als je teveel doet

Je hebt dus zelf erg veel invloed op het wel of niet slagen van de bv

@ daniels mom:

met 7a8 wk liep het echt terug, er zat helemaal nix meer in mijn borsten, heb veel geprobeert, vaker aanleggen, kolven enz, maar er kwam nix meer uit helaas, vandaar dat   we rustig zijn over gestapt na de fles.

groetjes Simone

Yvette; niet elke vrouw kan borstvoeding blijven geven.

Zelf heb ik 3,5 week borstvoeding gegeven met heel veel ellende. Mijn zoontje had een te kort tongriempje, dit laten knippen maar hij had een verkeerde techniek aangeleerd dus ik had giga kloven. Daarna nog spruw gehad en toen liep mijn productie terug omdat ik giga pijn had aan mijn borsten en ik een hekel had aan het kolf apparaat, ik kolfde na elke voeding omdat ik mijn zoon niet langer dan een paar minuten aan de borst kon hebben. Uiteindelijk na veel tranen en mijn lichaam die uiteindelijk besloot geen toeschietreflex te geven ben ik op advies van de lactatiekundige helemaal gestopt ermee. Ik wens niemand dit toe maar het betekend wel dat het niet iedereen lukt om leuk borstvoeding te geven.

Ik wil met mijn verhaal niemand afschrikken want bij de 2e zou ik weer proberen bv te geven en als dit weer niet lukt komt er gewoon weer een kolf appparaat en zou ik weer alles op alles zetten om het te laten lukken.

Terug
Bovenaan